کد مطلب: 25420

ازدواج| شروط ازدواج

این شروط ازدواج شما را باطل میکند| با این اشتباهات عقد نکاح باطل میشود + شروط دوازده‌گانه عقد

زمانی‌که زن و مردی قصد دارند به عقد ازدواج یک‌دیگر در آیند، به لحاظ عرفی برخی از شروط ضمن عقد تحت عنوان شروط دوازده‌گانه را امضا می‌کنند.

این شروط ازدواج شما را باطل میکند| با این اشتباهات عقد نکاح باطل میشود + شروط دوازده‌گانه عقد

شروط باطل کننده عقد ازدواج را جدی بگیرید. ممکن است که زن و مرد ضمن عقد نکاح اقدام به نگارش شروطی نمایند که این شروط بنا به دلایل حقوقی و قانونی باطل باشند. آگاهی از شروط باطل ضمن عقد ازدواج برای همه افرادی که قصد درج شرط ضمن عقد ازدواج را دارند امری ضروری است. 

شروط باطل کننده عقد ازدواج

همان‌گونه که زن و مرد ممکن است شروط صحیحی را مشخص کنند تا طرف مقابل در صورت توافق به آن پایبند باشد، این امکان وجود دارد که گاهی شروط درج شده ضمن عقد نکاح به دلایلی باطل باشد که شروط باطل ضمن عقد نکاح خود به دو گونه هستند:

برخی از شروط ضمن عقد باطل تاثیری در اصل نکاح ندارند و فقط خود شرط باطل است.

در مقابل، برخی از شروط ضمن عقد نکاح باطل‌کننده اصل عقد ازدواج نیز هستند که توجه به این شروط باطل ضمن عقد نکاح حائز اهمیت فراوان است.

شروطی که باطل هستند، ولی باعث باطل شدن عقد ازدواج نیستند

شرطی که انجام آن غیر مقدور باشد: مثلا اگر ضمن عقد نکاح شرط شود که شوهر، مرده‌ای را زنده کند یا یک زبان خارجی را ظرف یک روز به‌طور کامل فرا گیرد این شرط غیر مقدور، باطل است، ولی عقد نکاح را باطل نمی‌کند.

یکی دیگر از این شروط، شرطی که در آن نفع و فایده‌ای نباشد: مثلا شرط شود که یکی از زوجین فاصله بین دو استان را با پای پیاده طی کند که در این‌صورت نیز شرط باطل است، ولی عقد نکاح صحیح است.

شرطی که نامشروع باشد: مثل این‌که زن با شوهر خود شرط کند که کاملا در معاشرت‌های خود آزاد بوده یا این‌که ریاست خانواده با زن باشد، به دلیل این‌که این شروط مخالف شرع و قانون مدنی هستند می‌توان قائل به این مطلب شد که شروط مذکور نامشروع بوده و باطل هستند.

علاوه‌بر شروطی که ذکر شدند، برخی از شروط باطل ضمن عقد نکاح هستند که به صحت عقد نکاح خلل وارد می‌کنند و سبب باطل شدن عقد ازدواج خواهند شد.

به عنوان مثال در صورتی‌که در عقد ازدواج شرط شود که زن یا شوهر وظایف زوجیت خود را در مقابل یکدیگر انجام نداده و تمکین خاص یا رابطه زوجیت میان آن‌ها پدید نیاید. این شروط باعث باطل شدن عقد ازدواج می‌شوند.

در مواقعی که ازدواج بین زن و مرد شکل می گیرد، یک سری شروط قانونی و تعریف شده وجود دارد که به طور معمول در سند ازدواج وجود دارد که طرفین ضمن عقد آن را امضا می کنند. ولی زوجین حق این را دارند که بخواهند یک سری شروط جدید به شرط های قبلی اضافه نمایند که در صورت قانونی بودن شروط هر کدام از طرفین متعهد به شرط می گردند.

شروطی هستند که از لحاظ قانونی باطل هستند. افرادی که قصد ازدواج دارند باید به این شروط واقف باشند. به عبارتی دیگر به آن شروط باطل ضمن عقد نکاح گفته می شود که به اختصار به آن می پردازیم.

برخی از این شروط هستند که این شروط باطل هستند و عقد نکاح را باطل می کند. مانند اینکه شرط شود زوجین وظایف زوجیت را در قبال هم انجام ندهند و رابطه ای با هم نداشته باشند. این شروط به دلیل اینکه خلاف مقتضای عقد نکاح هستند باطل هستند و موجب بطلان نکاح می گردند.

حسب ماده 233 قانون مدنی شروطی که باطل بوده و عقد نکاح را هم باطل می نمایند بر خلاف شروط صحیح در عقد نکاح می باشند که به آنها شروط خلاف مقتضای عقد نکاح گفته می شود. شروط خلاف مقتضیات عقد نکاح، یعنی شرطی را که با طبیعت و هدف اصلی نکاح مخالف باشد.

شروط باطل که عقد نکاح را باطل نمی کند :

شروطی هستند که زوجین ضمن عقد نکاح درج میکنند خود این شروط باطل هستند، ولی به اصل نکاح خللی وارد نمی کنند و باطل کننده عقد نکاح نیستند. مطابق ماده 232 قانون مدنی این شروط باطل به شرح ذیل می باشد :

شروطی که انجام آن توسط مشروط علیه امکانپذیرنیست. مانند اینکه شرط شود که زوجه کتاب قران را در یک روز حفظ کند. بنابراین شرطی که انجام ان غیرمقدور باشد شرط باطل است ولی عقد نکاح را باطل نمی نماید.

شروطی که منفعتی در آن وجود ندارد. مانند اینکه شرط شود که زوج مسافت بین تهران تا اهواز را به صورت پیاده به بپیماید. زیرا، این شرط باطل است و هیچ سود و منفعتی به زن نمی رساند.

شروطی که از جمله شرط های نا مشروع باشد. مانند اینکه شرط شود ریاست زندگی مشترک با زوجه باشد این شرط باطل است، زیرا این شرط مخالف قوانین جاری کشور و خلاف شرع می باشد.

آنچه دیگران میخوانند

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار از پلیکان

    آخرین اخبار

    اخبار روز سایر رسانه ها

      اخبار از پلیکان

      تبلیغات متنی