غبار سازی در عراق یا غنی‌کننده در پرتغال؟

کد خبر: 1139844

«فیلم لو رفته از عراق و خاکی که به سمت خوزستان می‌فرستند»؛ این یکی از تازه‌ترین شایعاتی است که این روزها که ریزگردها از منشأ عراق، کشور را فراگرفته در تخریب روابط مردم ایران با مردم کشور عراق در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است

غبار سازی در عراق یا غنی‌کننده در پرتغال؟

. در همین زمینه ویدئویی هم بازنشر شده که در آن دستگاه‌هایی را می‌بینیم که هنگام کار گرد و غبار زیادی تولید می‌کنند و برخی در شرح آن شایعه کرده‌اند که این دستگاه‌ها در خاک عراق مستقر شده و هنگام وزش باد به سمت خوزستان تولید غبار و ریزگرد می‌کنند تا مردم خوزستان را آزار دهند. برخی دیگر هم ادعا کرده‌اند که دستگاه‌های تولید ریزگرد با همکاری چین برای فراری دادن مردم خوزستان به کار گرفته شده است تا آن‌ها را مجبور به مهاجرت کنند تا این که چینی‌ها صنعت نفت کشورمان را به دور از چشم مردم در اختیار بگیرند  اما واقعیت ماجرا چیست؟

این ویدئو مربوط به چه زمانی و کجاست؟
اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که این ویدئو متعلق به کجا و چه زمانی است؟ با یک جست و جو در فضای مجازی می‌توان دید که اولین بار این ویدئو که در سال ۲۰۱۹ روی یوتیوب قرار گرفته، اشاره‌ای به مکان یا مشخصات بیشتری از این اتفاق نمی‌کند اما به طور قطع می‌توان گفت مربوط به این روزها نیست و ارتباطی با شرایط این روزهای جوی در استان خوزستان ندارد. صدایی که روی ویدئو قرار دارد، به زبان پرتغالی است و مربوط به ایران یا عراق هم نیست. همچنین بسیاری از کارشناسان از جمله کارشناس اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان  معتقدند از نظر علمی وجود دستگاهی برای تولید گرد و غبار  تایید نمی‌شود زیرا اگر ریزگردی هم تولید شود، مقطعی بوده است و عملا نمی‌تواند کیلومترها را طی کند و به مرز خوزستان برسد.
این ماشین‌ها چه کار می‌کنند
درحقیقت این ویدئو ازکشاورزانی تهیه شده که در حال پاشیدن خاک غنی‌شده با کیفیت روی زمین‌های کشاورزی خود هستند تا از کودهای شیمیایی کمتری استفاده و خاک را غنی کنند تا محصول ارگانیک تولید کنند و هیچ ارتباطی به تولید گرد و غبار برای آزار دادن دیگران ندارد و تنها شایعه‌ای بوده که می‌تواند روابط مردم دو کشور همسایه را با هم تیره و تار کند.
واکنش کاربران
کاربران شبکه‌های اجتماعی در خصوص این شایعه واکنش‌هایی داشتند که در ادامه تعدادی از آن‌ها را می‌خوانید.
* یک فعال محیط زیستی درباره این ویدئو نوشت: «به جای این که به دنبال این شایعه‌ها باشیم بد نیست بدونید رهاسازی نشدن حقابه تالاب‌ها، نابودی جنگل‌ها و مراتع، تغییر کاربری اراضی و... به مثابه تولید سلاح خودکشی جمعیه که ماحصلش رو توی روزهای اخیر دیدیم.»
* کاربر دیگری در این باره نوشت: «شایعه فوق را چه کسانی می‌گویند؟ منبع کجاست؟ سند کو؟ اگر در تمام مطالب فضای مجازی این اصل را رعایت کنیم که از هر کس برای مطالبش منبع بخواهیم خیلی از مشکلات زودباوری ما در فضای مجازی و در نتیجه دامن زدن به شایعات کاهش پیدا می‌کند.»
* کاربری هم نوشت: «نبود دیپلماسی برای حل بحران منشأ ریزگردها در خارج از کشور صدمات زیادی به کشور می‌زنه که باید پیگیری بشه، یکیش همین ساخت سد در ترکیه و نپرداختن حقابه همسایه‌ها و تالاب هاست.»/ منبع:خراسان
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها