کد مطلب: 31239

یارانه نقدی | یارانه نقدی جدید | یارانه نقدی ۱۴۰۳ | یارانه نقدی کی واریز میشود

واریز دو یارانه نقدی 400 هزار و 2 میلیونی برای این افراد در دی ماه | یارانه بگیران پولدار شدند

امروز خبر داغی از واریز یارانه نقدی 2 میلیون تومانی جدید مجلس منتشر شد که در ادامه با هم می خوانیم.

واریز دو یارانه نقدی 400 هزار و 2 میلیونی برای این افراد در دی ماه | یارانه بگیران پولدار شدند

وعده های جدیدی درباره افزایش یارانه نقدی مستمری بگیران و اقشار کم درآمد از سوی مجلس داده شده است. یارانه نقدی با رقمی قابل توجه در تاریخ ذکر شده بحساب سرپرستان واریز خواهد شد. جزئیات افزایش یارانه نقدی دهک های کم درآمد را در ادامه با هم می خوانیم.

نماینده مردم سرپل ذهاب، قصر شیرین وگیلانغرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی، گفت: مردمان مناطق مرزی می توانند از قانون کوله بری استفاده کنند و ماهیانه هر کدام از سرپرستان خانوار حدود ۲ میلیون تومان در قالب تخفیف سود بازرگانی بهره مند می شوند.

شهریار حیدری در رابطه با اصلاح لایحه «ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی» گفت: در ابتدای شروع به کار مجلس طرحی دادیم که ۶۵ نفر از نمایندگان آن را برای اجرای کوله بری در مناطق مرزی و استان‌های مرزنشین، امضا کردند اما به موازات این طرح، دولت لایحه ای داد که این لایحه و طرح با هم ادغام شد و نهایتا طی جلساتی که در کمیسیون امنیت ملی و مسوولین و همچنین مقامات اجرایی و دولتی برگزار شد، دو فوریت آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، الان این لایحه برای اجرا آماده است که از دولت انتظار داریم آیین نامه اجرایی آن را سریعا تنظیم و ابلاغ کند. از مزایای این لایحه کل شهرستان های مرزی از جمله کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کردستان و آذربایجان غربی و برخی از استان های کمتر توسعه یافته بهره مند می‌شوند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، بیان داشت: در گذشته بخشنامه ها و آیین نامه های کوله بری، شعاع ۲۰ کیلومتری مرزها را شامل می شد اما این طرح بر خلاف آیین نامه‌ها، اولا قانون پایداری است که باید به مدت ۵ سال اجرایی و عملیاتی شود؛ همچنین درآمدهای دولت که ناشی از حقوق ورودی گمرکی و تخفیف سود بازرگانی است، باید به منطقه برای ایجاد زیرساخت ها و عمران و آبادانی مناطق مرزی باز گردد. مردمان مناطق  مرزی می‌توانند از قانون کوله بری استفاده کنند و هر کدام از سرپرستان خانوارها که دارای کارت کوله بری هستند ماهیانه حدود ۲ میلیون تومان در قالب تخفیف سود بازرگانی ، بهره مند می‌شوند.

یارانه نقدی

وی در پایان خاطرنشان کرد: در گذشته کوله‌بران کالاها را از آن سوی مرز وارد کشور می کردند اما الان توسط تجار و از طریق ترانزیت وارد مرزها می شود و مردم از تخفیف سود بازرگانی بهره مند می شود و سالی تقریبا ۲۴ میلیون تومان برای هر سرپرست خانوار باقی می ماند. همچنین اجرای این لایحه باعث جمعیت پایدار و بازگشت روستاهای مرزی که الان خالی از سکنه هستند خواهد شد.

زمان واریز یارانه نقدی دی ماه اعلام شد

واریزی‌های مربوط به یارانه دی ماه 1402 قابل برداشت از روز پنجشنبه، بیست‌ویکم دی خواهند بود.

سرپرستان خانوار جز دهک‌های اول تا سوم، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و سرپرستان خانوار جز دهک‌های چهارم تا نهم، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر دریافت می کنند.

این واریزی‌ها قابل برداشت از روز پنجشنبه، بیست‌ویکم دی خواهند بود.تاریخ واریز کالابرگ الکترونیکی نیز تا پایان دی ماه ۱۴۰۲ می‌تواند انجام شود.

سامانه استعلام یارانه با کد ملی، سرپرستان خانوار را قادر می‌سازد که به اطلاعات خود درباره دهک اقتصادی خانوار و اطلاعات مرتبط با دریافت یارانه دسترسی پیدا کنند.

همچنین، سامانه حمایت معیشتی امکان مراجعه و انجام اعتراض را برای کسانی که تصور می‌کنند به اشتباه از طرح هدفمندی یارانه‌ها حذف شده یا جزو واجدین شرایط یارانه معیشتی قرار نگرفته‌اند، فراهم کرده است.

افزایش یارانه نقدی در راه است؟

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: لوایح بودجه که از سوی دولت ارائه می‌شود ناترازی‌هایی دارد و نه به این معنا که ناترازی بودجه در مجلس ایجاد شود. بطوریکه درباره هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ١۴٠٣ ناترازی‌هایی وجود دارد.

بابک نگاه‌داری درباره کسری بودجه ١۴٠٣ که گفته می‌شود بیش از ٣٠٠ هزار میلیارد تومان است و سناریوهای دیده شده برای جبران کسری بودجه در مطالعات و گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: ناترازی بودجه مشکل مزمنی است که به بخشی از ساختارهای بودجه بر‌می‌گردد از این رو باید تحول در ساختارهای بودجه را دنبال کنیم.

وی درباره راهکار پیشنهاد شده برای جبران کسری و ناترازی بودجه گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس طرح تحول ساختار بودجه را تهیه و در اختیار دولت و مجلس قرار داده‌ است. این طرح برای چگونگی اصلاحات ساختاری و رفع ناترازی‌ها تهیه شده‌ است.

وی گفت: اما آنچه که غیر از این طرح کلان که در حال حاضر هم در شورای عالی هماهنگی اقتصادی مطرح شده این است که به صورت مقطعی به بررسی و رسیدگی بودجه سالانه، مجلس باید توجه داشته باشد که هزینه‌هایی را در بودجه ایجاد نکند که منابع متناظر آن وجود ندارد و در دو سال گذشته مجلس به این موضوع تاکید داشته است و نظارت شد که مجلس ناترازی بودجه را افزایش ندهد.

رییس مرکزی پژوهش‌های مجلس ادامه داد: البته لوایح بودجه که از سوی دولت ارائه می‌شود ناترازی‌هایی دارد و نه به این معنا که ناترازی بودجه در مجلس ایجاد شود. بطوریکه درباره هدفمندی یارانه‌ها در بودجه سال ١۴٠٣ ناترازی‌هایی وجود دارد.

نگاه‌داری در پاسخ به این سوال که میزان کسری بودجه  در دو سال گذشته چقدر بوده است، اظهار داشت: میزان و حجم کسری بودجه در دو سال گذشته در گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس آمده‌است و افراد می‌توانند برای دریافت این اطلاعات به گزارش‌های این مرکز مراجعه کنند.

منبع: شفقنا
آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی