کیهان: تورم ۷۰ درصدی دروغ از آب درآمد

کد خبر: 1227514

در حالی برخی رسانه‌های منتقد دولت از تورم ۷۰ درصدی خبر داده بودند که بر اساس آمار بانک مرکزی، تورم در اردیبهشت وارد کانال ۵۰ درصد شد.

کیهان: تورم ۷۰ درصدی دروغ از آب درآمد

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، تورم نقطه به نقطه برای مصرف‌کننده از 62 و چهار دهم درصد فروردین به کانال ۵۰ درصد در اردیبهشت رسید و طبق پیش‌بینی رئیس‌ کل بانک مرکزی، در خردادماه ریزش قابل توجهی در این شاخص را شاهد خواهیم بود.

طبق اظهارات محمدرضا فرزین در سی‌امین همایش سیاست‌های پولی و ارزی، هدفگذاری بانک مرکزی درخصوص تورم نقطه به نقطه تا پایان امسال ورود به کانال ۳۰ درصدی خواهد بود.

کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه‌های اخیر در شرایطی است که برخی رسانه‌های حامی دولت گذشته، خبر از تورم ۷۰ درصدی در فروردین ماه می‌دادند و قصد تطهیر رکوردزنی‌های دولت تدبیر و امید در زمینه تورم‌های افسارگسیخته داشتند.

به عنوان نمونه رسانه‌های دنیای اقتصادی، اکوایران، تجارت نیوز و سایت انتخاب از جمله رسانه‌هایی بودند که در گزارش‌های مختلفی از تورم دروغین ۷۰ درصدی خبر می‌دادند. دمیدن برخی رسانه‌ها در تنور انتظارات تورمی برای رسیدن به اهداف جناحی خود حکایت از عدم پوشش واقعیات اقتصاد ایران توسط این رسانه‌ها دارد.

این رسانه‌ها تلاش کردند با انتشار گزارش‌هایی آمارها را خلاف واقع اعلام کنند در حالی که بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده آمار‌سازی این رسانه‌ها با واقعیت همخوانی نداشته است.

دولت سیزدهم از ابتدای کار خود عزم جدی برای کنترل تورم داشته و از سیاست‌های پولی و مالی فعال در جهت کاهش پایدار تورم استفاده کرده است که نتایج آن در کاهش رشد نقدینگی و روند نزولی تورم در ماه‌های اخیر قابل مشاهده است.

در شرایطی که میزان تورم در مسیر کاهشی قرار گرفته، برخی رسانه‌ها با تیترهایی همچون تورم رکورد ۳۰ ساله را شکست، زنگ هشدار تورم ۷۰ درصدی برای دولت رئیسی، نقطه‌ای در مرز ۷۰ و آغاز ۱۴۰۲: یک قدم تا ۷۰ درصد! تلاش جدی جهت برانگیخته کردن و تهییج انتظارات تورمی در ماه‌های اخیر داشته‌اند.

گزارش‌هایی که پس از انتشار آمار تورم توسط بانک مرکزی رسوا شده و تنها با هدف افزایش سطح انتظارات تورمی در جامعه و تلاش برای فراموش کردن تورم‌های بالا در دولت روحانی توسط رسانه‌های مخالف دولت سیزدهم منتشر شد.

 آمار‌سازی رسانه تخصصی

دنیای اقتصاد که خود را به عنوان یکی از رسانه‌های تخصصی اقتصادی کشور می‌داند، در گزارشی در اواخر اردیبهشت با تیتر «تورم بانک مرکزی در آغاز ۱۴۰۲: یک قدم تا ۷۰ درصد!» مدعی می‌شود: تورم نقطه‌ای در فروردین امسال برابر با 68 و هفت دهم درصد بوده و در یک قدمی ۷۰ درصد قرار داشته است؛ رقمی که پیش از این اکوایران نیز با استفاده از مدل‌های آماری تخمین زده بود.

این رسانه که در گزارشی بر اساس آمار خودساخته خود از رکوردزنی بی‌سابقه در تورم نقطه‌ای خبر می‌دهد، گویی فراموش کرده که نشان رکورددار تورم‌های بی‌سابقه از آن دولت روحانی و دولت ‌هاشمی رفسنجانی در بین دولت‌های پس از انقلاب است.

خبر‌سازی رسانه‌های مخالف دولت در شرایطی است که مرجع آماری این رسانه‌ها هیچ‌یک از منابع اصلی انتشار آمارها و شاخص‌های اقتصادی یعنی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران نیست.

 گویی این رسانه‌ها بر اساس حس و حال شخصی و از روی تخمین‌های شخصی که دور از اصول روزنامه‌نگاری و نگارش اخبار است آمار تورم را منتشر کرده‌اند.

کیهان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها