پاداش صرفه جویی برق 20 برابر شد | پاداش 150 هزار تومانی دولت به این مشترکان کم مصرف + فرمول پاداش صرفه جویی برق

کد خبر: 1218632

طرح پاداش صرفه جویی در مصرف برق امسال نسبت به سال گذشته گسترده تر و جذاب تر شده است. چطور از شرکت برق بستانکار شویم؟

پاداش صرفه جویی برق 20 برابر شد |  پاداش 150 هزار تومانی دولت به این مشترکان کم مصرف + فرمول پاداش صرفه جویی برق

وزارت نیرو در روزهای اخیر از طرح اختصاص پاداش صرفه جویی برق رونمایی کرده است. بر این اساس محاسبات نشان می دهد مشترکان مناطق عادی با مصرف در مرز الگو، در صورتی که مصرف خود را 33 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهند، 150 هزار تومان پاداش دریافت خواهند کرد و به این ترتیب قبض برق آن ها بستانکار خواهد شد.اظهارات وزیر نیرو حاکی از این است که طرح پاداش صرفه جویی مصرف برق امسال از ابتدای خرداد تا انتهای شهریور و با ابعادی به مراتب گسترده تر از طرح سال گذشته، اجرا خواهد شد.  

سال گذشته طرح پاداش صرفه جویی چگونه بود؟

سال گذشته طرح پاداش صرفه جویی در مصرف برق، به این صورت بود که مشترکانی که در چارچوب الگوی مصرف (برای مناطق عادی در ایام گرم سال معادل 300 کیلووات ساعت)، برق مصرف کنند، به ازای هر کیلووات ساعت، 500 تومان تشویق می شدند. بر این اساس اگر مشترکی دو سال قبل 300 کیلووات ساعت مصرف داشته و سال گذشته این رقم را به 250 کیلووات ساعت می رساند، قبض برق وی رایگان می شد و اگر مصرف خود را بیشتر کاهش می داد، بستانکار می شد.کارنامه این طرح در سال گذشته، حاکی از موفقیت نسبی این طرح است. به طوری که 40 درصد مشترکان خانگی مشمول دریافت پاداش شده اند، 1350 میلیارد تومان پاداش صرفه جویی پرداخت شده و قبض 8 میلیون مشترک رایگان شده است.

نسخه 1402 طرح پاداش صرفه جویی برق با 2ویژگی جدید

با این حال، جزئیات طرح امسال وزارت نیرو که قرار است از ابتدای خرداد تا پایان شهریور اجرایی شود، نشان می دهد که حداقل دو تغییر در آن انجام شده که این طرح را به نسبت جذاب تر کرده است.تغییر اول این طرح این است که بر خلاف سال گذشته که فقط مشترکان در محدوده الگوی مصرف می توانستند از پاداش صرفه جویی بهره مند شوند، امسال همه مشترکان می توانند مشمول این طرح باشند. دومین تغییر این طرح نیز این است که سقف پاداش صرفه جویی به شرحی که در ادامه گفته می شود، افزوده شده است.

نحوه محاسبه پاداش کاهش مصرف

جزئیات این طرح نشان می دهد که میزان پاداش در نظر گرفته شده بسته به میزان مصرف برق مشترکان، متفاوت بوده و هر چه میزان مصرف بیشتر باشد و مشترک در پله های بالاتر مصرفی قرار داشته باشد، رقم پاداش هر کیلووات ساعت برق نیز کمتر می شود. مبنای محاسبه پرداخت پاداش هم (همان طور که این طرح برای آن منظور، تعریف شده)، میزان کاهش مصرف برق نسبت به دوره مشابه پارسال است.با این اوصاف، در مناطق عادی (که الگوی مصرف ماه های گرم سال 300 کیلووات ساعت در ماه است)، اگر مشترکان در بازه تا 150 کیلووات ساعت مصرف برق خود را کم کنند، به ازای هر کیلووات ساعت کاهش مصرف، 2 هزار تومان پاداش می گیرند. این رقم برای طبقه مصرفی 150 تا 300 کیلووات ساعت 1500 تومان، برای طبقه مصرفی 300 تا 450 کیلووات ساعت، 1000 تومان و برای طبقه مصرفی بیش از آن، 500 تومان است.اگر بخواهیم در مثالی منافع این طرح را برای مشترکان بگوییم، می توان در نظر گرفت، اگر مصرف خرداد سال گذشته یک مشترک ۳۰۰ کیلووات‌ساعت بوده و مصرف خرداد امسال او به ۲۰۰ کیلووات ساعت برسد؛ این مشترک برای کاهش ۱۰۰ کیلووات ساعت برق پاداش می‌گیرد که این پاداش در مناطق عادی ۱۵۰ هزار تومان است. طبق اطلاعات وزارت نیرو از آن جایی که بهای برق مصرفی زیر الگو  100 تومان است (بررسی خراسان نشان می دهد این رقم احتمالا به طور متوسط بیان شده است)، می توان گفت که هزینه برق این مشترک بدون پاداش (و با یک حساب سرانگشتی) حدود 20 هزار تومان می شود و در صورت تخصیص پاداش کاهش مصرف، این مشترک 130 هزار تومان بستانکار خواهد شد.

از سوی دیگر جزئیات این طرح برای مناطق گرمسیر ( که الگوی مصرف آن 3 هزار کیلووات ساعت در ماه است) نشان می دهد که پاداش کاهش هر کیلووات ساعت برای طبقه مصرف زیر 1500 کیلو وات ساعت در ماه، هزار تومان است و این رقم برای طبقات مصرفی 1500 تا 3 هزار کیلووات ساعت 750 تومان و برای بیش از 3 هزار کیلووات ساعت نیز 500 تومان است. بنابراین طبق محاسبات انجام شده، با کاهش مصرف مشترکان در این مناطق از 3200 کیلووات ساعت به 1800 کیلووات ساعت در ماه، پاداشی در حدود یک میلیون تومان به مشترک تعلق خواهد گرفت.  وزیر نیرو البته این را هم گفته که نقدی سازی پاداش کاهش مصرف در حال بررسی است و در صورت امکان این پاداش به صورت نقدی شاید پرداخت شود.

چطور می توان در مناطق عادی 100 کیلووات ساعت مصرف برق را کم کرد؟

بر اساس اعلام وزارت نیرو، مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می‌کنند و الگوی مصرف برق آن‌ها ۳۰۰ کیلووات است، می‌توانند تنها با استفاده از دور کند کولر آبی به میزان ۱۰۰ کیلووات کاهش مصرف برق داشته باشند؛ همچنین ایجاد سایه‌بان برای کولر، استفاده نکردن از دستگاه‌های برقی غیرضروری، کاهش مصرف در ساعات ۱۴ تا ۲۱ و رعایت دمای آسایش یعنی دمای ۲۴ درجه از جمله اقداماتی است که می‌تواند به کاهش مصرف برق خانواده‌ها کمک کند.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها