اصول طراحی چیدمان دکوراسیون منزل به زبان ساده

کد خبر: 1117522

اصول ساده برای چیدمان دکوراسیون منزل و قواعد کلی برای چینش لوازم خانه، رعایت باید ها و نبایدهای مهم در هنگام چیدمان دکور خانه و آپارتمان

چیدمان اصولی منزل

اصول طراحی چیدمان منزل مبحث بسیار مهمی برای زیباسازی فضای منزل است. اگر بخواهیم منزلی که در آن زندگی می کنیم و لوازمی که در آن وجود دارد را بچینیم و در مکان مناسب قرار دهیم، شاید حداقل 20 راهکار ممکن برای این چیدمان وجود داشته باشد. حتی ممکن است به این نتیجه برسیم که پس از مدتی تغییر دکوراسیون منزل، باید رنگ مبلمان یا حتی پرده های منزل را متفاوت انتخاب می کردیم. طراحی و چیدمان دکوراسیون منزل از اصول خاصی تبعیت می کند. در این مقاله در مورد قواعد مهم چیدمان اولیه دکوراسیون منزل صحبت کرده ایم.

 

برای طراحی صحیح، اصولی و البته دلپذیر دکوراسیون منزل باید موارد مختلفی را در نظر گرفت. در واقع برای یک چیدمان اصولی و زیبا باید موارد مهم طراحی دکوراسیون را دانست تا حتی اگر برای مدت طولانی چیدمان خانه را تغییر ندهیم، باز هم خسته نشویم. یا حتی از انتخاب های قبلی خود پشیمان نشویم.

 

آنچه در ادامه این مقاله خواهید خواند، اصول غیر عملی و صرفا تئوری طراحی دکوراسیون منزل نیست. بلکه راه حل های عملی برای طراحی دکوراسیون عالی برای خانه شما ارائه می دهد.

 

از کجا طراحی یک دکوراسیون اصولی را شروع نکنیم؟

یکی از اصول اصلی طراحی دکوراسیون منزل این است که هرگز برای تزیین منزل خود شروع به خرید مبلمان نکنید.

بهتر است خرید مبلمان را به بعد از خرید عمده لوازم مورد نیاز موکول کنید. زیرا ممکن است آنچه در فروشگاه می بینید و نظر شما را جلب می کند برای خانه شما خیلی بزرگ یا کوچک باشد.

فرض کنید مبلمان سرمه ای رنگ را که در فروشگاه زیبا هستند را خریده اید و به خانه برده اید، حالا باید چیدمان خانه را مطابق با آن طراحی کنید.

این ایده که با توجه به فضای خالی خانه شروع به طراحی دکوراسیون منزل خود با چیدمان اصولی مبلمان کنید، تنها منجر به انتخاب های اشتباه بعدی می شود.

بهترین کار این است که دکوراسیون منزل خود را شروع کنید و لوازم مورد نیاز آن را از اتاق خواب و یا اتاق کار خود بخرید، سپس به سراغ اتاق نشیمن بروید و در مورد لوازم مورد نظر تصمیم بگیرید.

 

یکی از اصول اولیه در طراحی دکور خانه و مهمترین قواعد دکوراسیون و چیدمان منزل این است که انتخاب و خرید مبلمان باید پس از طراحی کلی فضا انجام شود.

 

اول اندازه گیری کنید و بعد لوازم مورد نیاز را خریداری کنید

تطبیق دادن مقیاس مبلمان با مقیاس یک اتاق بسیار مهم است.

یک مبل عمودی می تواند به راحتی دکوارسیون یک اتاق کوچک را از بین ببرد و صندلی هایی که به درستی انتخاب نشده اند در یک اتاق بزرگ گم می شوند.

قبل از شروع دیزاین دکور منزل خود، طول و عرض هر اتاقی را که می خواهید تزئین کنید اندازه بگیرید. همچنین ارتفاع سقف و لوازمی که می توانند محدودیت ایجاد کنند نظیر ستون، پله، شوفاژ و ... را در نظر بگیرید.

برای اندازه گیری پنجره ها، فضای بالا و پایین دیوار و میزان دیواری که می خواهید بپوشانید مهم است و باید در نظر گرفته شود.

بعد از اندازه گیری اتاق ها و فضای داخل خانه یا آپارتمان بهتر است یک دید کلی نسبت به اندازه ها و پلان داخلی هر فضا داشته باشید تا بتوانید به خوبی موارد صحیح را انتخاب کنید.

طراحان حرفه ای از نرم افزار AutoCAD برای این موارد استفاده می کنند.

اندازه گیری های دقیق به شما کمک می کند اقلام مناسب از جمله مبل ها، پرده، کمد و موارد دیگر را به درستی انتخاب کنید. برای تمامی خریدها یک کتاب اندازه همراه داشته باشید. اگر ناگهان در فضای شما فرورفتگی یا حتی برآمدگی ایجاد شد و یا کاملا مربع یا مستطیل نبودند و همگی از حالت عادی خارج شدند، کافی است با در نظر گرفتن همه این موارد وسایل مورد نیاز خود را انتخاب و خریداری کنید.

چینش صحیح دکوراسیون پذیرایی

تعیین نمودن سبک کلی منزل

تصمیم بگیرید که چگونه دوست دارید زندگی کنید، تصمیم گیری در این قسمت برای قدم های بعدی شما عامل بسیار مهمی است و پاسخ درست و غلط برای آن وجود ندارد. بعد از این تصمیم گیری می توانید چیدمان اولیه منزل خود را انجام دهید.

همه چیز به سلیقه شما بستگی دارد، اتاق ها می توانند مدرن سنتی ارام یا حتی رسمی باشند و از نظر بصری رنگ های به کار گرفته شده می تواند گرم یا سرد باشد.

برای این کار بهتر است خانه رویایی خود را در نظر بگیرید، همان خانه ای که همیشه تصور می کردید و دوست داشتید.

 

همچنین باید به تعداد اعضای خانواده ای که قرار است با شما و فرزندانشان زندگی کنند توجه کنید.

برای مثال فردی که خانه اش همیشه میزبان مهمانی ها و جشن هاست باید بسیار متفاوت از دکوراسیون خانه ای باشد که فرد داخل آن در حال کار است و فضایی نیاز دارد تا بتواند کار خود را با ارامش بیشتری انجام دهد. بنابراین در نظر گرفتن سالن بزرگ و اثاثیه بیشتر برای مورد اول و اختصاص یکی از اتاق ها به دفتر برای مورد دوم چیزی است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

در این زمینه اگر سری به مجلات دکوراسیون بزنید و نتیجه کار طراحان معروف را ببینید مشکلی ندارد. این می تواند به شما در تصمیم گیری صحیح و رعایت بایدها و نبایدهای طراحی دکوراسیون منزل کمک کند.

ترجیحاً طرح و تعداد تمامی اقلامی که برای خرید نیاز دارید را مشخص کنید. مثلا می خواهید یک میز ناهارخوری 6 نفره یا 812 نفره داشته باشید و یا این که فلزی باشد یا چوبی؟

 

 

تعیین سبک کلی خانه به جلوگیری از خرید پراکنده که هیچ تناسبی با یکدیگر ندارند کمک می کند. موضوع علاقه شما به لوستر مدرن یا آباژور هنگام خرید نیست. بلکه باید در نظر گرفت که آیا عنصر انتخاب شده از نظر سبک با دیگر اجزای دکوراسیون منطبق است یا خیر؟

 

برای چینش اصولی منزل دست به کار شوید!

پس از گذراندن مراحل بالا و تصمیم گیری های اولیه، پیشنهاد می شود مبلمان و اندازه آنها را با نوار رنگی روی زمین قرار دهید تا خروجی بهتری داشته باشید.

با این کار شما قادر خواهید بود میزان فضای باقی مانده و فاصله بین آنها را نیز برای رفت و آمد اعضای خانواده مشخص کنید.

اگر طرح ایجاد شده را دوست ندارید، می توانید به سادگی آن را تغییر دهید. این کار را به حدی تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه تان برسید.

باید ها و نبایدهای یک دکوراسیون اصولی

قواعد بسیار مهم چیدمان اصولی منزل چیدمان دکوراسیون

مرحله بعدی تعیین کل هزینه ای است که برای طراحی دکوراسیون منزل در نظر گرفته اید و برای هر یک از موارد محدودیت مبلغ را تعیین کنید. به عنوان مثال اگر یک میز ناهار خوری چوبی 8 نفره می خواهید باید بدانید با توجه به مبلغ کلی درنظر گرفته شده برای چیدمان دکوراسیون، حداقل و حداکثر هزینه ای که می خواهید برای آن بپردازید چقدر است؟

بهتر است مراحل آماده سازی خانه را در نظر بگیرید و خرید وسایل لازم را به بعد از تعمیرات و آماده سازی موکول کنید. زیرا اگر خانه شما نیاز به تعویض کفپوش یا تعمیرات لوله کشی داشته باشد، خرید لوازم تزیینی و قرار دادن آنها در خانه از آسیب رسیدن به دست و پای شما و آسیب دیدن خود وسایل جلوگیری می کند. اگرچه همیشه می توان مبلمان بزرگ را با پلاستیک ضخیم پوشاند تا از آسیب دیدن آنها جلوگیری شود، اما تغییر ساختار خانه مانند رنگ جدید کفپوش نیز ممکن است بر تصمیم شما برای انتخاب مبلمان یا فرش تأثیر بگذارد.

 

تعادل و اعتدال اصل بسیار مهمی است که باید رعایت شود. اغراق در رنگ ها یا انتخاب طرحی خاص نه تنها جلوه مطلوبی را ارائه نمی دهد، بلکه باعث ایجاد همه به هم ریختگی و به هم ریختگی کلی طرح و ظاهر می شود. این راه حل شامل استفاده از طرح کلی در تمام اتاق ها می شود. هر اتاق دارای شخصیت جداگانه ای است که بر اساس آن می توان طرحی را در نظر گرفت.

هنگام خرید مبلمان به خصوص مبلمان، حتما کیفیت آن را لحاظ کنید. اصلا مطلوب نیست که بعد از یک سال مبلمان خانه شما شبیه مبلمان ده سال پیش شود.

دکور آشپزخانه را چطور بچینیم؟

در چیدمان اصولی دکوراسیون خانه مطابق با مد سال پیش نروید

تمایل همیشگی به داشتن آخرین مد به خودی خود ایده بدی نیست. اما همیشه این امکان وجود دارد که آنچه امسال شیک و زیباست، چند سال بعد کاملاً دودی و زشت دیده شود. پس شاید چیدمان اولیه خانه چندان از مد پیروی نمی کند. نکات زیر به شما کمک می کند تا از چنین تصمیماتی دوری کنید و با اجرای بایدها و نبایدهای طراحی دکوراسیون، مطمئن باشید که انتخاب هایتان درست خواهد بود.

 

استفاده بیش از حد از اشکال هندسی فضای خانه را شلوغ و آشفته می کند. با انتخاب یک منطقه کوچک از پذیرایی برای انجام این کار، از شلوغی خودداری کنید. برای مثال می توانید بخشی از دیوارها را با نقوش هندسی تزئین کنید.

اگر اشکال هندسی و ترتیب آنها را دوست دارید می توانید چند کوسن رنگی با نقش های هندسی روی مبلمان خود قرار دهید.همچنین می توانید قسمتی از دیوار را با اشکال هندسی در آشپزخانه طراحی کنید.

سادگی یکی از اجزای اصلی طراحی است.

می توان با استفاده از رنگ های مناسب و متفاوت به خانه روح بخشید و بین اجزای مختلف با رنگ های یکسان تناسب ایجاد کرد.

قانون اعداد فرد را جدی بگیرید. ایده اصلی این قانون این است که جزئیات و اشیایی که به اعداد فرد مرتب یا دسته‌بندی می‌شوند، جذاب‌تر، به یاد ماندنی‌تر و مؤثرتر از دستگاه‌های جفت هستند. هدف از این کار جلوگیری از کسالت و یکنواختی فضای خانه است.

نقطه کانونی اتاق و فضای خود را پیدا کنید. بسیاری از اتاق ها دارای کانون های داخلی هستند. به عنوان مثال: یک پنجره بزرگ با منظره، یا یک شومینه. اگر اتاق شما نقطه کانونی داخلی ندارد، می توان آن را ایجاد کرد. اگر می خواهید از اتاق مطالعه استفاده کنید، می توانید قفسه کتاب را نقطه کانونی خود قرار دهید. همچنین می توانید از یک اثر هنری بزرگ یا یک آینه بزرگ به عنوان نقطه کانونی استفاده کنید. هنگامی که نقطه کانونی را پیدا کردید، اطراف آن را تزئین کنید و از رنگ اصلی آن در بقیه اتاق استفاده کنید.

استانداردهای اندازه گیری در طراحی دکوراسیون بسیار مهم است و جزو قواعد طراحی داخلی می باشد.

مثلا بین میز قهوه خانه و مبلمان باید حداقل 20 سانتی متر فاصله باشد.

دقت کنید تخته ای که روی مبل خود آویزان می کنید بیش از دو سوم اندازه مبل نباشد.

یک فرش بزرگ تمام سطح اتاق را می پوشاند، اما به خاطر داشته باشید که از گوشه های دیوارها باید 12 تا 18 سانتی متر فاصله باشد.

گاهی اوقات کمی بیش از حد. به این فضای منفی در طراحی می گویند. که منطقه ای است که توسط عناصر بسیاری اشغال شده است. بیشتر این فضا، ناحیه سفید روی دیوارها است. جاهایی که پر کردنشان وسوسه انگیز است و ما دوست داریم آنها را با هر چه در دستمان است پر کنیم.

حتما قبل از انتخاب وسایل دکوری، به وب سایت های راهنمای خرید لوازم دکوراسیون منزل مراجعه و از راهنمایی های صورت گرفته نهایت استفاده را نمایید.

دکوراسیون صحیح اتاق خواب

انتخاب رنگ مناسب برای چیدمان دکور ایده ال

انتخاب رنگ هایی که جلوه بیشتری در کنار هم ایجاد کنند بسیار سخت و زمان بر است. ممکن است بخواهید کل خانه را با رنگ مورد علاقه خود طراحی کنید، اما پس از اجرا، نتیجه شما را راضی نخواهد کرد. بهترین ایده در این مورد استفاده از ترکیب رنگ دلخواه و رنگ های دیگر است که به زیبایی هر چه بیشتر فضای زندگی شما کمک می کند.

موارد زیر بایدها و نبایدهای دکوراسیون در چارچوب ترکیب های سازگارتر است:

 

زرشکی پر جنب و جوش می تواند انرژی متعادلی را به فضا اضافه کند. هنگامی که از رنگ های اشباع شده دیگری مانند شرابی، آبی سلطنتی و زیتونی در فضا استفاده می شود، این سایه روشن قرمز چیزی جز درخشندگی و انرژی به ارمغان نخواهد آورد.

رنگ آبی حس خنکی و آرامش را در انسان تقویت می کند; بنابراین انتخاب بسیار خوبی برای چیدمان منزل به خصوص اتاق خواب است. آنجا محل آرامش و آسایش شما پس از استرس ها و تنش های روزانه است.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها