پس از سانحه و اتفاقات تلخ چطور با کودکان برخورد کنیم؟

کد خبر: 1126926
پس از سانحه و اتفاقات تلخ چطور با کودکان برخورد کنیم؟

والدین هر کاری که می‌توانند برای محافظت از فرزندان خود پس از وقوع حوادث انجام می‌دهند. با این حال مهم است بدانیم که بسیاری کودکان در اثر بروز حادثه دچار آسیب‌های روحی می‌شوند. منظور ما از حادثه هر رویدادی است که عمیقاً ناراحت کننده، ترسناک یا مضر باشد. چیزهایی مانند سوء استفاده، خشونت، حوادث یا بلایای طبیعی می توانند مثال‌هایی از وقوع یک حادثه در زندگی کودک باشند. روند بروز یک حادثه، باعث می شود کودکان را در شرف احساس از دست دادن جان یا امنیت‌شان قرار می‌دهد.

اما کودکان می‌توانند پس از حادثه بهبود یابند. برای دستیابی به بهبودی فرزندان‌تان پس از بروز هرگونه حادثه‌ای، نیاز است که از حمایت او دست نکشیده و از حضور یک مشاور خانواده یا مشاور کودک در روند بهبودی کودک بهره بگیرید.

 

.برای کمک به فرزندم چه کنم؟

بازگشت به روال معمول پس از حادثه می‌تواند برای کودکان بسیار آرامش‌بخش بوده و حامل این پیام باشد که اکنون همه چیز خوب است و به حالت عادی بازگشته است. برای دستیابی به روال معمول و کمک به فرزندتان توصیه‌های زیر می‌تواند مفید باشد.

  • فرزندتان را تشویق کنید تا در فعالیت‌های روزانه خود از جمله کارهای خانه و فعالیت‌های اوقات فراغت شرکت کند.
  • سعی کنید بیش از حد محافظه کار نباشید – این رویکرد می‌تواند به فرزند شما پیام دهد که هنوز در خطر استو
  • قوانین و انتظاراتی واقع بینانه از رفتار آنها تنظیم کنید.

راجع به حادثه با کودکتان صحبت کنید

اشکالی ندارد که با فرزندتان در مورد اتفاقی که رخ داده و احساسات او در مورد حادثه صحبت کنید، اگرچه مهم است که به دقت درباره نحوه بحث کردن درباره آن فکر کنید.

چند نکته مفید برای صحبت با کودکان در مورد حادثه:

  • یادتان باشد معمولاً بهتر است در مورد حادثه رخ داده صحبت کنید تا اینکه از حرف زدن درباره‌اش‌ اجتناب کنید.
  • هنگام صحبت در مورد آن آرام باشید.
  • به سؤالات فرزندتان ساده و صادقانه پاسخ دهید.
  • بررسی کنید که آیا چیز دیگری وجود دارد که آنها می خواهند در مورد حادثه بدانند.
  • برای فرزندتان روشن کنید که این حادثه در گذشته اتفاق افتاده است و اکنون در امنیت هستند.
  • آنها را به خاطر کارهای مثبتی که پس از حادثه انجام داده‌اند تحسین کنید. (مثلاً اینکه چقدر در مدیریت موقعیت‌های استرس‌زا موفق هستند)

برخی از مواردی که هنگام صحبت با کودک در مورد حادثه باید از آنها اجتناب کنید:

  • سعی کنید در صورت عدم تمایل فرزندتان از مجبور کردن او به صحبت در مورد حادثه اجتناب کنید.
  • سعی کنید از صحبت در مورد چیزهایی که باعث ترس فرزندتان می شود خودداری کنید.
  • سعی کنید از بحث در مورد چه می‌شد اگر اتفاق دیگری می‌افتاد خودداری کنید و بر اساس حقایق موجود با کودک صحبت کنید.

سنین متفاوت، راه‌های متفاوت

گروه‌های سنی مختلف در کودکان نیازهای متفاوتی در حمایت‌های پس از حادثه دارند. همچنین کودکان نه تنها در مورد اضطراب و سردرگمی، بلکه در مورد خشم خود نیز باید حمایت شوند. آنها ممکن است به رویداد آسیب‌زا با خشم واکنش نشان دهند و باید راه هایی را بیاموزند تا احساسات خود را به روش‌های سالم بیان کنند. در اینجا به چند روش سالم و مناسب برای کمک به کودکان در سنین مختلف برای بیان سردرگمی یا عصبانیت خود در مورد یک رویداد آسیب‌زا اشاره می‌کنیم.

  • یکی از راه‌های کمک‌کننده برای کودکان این است که فرصت داشته باشند که از آنچه اتفاق افتاده است، نقاشی بکشند. کودکانی که کمی بزرگتر هستند ممکن است بخواهند این رویداد را با اسباب بازی‌ها نشان دهند.
  • در کودکان بزرگتر ممکن است استفاده از فیگورهای قهرمانانه برای بازی یا استفاده از سربازان اسباب برای نشان دادن خطر و همچنین نجات حادثه دیده مفید باشد.
  • کودکان در سنین مدرسه ممکن است بتوانند در مورد احساسات و نگرانی‌های خود مستقیم‌تر و کلامی‌تر صحبت کنند. آنها به احتمال زیاد علاوه بر والدین با معلمان، بستگان و سایر بزرگسالان نیز صحبت می‌کنند. به همین دلیل مراجعه به مرکز مشاوره و گرفتن کمک از مشاورین خانواده نیز می‌تواند در روند بهبودی کودکان در این سنین مفید باشد.

وقوع حادثه در روند زندگی اجتناب‌ناپذیر است و کودکان نیز ممکن است تحت تاثیر حوادث مختلفی در زندگی خود قرار بگیرند. افزایش آگاهی در این زمینه و حفظ روحیه حمایت‌گری از کودکان، مهم‌ترین اقدامات والدین در برخورد با فرزندان‌شان است. همچنین گرفتن راهنمایی از مشاور کودک پس از وقوع هرگونه حادثه‌ای، می‌تواند روند بهبودی فرزندان شما را تسریع بخشیده و از بروز آسیب‌های روحی بیشتر جلوگیری کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها