میزان بار مجاز در ایرلاین های مختلف برای کودکان و بزرگسالان

کد خبر: 1158040

یکی از نکاتی که قبل از سفر با هواپیما باید بررسی کنید، میزان بار مجاز می باشد. بار مجاز معمولا به ازای هر مسافر تعیین شده و برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است. علاوه بر بار مجاز، مسافران می توانند بار همراه نیز با خود به داخل کابین هواپیما ببرند. میزان بار مجاز به نوع ایرلاین، نوع پرواز و داخلی یا خارجی بودن پرواز نیز بستگی دارد.

یکی از نکاتی که قبل از سفر با هواپیما باید بررسی کنید، میزان بار مجاز می باشد. بار مجاز معمولا به ازای هر مسافر تعیین شده و برای کودکان و بزرگسالان متفاوت است. علاوه بر بار مجاز، مسافران می توانند بار همراه نیز با خود به داخل کابین هواپیما ببرند. میزان بار مجاز به نوع ایرلاین، نوع پرواز و داخلی یا خارجی بودن پرواز نیز بستگی دارد.

سوال دیگری که در بحث بار مجاز پیش می آید در مورد نوع بار است. مسافران نمی توانند هر نوع وسیله ای را به عنوان بار، با هواپیما جابجا کنند. هنگام بازرسی بار مسافران در داخل فرودگاه، از حمل موارد ممنوعه مانند انواع سلاح، مواد اشتعال زا و چندین مورد دیگر جلوگیری می شود. همچنین حمل حیوانات با هواپیما نیز جزء این استثنا بوده و جزء بار مجاز محسوب نمی شود. به منظور حمل حیوانات، هزینه ای اضافه از مسافران دریافت می شود.

11

مقدار بار مجاز ایران ایر

بطور کلی بار مجاز ایرلاین های مختلف بر اساس مولفه های مختلفی تعیین می شود. اینکه بلیط هواپیما داخلی یا خارجی باشد و اینکه چه نوع کلاس پروازی رزرو کرده باشید نیز بر میزان بار مجاز موثر است. در نهایت این عوامل منجر به ایجاد طیف گوناگونی از دسته های پروازی مختلف شده که به صورت شناسه نرخی بلیط هواپیما مشخص می شود. این شناسه ها به صورت حروف انگلیسی در قسمت اطلاعات پرواز در بلیط قابل رویت است.  

شرکت هواپیمایی ایران ایر، قدیمی ترین ایرلاین ایران بوده که پروازهای آن شامل کلاس اکونومی و بیزینس کلاس می باشد. این ایرلاین نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای پروازهای مختلف و میزان بار مجاز در کلاس های پروازی، شناسه نرخی متعددی را مشخص کرده است.

بار مجاز ایران ایر در پروازهای اکونومی

کلاس اکونومی ایران ایر، جزء پروازهای ارزان این شرکت بوده و میزان بار مجاز مشخص شده برای آن به ازای هر فرد پایین تر است. این شرکت برای بیشتر پروازها، میزان بار مجاز برای کودکان و بزرگسالان را 20 کیلوگرم تعیین کرده است. در کلاس نرخی V، C و J، بار مجاز به ترتیب برابر 25، 30 و 40 کیلوگرم می باشد.

مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی ایران ایر در پروازهای اکونومی از 30 الی 50 کیلوگرم متغیر است. بطور مثال بار مجاز کلاس های نرخی V، L، M، N و Q به ازای هر فرد، 30 کیلوگرم، بار مجاز برای کلاس نرخی Y و I، 40 کیلوگرم و کلاس نرخی C، 50 کیلوگرم است. این تفاوت میزان بار برای کلاس های نرخی ذکر شده است و برای کلاس های نرخی دیگر همان 25 کیلوگرم به ازای هر مسافر می باشد.

بار مجاز ایران ایر در پروازهای بیزینس

پروازهای بیزینس کلاس، نوع دیگری از پروازهای این ایرلاین بوده که خدمات بیشتری داشته و کیفیت صندلی آن ها بهتر است. به دلیل قیمت بیشتر بلیط های این کلاس پروازی، بار مجاز تعیین شده برای آن نیز بیشتر می باشد. در پروازهای بیزینس کلاس، میزان بار مجاز 30 کیلوگرم بوده که این میزان برای نوزادان، 10 کیلوگرم می باشد. بخشی از بار مسافران به عنوان بار دستی بوده که در این کلاس های پروازی، 7 کیلوگرم مشخص شده است.

12

مقدار بار مجاز ایرلاین ماهان

این شرکت هواپیمای جزء ایرلاین های بزرگ و با کیفیت در ایران بوده که با داشتن هواپیماهای مختلف، مسافران را در دو کلاس بیزینس و اکونومی جابجا می کند. خدمات و قوانین این کلاس ها متفاوت بوده که یکی از آن ها، میزان بار مجاز است.

بار مجاز ایرلاین ماهان در کلاس اکونومی

در پروازهای اکونومی میزان بار مجاز در کلاس های نرخی متفاوت برابر 20 کیلوگرم در مسیرهای داخلی و 30 کیلوگرم در مسیرهای بین المللی تعیین شده است. علاوه بر این مسافران می توانند کیفی به وزن 5 کیلوگرم در ابعاد 55*40*23 سانتی متر را با خود به عنوان بار کابین به همراه داشته باشند. این ایرلاین به ازای هر مسافر نوزاد، بار مجاز 10 کیلوگرمی تعیین کرده است.

بار مجاز ایرلاین ماهان در پروازهای بیزینس

پروازهای بیزینس کلاس ماهان برای مقاصد داخلی و خارجی وجود دارد که میزان بار مجاز مسافران در آن ها نیز متفاوت است. مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی ماهان در این کلاس پروازی 40 کیلوگرم و در پروازهای داخلی، 30 کیلوگرم است. همچنین مسافران می توانند 7 کیلوگرم بار کابین به همراه داشته باشند.

مقدار بار مجاز در ایرلاین قشم ایر

پروازهای ایرلاین قشم ایر تنها شامل اکونومی بوده و بیزینس کلاس ندارد. همچنین بار مجاز برای مسافران کودک و بزرگسال نیز یکسان می باشد. مقدار بار مجاز در پروازهای خارجی قشم ایر برابر 30 کیلوگرم و در پروازهای داخلی، 20 کیلوگرم است. مسافران مجاز به حمل 5 کیلوگرم بار کابین می باشند.

13

میزان بار مجاز ایرلاین معراج

ایرلاین معراج علاوه بر مسیرهای داخلی، مسیرهای خارجی را نیز تحت پوشش قرار می دهد. پروازهای این کلاس شامل بیزینس کلاس و اکونومی می باشد. در پروازهای اکونومی میزان بار مجاز در مسیرهای داخلی، 20 کیلوگرم و مقاصد خارجی، 30 کیلوگرم است. بار مجاز در کلاس تجاری برای مسیر داخلی، 30 کیلوگرم، و مسیرهای خارجی، 40 کیلوگرم می باشد.

میزان بار مجاز ایرلاین زاگرس

پروازهای این ایرلاین به صورت اکونومی بوده که به مقاصد داخلی و خارجی صورت می گیرد. میزان بار مجاز این ایرلاین به مقصد و کلاس نرخی بستگی دارد. بار مجاز این ایرلاین در پروازهای داخلی بین 15 تا 20 کیلوگرم بوده و در پروازهای خارجی نیز بار مجاز به ازای هر فرد 25 کیلوگرم است. همچنین مسافران می توانند به مقدار 5 کیلوگرم بار همراه داخل کابین ببرند. در تصویر زیر می توانید میزان بار مجاز ایرلاین های داخلی را مشاهده کنید.

14

میزان بار مجاز در ایرلاین های خارجی

ایرلاین های خارجی نیز دارای قوانین متفاوتی در این رابطه می باشند. اگر مقصد شما شهری بود که باید با ایرلاین خارجی به آنجا بروید، بهتر است پیش از تهیه بلیط از میزان بار مجاز خود آگاه شوید. یکی از ایرلاین هایی که از شهرهای داخلی ایران نیز پرواز دارد، ترکیش ایر می باشد که بار مجاز آن در پرواز اکونومی 20 کیلوگرم و در پرواز بیزینس برابر 30 کیلوگرم است.

میزان بار مجاز در هواپیمایی قطر برابر 25 الی 30 کیلوگرم در پرواز اکونومی، 40 کیلوگرم در بیزینس کلاس و 50 کیلوگرم در فرست کلاس می باشد. ایرلاین لوفتهانزا نیز برای کلاس های اکونومی 23 کیلوگرم و برای پروازهای بیزینس و فرست کلاس نیز 32 کیلوگرم بار مجاز تعیین کرده است.

تفاوت بار دستی و بار همراه در چیست؟

بار دستی که به عنوان بار همراه یا کابین نیز شناخته می شود، بخشی از بار مسافرین بوده که می توانند با خود به داخل کابین ببرند. میزان مجاز بار همراه بین 5 تا 7 کیلوگرم متغیر است. ضمن اینکه ابعاد آن باید طوری باشد که در محفظه بالای صندلی جای داده شود. البته در برخی پروازهای بیزینس یا فرست کلاس مسافران می توانند تا 15 کیلوگرم بار همراه داشته باشند.

هزینه اضافه بار چیست؟

این هزینه به ازای هر کیلوگرم بار مجاز اعلام شده از مسافر دریافت می شود. پس از دریافت بلیط می توانید بار مجاز خود را با توجه به شناسه نرخی در قسمت اطلاعات پرواز مشاهده کنید. در صورتی که می خواهید بار بیشتری به همراه داشته باشید، باید بهای آن را پرداخت کنید. این هزینه اضافه در پروازهای داخلی و خارجی متغیر است به طور مثال هزینه اضافه بار ایران ایر و بیشتر ایرلاین ها در مسیرهای داخلی برابر 1% بهای بلیط است. البته در ایرلاین تابان این مقدار برابر 1.5% است. هزینه هر کیلو اضافه بار پروازهای خارجی متغیر بوده اما معمولا بابت اضافه بار، 15 یورو دریافت می شود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها