آمار تکان دهنده اجاره بها در پایتخت/اجاره خانه در تهران 8 رقمی شد!

کد خبر: 1155728

رونمایی از آمار تکان دهنده متوسط اجاره بهای 12.7 میلیونی برای یک واحد 100 متری در تهران در آستانه اعلام بسته خروج از بحران بازار اجاره بها

آمار تکان دهنده اجاره بها در پایتخت/اجاره خانه در تهران 8 رقمی شد!

تازه ترین گزارش وزارت راه و شهرسازی از رسیدن متوسط اجاره بهای یک واحد مسکونی 100 متری در تهران به حدود 12 میلیون و 700 هزار تومان حکایت دارد. رقمی که مقایسه آن با درآمد خانوار نشان می دهد که چه فشار سنگینی به مستاجران در حال وارد شدن است.

در شرایطی که اردیبهشت امسال متوسط اجاره بهای یک متر واحد مسکونی در شهر تهران به ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده، وزیر راه و شهرسازی از ارائه بسته جدید خروج از بحران بازار اجاره مسکن خبر داده است.به گزارش ایسنا، در آستانه ارائه بسته جدید خروج از بحران بازار اجاره مسکن، معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی جدیدترین آمار از قیمت اجاره مسکن در شهر تهران را منتشر کرد. براساس این آمار در اردیبهشت ۱۴۰۱ متوسط نرخ اجاره بهای هر متر خانه در شهر تهران به ۱۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان رسیده است. این رقم در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۴ هزار و ۸۰۰ تومان و در سال ۱۳۹۹ برابر با ۶۲ هزار و ۹۰۰ تومان بود. ۱۱ سال قبل یعنی سال ۱۳۹۰ نیز متوسط نرخ اجاره هر متر مسکن در تهران ۱۲ هزار و ۹۵۰ تومان بوده است. بر این اساس آمار از رشد ۸۸۰ درصدی اجاره بها در پایتخت طی ۱۱ سال اخیر حکایت دارد.از سوی دیگر آن طور که وزارت راه و شهرسازی برگرفته از آمار بانک مرکزی اعلام کرده، قیمت مسکن در شهر تهران از متوسط ۲ میلیون و ۴۱ هزار تومان در هر متر مربع در سال ۱۳۹۰ به ۳۶ میلیون و ۲۴۷ هزار تومان در سال ۱۴۰۱ رسیده که رشد ۱۶۷۵ درصدی را نشان می‌دهد.به گزارش ایسنا، این آمار گویای آن است که اردیبهشت امسال اجاره بها در شهر تهران ۴۹.۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. گزارش های میدانی هم نشان می‌دهد که مستاجران با رشد سنگین اجاره در سال 1401 مواجه شده اند و اغلب مالکان از نرخ مجاز ۲۵ درصدی که دولت تعیین کرده است فراتر رفته‌اند. برخی اجاره‌نشین‌ها  در هفته های اخیر اعلام می‌کنند کرایه خانه آن ها ۵۰ تا ۱۰۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.دولت به منظور کمک به مستاجران طی سه سال گذشته وام ودیعه مسکن پرداخت کرد که امسال سقف آن به ۱۰۰ میلیون تومان رسید. سیاست تعیین سقف ۲۵ درصد برای اجاره بها در تهران طی دو سال اخیر که با ویروس کرونا مواجه بودیم نیز اعمال شد اما آمارها نشان می‌دهد  تاثیر چندانی در کنترل نرخ ها نداشته است.امسال  هم این سیاست دنبال شد اما حتی خود مسئولان هم به ناکارآمدی و نبود ابزارهای اجرایی برای تحقق این برنامه اذعان دارند.

وزیر راه و شهرسازی هم به تازگی در توئیتر خود از تدوین بسته جدید خروج از بحران بازار اجاره مسکن خبر داده و در یادداشتی کوتاه نوشته است: تیغ تیز اجاره‌بها بر روی گردن قشر آسیب پذیر است و برداشتن آن نیازمند حرکتی جهادی و بزرگ و اقدامی فرا وزارتخانه‌ای است. بسته جدید خروج از این بحران را با همکاری صاحب‌نظران به رئیس محترم جمهور تقدیم کردیم که ان‌شاء ا...  با تایید سران قوا حرکتی اساسی به جای مُسکن‌های زودگذر آغاز شود.

منبع: خراسان

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها