فردا گزارش می‌دهد؛

واکاوی ریشه اصلی مشکلات اقتصادی

کد خبر: 1193828

مسائل اقتصادی خیلی پیچیده هستند، این روزها شاید ساده ترین روش برای توجیه مشکلات اقتصادی پیوند زدن آنها با مسئله تحریم باشد اما کارشناسان این حوزه گرچه تحریم را یک عامل می دانند اما معتقدند ریشه اصلی را باید در جای دیگر جستجو کرد.

واکاوی ریشه اصلی مشکلات اقتصادی

گروه سیاسی فردا: شاخص‌های اقتصادی هر روز وضعیت نامطلوب ترین نسبت به روز قبل پیدا می کنند، حال آنکه دولت از چندبرابر شدن میزان فروش نفت و وصول مطالبات ارزی از سایر کشورها سخن به میان می آورد.

ناصر ایمانی در گفتگو با خبرنگار فردا درباره چرایی بدترشدن اوضاع اقتصادی کشور گفت: درآمد ارزی کشور در وضعیت نسبتا مطلوبی به سر می برد. البته به دلیل تحریم های بانکی که این درآمدها با درصدی هزینه به سیستم مالی کشور بر می گردد اما در مجموع درآمد ارزی ایران به واسطه فروش نفت و فرآورده های نفتی همچون مواد پتروشیمی خوب بوده است.

وی وضعیت ارزی کشور را مطلوب خواند و افزود: شاید اگر امروز برجام پا برجا بود و تحریم های کنونی وجود نداشت، درآمد ارزی کشور تقریبا همین قدر بود که الان است. به عبارت دیگر اگر برجام بود، درآمد ارزی کشور فقط 10 تا 20 درصد بیشتر می شد بنابراین مشکلات اقتصادی کشور خیلی به مسئله ارز بر نمی گردد.

این تحلیلگر مسائل کشور یادآور شد: در طول سال های گذشته نیز اقتصاددانان بر این باور بودند که 20 تا 30 مشکلات اقتصادی مان مربوط به تحریم است، 70 تا 80 درصد این مشکلات ریشه در داخل کشور دارد. الان هم وضعیت ارزی مطلوب ارزیابی می شود و تقریبا می توان به این جمع بندی رسید که عمده دلایل اقتصادی را باید در درون جستجو کرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهم در یک جمله بگویم ریشه اصلی مشکلات اقتصادی در نوع مدیریت کشور است. امروز ما بحران مدیریتی داریم. هر چقدر هم که منابع ارزی و ریالی داشته باشیم اما مدیریت مناسبی بر این منابع اعمال نشود، باز هم مشکلات اقتصادی پابرجام می مانند و حتی شاید تشدید هم بشوند.

ناصر ایمانی یادآور شد: ما امروز مدیریت مناسبی در حوزه های اقتصادی نداریم، عموم مدیران فاقد صلاحیت کافی برای آن مسئولیت هستند. اگر از کارشناسان و خبرگان هر سازمان دولتی درباره کارآمدی و تخصصی مدیر آنجا نظرسنجی شود، تصور می کنیم عموم آنها درباره مدیر مربوطه نظر منفی خواهند داد.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها