خبرهای خوب ارزی در راه هستند

کد خبر: 1119386

بهادری جهرمی: دولت سیزدهم اهل تصمیمات یک شبه و خبرهای تلخ صبح جمعه ای نیست، چون دولت مردمی است؛ نه امنیتی

خبرهای خوب ارزی در راه هستند

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت با تایید خبر سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه گفت: آقای پوتین از آقای رئیسی برای سفر به روسیه دعوت رسمی انجام داده و این سفر اوایل سال آینده میلادی انجام خواهد شد. وی افزود: این سفر در چارچوب تقویت تعاملات بین المللی با کشورهای جهان و به ویژه کشورهای منطقه انجام می شود. مسائل دوجانبه، منطقه ای و   توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی محور مذاکرات خواهد بود که معاونت سیاسی دفتر رئیس جمهور در حال برنامه ریزی و آماده سازی مقدمات سفر هستند. سخنگوی دولت همچنین با بیان این که دولت هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد، اظهار کرد: شفاف عرض می کنم دولت اهل تصمیمات یک شبه نیست، دولت سیزدهم دولت مردمی است نه دولت امنیتی، دولت سیزدهم اهل خبرهای تلخ صبح جمعه نیست و این هم جزو میراث های تلخی است که در ذهن مردم برای این دولت به یادگار گذاشته شده است. بخش های مهم نشست خبری سخنگوی دولت را در ادامه می خوانید:

بنای تغییر اتوبوسی مدیران را نداریم

*رئیس جمهور در جلسه اخیر هیئت دولت بر لزوم تصمیم گیری هرچه سریع تر برای تثبیت مدیران شایسته یا تغییر مدیران ناکارآمد و جایگزینی با افراد شایسته تاکید کردند. البته بنای دولت تغییر اتوبوسی مدیران نیست، مبنا شایسته سالاری، کارآمدی و اعتقاد به حرکت تحولی و فعالیت شبانه روزی برای مردم است. بنابراین تسریع در تعیین تکلیف مدیران، تثبیت یا جایگزین کردن افراد شایسته تر مورد تاکید قرار گرفته است.

خبرهای خوب ارزی در راه هستند

* کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و نمی شود آن را با شرایط عادی قیاس کرد. اما به نسبت شرایط تحریمی، فروش نفت و بازگشت ارز حاصل از آن در وضعیت قابل قبولی قرار دارد و دولت محدودیتی برای تامین ارز ندارد. شاهد ثبات بازار ارزی هستیم و در همین مدت هم بسیاری از روزها در بازار نیما، عرضه ارز بیش از تقاضا بوده و با مسیرهایی که دولت در حال طی کردن آن هاست باید به طور مستمر منتظر شنیدن خبرهای خوب گشایش های ارزی بود.

* همان گونه که معاون اول رئیس جمهوری اعلام کرد، دولت هیچ برنامه کوتاه مدتی برای حذف ارز ترجیحی دارو و گندم ندارد و تامین ارز ترجیحی برای گندم و دارو ادامه دارد. در خصوص برنامه های بلند مدت هم طبیعتا باید منتظر تصمیمات مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ باشیم. البته در راستای اصلاحات ساختاری بلندمدت، یکی از فرضیه ها اصلاح نظام پرداخت یارانه، اصلاح در حوزه دارو است به نحوی که یارانه حمایتی دولت مستقیماً جامعه هدف را پوشش می دهد، یعنی ارز به سازمان های بیمه گر اختصاص یابد تا مصرف کننده واقعی از آن بهره مند شود.

*هیچ طرحی برای افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت قرار ندارد. دولت به دنبال توزیع عادلانه تر یارانه بنزین است و طرحی برای توزیع عادلانه‌تر یارانه بنزین به صورت آزمایشی در دو جزیره پیش بینی شده است که براساس این طرح بنزین به افرادی که خودرو هم ندارند اختصاص می یابد اما تاکید می شود قیمت بنزین قرار نیست هیچ تغییری بکند.

*دولت سیزدهم، اهل تصمیمات یک شبه و خبرهای تلخ صبح جمعه نیست، این دولت، دولت مردمی است نه دولت امنیتی. دولت سیزدهم صادقانه با مردم گفت و گو می کند. این گونه نگرانی ها و شایعات ناشی از بی صداقتی و نامحرم دانستن مردم در گذشته است که به اعتماد عمومی آسیب رسانده و از گذشته برای این دولت به ارث گذاشته شده است. هر برنامه ای که برای اصلاح ساختارهای بودجه ریزی، بانکی، ارزی، یارانه ای و غیره باشد که در بدنه کارشناسی و تصمیم گیری دولت به جمع بندی و تصمیم قطعی برسد، اعلام خواهیم کرد و مردم را از قبل در جریان هر برنامه اصلاحی قرار می دهیم.

شایعه استعفای وزیر اقتصاد، شبیه یک شوخی تلخ

* شایعه استعفای وزیر اقتصاد و دیگر وزیران اقتصادی دولت بیشتر به یک شوخی تلخ شبیه است و ارزشی برای پاسخ ندارد. وزیر اقتصاد جزو فعال ترین، با انگیزه ترین و پرکارترین وزیران دولت است که در جلسات هیئت دولت حضور فعال و موثر دارد.

* رئیس جمهوری قبل از اخذ رای اعتماد، معاون اول را به عنوان مسئول تیم اقتصادی دولت مشخص و معرفی کردند. البته دیدگاه های مختلف در جلسات مطرح و در نهایت جمع بندی و ابلاغ می شود و همه اعضای تیم اقتصادی دولت خود را مجری مصوبات می دانند./ خراسان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها