جهش نرخ سود سپرده در واکنش به جهش ارز و طلا

کد خبر: 1194248

همزمان با رسیدن نرخ دلار بازار غیررسمی به بالای40 هزار و سکه به مرز 20 میلیون تومان، بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق سپرده با نرخ سود 23 درصد را صادر کرد

 جهش نرخ سود سپرده در واکنش به جهش ارز و طلا

تازه ترین خبرها از بازار ارز حاکی از آن است که دلار بازار غیررسمی و فردایی وارد کانال 40 هزار تومان شد و تا لحظه تنظیم خبر در ساعت 19:20 دلار فردایی سبه 40هزار و 560 تومان نیز رسید. دلار فردایی بیانگر این است که اگر چه هم اینک در بازار، دلار با چنین نرخ هایی خرید و فروش نمی شود اما انتظار می رود نرخ ها در بازه 24 ساعت آینده به چنین سطوحی برسد. این در حالی است که طبق گزارش شبکه اطلاع رسانی ارز و طلا، دلار توافقی در صرافی ها دیروز 36هزار و 600 تومان معامله شد. همزمان با نرخ ارز، نرخ ها در بازار موازی یعنی طلا نیز رو به صعود گذاشتند. بر این اساس، قیمت سکه به رغم صعود به بیش از 20 میلیون تومان، در ادامه به حدود 19 میلیون و 850 هزار تومان بازگشت. هر گرم طلای 18 عیار نیز به یک میلیون و 823 هزار تومان (بیش از 34 هزار تومان افزایش) رسید.

در این حال بانک مرکزی در بخشنامه ای شرایط انتشار اوراق گواهی سپرده مدت دار، ویژه سرمایه گذاری عام را به بانک ها ابلاغ کرد. این اوراق که مدت آن حداکثر یک ساله است، نرخ سود اسمی علی الحساب 23 درصد دارد. نرخ سود بازخرید قبل از سررسید این اوراق در بازار پولی نیز 10 درصد سالانه است. فروش این اوراق صرفاً به اشخاص ایرانی بالای 18 سال مجاز است و عرضه اولیه این اوراق از طریق بورس انجام خواهد شد. معاملات ثانویه این اوراق نیز از طریق بورس و بر اساس ضوابط امکان پذیر است. پیش از این نرخ سود سپرده یک ساله 16 درصد بود. به این ترتیب نرخ سود سپرده 7 واحد درصد افزایش یافت که جهش قابل توجهی به شمار می رود. این اقدام با هدف جذاب تر کردن سپرده گذاری در بانک ها و جلوگیری از تبدیل شبه پول(سپرده های مدت دار) به پول(سپرده های جاری) صورت گرفته است چرا که این تبدیل به منزله ورود پول از بانک ها به بازارهایی نظیر ارز و طلاست.

خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها