ثروت‌آفرینی ۹۰۰ میلیارد دلاری با امضای قرارداد پارس‌جنوبی

کد خبر: 1279681

وزیر نفت گفت: با فشارافزایی پارس جنوبی، ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی به تولید کشور اضافه می‌شود که ارزش آن ۹۰۰ میلیارد دلار است.

ثروت‌آفرینی ۹۰۰ میلیارد دلاری با امضای قرارداد پارس‌جنوبی

جواد اوجی وزیر نفت در مراسم امضای قراردادهای طرح فشارافزایی میدان پارس‌جنوبی عنوان کرد: حجم سرمایه‌گذاری این قرارداد ۲۰ میلیارد دلار است. حدود نیمی از ذخایر گاز ایران در پارس‌جنوبی است و خوراک ۴۵ درصد بنزین کشور از این میدان تامین می‌شود.وی افزود: هم‌اکنون تامین گاز صنایع، نیروگاه‌ها و بخش خانگی وابستگی بالایی به پارس‌جنوبی دارد و پروژه فشارافزایی می‌بایست ۸ سال پیش آغاز شود که به تاخیر افتاد و در این باره تصمیم گرفته نمیشد ولی شرکت ملی نفت در دولت سیزدهم در دو سال کار را جمع کرد.اوجی اشاره کرد: هم‌اکنون ۷۰۷ میلیون متر مکعب در روز از پارس‌جنوبی گاز تولید می‌شود که با روند قبلی و اگر کاری نمی‌کردیم از ۴ سال آینده با افت فشار و تولید گاز مواجه خواهیم شد.

وزیر نفت گفت: بعد از بهره‌برداری از فاز ۱۱، مدیرعامل توتال در وین از بنده جویا شد که چگونه بدون حضور شرکت‌های خارجی این طرح افتتاح شد. در طرح فشارافزایی نیز بر توانمندی شرکت‌های ایرانی تکیه خواهیم کرد.وی تاکید کرد: اجرای این طرح، ۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز و ۲ میلیارد بشکه میعانات گازی به تولید کشور اضافه می‌کند که ارزش آن ۹۰۰ میلیارد دلار است.اوجی گفت: از سال ۹۷ تاکنون بالاترین رقم فروش نفت را هم‌اکنون رقم زده‌ایم و با کمترین تخفیف به هر کشوری که بخواهیم نفت صادر می‌کنیم.وزیر نفت اظهار داشت: دشمن در سال جاری اقدامات خرابکارانه زیادی کرد. اخیرا ۴ خط شبکه سراسری گاز را تخریب کرد که هر کدام ۱۲۰ میلیون متر مکعب ظرفیت انتقال گاز داشت و تخریب آن می‌توانست گاز ۷ الی ۸ استان از جمله تهران را قطع کند.وی توضیح داد: رشد اقتصادی پاییز با نفت بیش از ۵ درصد و بدون نفت حدود ۲.۵ درصد بود. در چهار فصل امسال رشد اقتصادی به ترتیب ۱۹.۵، ۲۵.۶، حدود ۲۲ و انشاالله بالای ۲۰ درصد خواهد بود که یک موضوع بی‌سابقه است./ فارس

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها