گفت‌وگوی «فردا» با جمشید عدالتیان

4 مؤلفه مهار تورم

کد خبر: 1213205

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: سال گذشته پول ملی افت زیادی داشت و حجم زیادی از نقدینگی جامعه به سمت بازار ارز رفت که در نهایت قیمت ارز کنترل شد. این جمع شدن نقدینگی از سطح جامعه به کنترل تورم کمک می کند.

4 مؤلفه مهار تورم

گروه سیاسی فردا: شعار سال 1402 «مهار تورم و رشد تولید» است و تیم اقتصادی دولت نیز وعده کرده است که تورم به زیر 30 درصد کاهش خواهد یافت.

جمشید عدالتیان در گفتگو با خبرنگار فردا درباره عملیاتی بودن وعده دولت برای کاهش تورم گفت: امسال سال رشد تولید و مهار تورم است که هر دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. اگر تورم را کنترل کنیم و تولید را افزایش دهیم، قطعا این دو به هم کمک می کنند که تورم اوضاع اقتصادی کشور بهتر شود.

وی افزود: حجم نقدینگی و ارزش پول ملی دو مولفه ای هستند که بر میزان تورم اثر می گذارند. سال گذشته پول ملی افت زیادی داشت و حجم زیادی از نقدینگی جامعه به سمت بازار ارز رفت که در نهایت قیمت ارز کنترل شد. این جمع شدن نقدینگی از سطح جامعه به کنترل تورم کمک می کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه کاهش نرخ تورم در سال جدید مورد انتظار بود، یادآور شد: هرچند دولت وعده کاهش نرخ تورم به زیر 30درصد را مطرح کرده است اما این میزان کاهش تورم نیز خیلی جذاب و بزرگی محسوب نمی شود چون قانون برنامه 5 ساله توسعه برای تورم 8 درصد هدفگذاری کرده است.

عدالتیان ادامه داد: کاهش نرخ تورم به زیر 30 درصد امکان پذیر است، برای نیل به این مقصود دولت ضمن تقویت پول ملی، باید حجم نقدینگی را کنترل کند و مهمتر از آن کسری بودجه را نیز به حداقل برساند. در واقع بانک مرکزی چنین وظیفه ای را برعهده دارد. در کنار این اتفاقات باید تولید نیز افزایش پیدا کند چون وقتی عرضه زیاد می شود، از تورم بیشتر جلوگیری خواهد کرد.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها