چطور در سه روز مشهد را مثل توریست‌های خارجی بگردیم

کد خبر: 1116540
چطور در سه روز مشهد را مثل توریست‌های خارجی بگردیم

مطمئنا تا اسم مشهد به گوشتان می‌‌خورد یاد حرم امام رضا می‌افتید. شاید خیلی‌ها مشهد را فقط به عنوان یک شهر زیارتی بشناسند؛ اما اینطور نیست. مشهد هم مثل هر شهر قدیمی و بزرگ دیگری پر از مکان‌های دیدنی، تاریخی و تفریحی است. اصلا توریست‌ها از سراسر دنیا می‌آیند که مشهد را ببینند. حالا سوال اینجاست که چطوری می‌توانیم مثل یک توریست خارجی در سه روز مشهد را بگردیم؟

 

یک برنامه سه روزه فشرده اما کامل!

 

در شهر به این بزرگی اقامتگاه‌ها و آپارتمان‌های مختلف زیادی وجود دارد که  ما بهترین آنها را در پینورست برای شما گلچین کرده‌ایم. فقط باید به صفحه شهر مشهد مثل صفحه اجاره سوئیت در مشهد در سایت سر بزنید و آپارتمان مورد نظر خود را رزرو کنید.

 

حالا که نگرانی‌تان در مورد محل اقامت حل شده است نوبت این است که در مورد مکان‌های دیدنی و تفریحی مشهد بگوییم.

 

روز اول

شما می‌توانید از حرم و دیدنی‌های اطراف آن در یک روز دیدن کنید. در اطراف حرم رستوران‌ها و غذاخوری‌های زیادی وجود دارد اما پیشنهاد می‌کنیم که یکی از سه رستوران‌ معین درباری، رستوران سنتی بابا قدرت و رستوران لیالی لبنان را انتخاب کنید.

 

راستی اگر دوست دارید به حرم نزدیک باشید می‌توانید در خیابان‌های اطراف حرم آپارتمان مبله اجاره کنید که در سایت پینورست در قسمت مربوط به مشخصات اقامتگاه مشخص شده است.

 

حرم امام رضا

اول به سراغ حرم، مشهور‌ترین جاذبه‌ توریستی مشهد می‌رویم. به‌جز معماری، آینه‌کاری‌ها و کاشی‌کاری‌های منحصر‌به‌فرد حرم و بناهایی که تاریخشان به دوران شاه تهماسب صفوی می‌رسد، حرم امام رضا موزه‌ها و کتابخانه‌هایی پر از اشیا تاریخی دارد که باعث شده دیدن حرم برای همه افراد جالب باشد.

 

در آستان قدس رضوی ۶ موزه به نام‌های موزه مرکزی، موزه فرش، موزه قرآن و نفایس، موزه مردم‌شناسی، موزه هدایای رهبری و تالار آثار استاد فرشچیان وجود دارد. هرموزه موضوع و محوریت خاص خود را دارد که می‌توانید با توجه به علایق‌تان تصمیم بگیرید از کدام دیدن کنید.

 

همه موزه‌ها از ۸ صبح تا ۱۲ ظهر باز هستند و فقط موزه مرکزی در ساعت ۵:۳۰ عصر تعطیل می‌شود. اما حرم و صحن‌ها و رواق‌ها به صورت ۲۴ ساعته باز هستند.

 

مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد یا قدیمی‌ترین مسجد جامع مشهد مربوط به دوران تیموریان و قرن ۹ هجری قمری است. معماری و کاشی‌کاری این مسجد شاهکاری در دنیای معماری محسوب می‌شود که دیدن آن را نباید از دست داد. مسجد گوهرشاد در جنوب حرم قرار دارد.

 

مسجد بالاسر حضرت

مسجد بالاسر بنایی هزار ساله و مربوط به دوران غزنویان است. بیهقی هم در کتاب خود به وجود این مسجد تاریخی اشاره کرده است. کاشی‌کاری‌ها و سقف این مسجد هم بسیار دیدنی‌ است.

 

همان طور که از اسم مسجد مشخص است اینجا درست بالای سر حضرت واقع شده است. خیلی‌ها اینجا را برای نماز و زیارت انتخاب می‌کنند و به همین دلیل شلوغ‌ترین نقطه حرم است.

 

آرامگاه شیخ بهایی

آرامگاه شیخ بهایی در داخل حرم و بعد از رواق امام خمینی قرار دارد. بنای این رواق در واقع محل تدریس شیخ بهایی بوده و با آینه‌کاری‌ و کتیبه‌های خوش‌نویسی بسیار زیبایی تزئین شده است.

 

بازار رضا

اگر به مشهد سفر کنید حتما می‌خواهید سوغاتی هم بخرید و بازار رضا در نزدیکی حرم بهترین گزینه است. این بازار بزرگ که ۶ بازار مجزا را در خودش جا داده هر روز از ۹ صبح تا ۱۰ شب باز است.

 

باغ‌موزه نادری

باغ نادری یک باغ بزرگ، جذاب و سرسبز است که آرامگاه نادرشاه افشار در آن قرار دارد. این باغ نزدیک به حرم است و می‌توانید از ساعت ۹ تا ۱۷ از آن دیدن کنید.

 

در این باغ آرامگاه و دو سالن موزه قرار دارد. یکی از سالن‌ها مربوط به آثار دوران افشاریان و دیگری مربوط به اسلحه‌های دوران‌ مختلف ایران باستان است.

 

در باغ مجسمه بزرگی مربوط به نادرشاه افشار که سوار بر اسب است هم وجود دارد.

 

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین حمام‌های ایران است که کمتر کسی آن را می‌شناسد. این حمام در زمان صفوی ساخته شده و معماری و تزئینات دیوار و سقف بسیار زیبایی دارد.

این حمام که در نزدیکی حرم و بازار فرش‌فروش‌ها قرار دارد به موزه مردم شناسی تبدیل شده و می‌توانید از مجموعه‌ای از اشیا، پوشاک و عکس‌های قدیمی مشهد دیدن کنید.

 

روز دوم

برای روز دوم پیشنهاد می‌دهیم که از مکان‌های تاریخی مشهد دیدن کنید و شب را هم به تفریح و خوش‌گذرانی بگذررانید.

 

آرامگاه فردوسی

بنای آرامگاه فردوسی که برای ساخت آن از معماری هخامنشی الهام گرفته شده یکی از زیباترین مقبره‌ها در کل ایران است. این آرامگاه در منطقه توس، محل تولد فردوسی که حدود ۳۰ کیلومتر از مشهد فاصله دارد ساخته شده است.

 

درست در مقابل استخر مجسمه بزرگی از فردوسی وجود دارد. اینجا یک کتابخانه و موزه هم دارد. در موزه بیشتر آثار تاریخی کشف‌ شده در همین منطقه مثل سنگ‌نگاره و ظروف سفالی وجود دارد.

 

پیکر مهدی اخوان ثالث و محمدرضا شجریان هم در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده شده است.

 

گنبد هارونیه

گنبد هارونیه تنها اثر و بنای تاریخی به‌جامانده در توس است که هنوز کاربری آن مشخص نشده. داستان‌ها و روایت‌های زیادی در مورد این بنا وجود دارد. بنای گنبد هارونیه کاملا آجری است و معماری دیدنی‌ای دارد. بعد از بازدید از آرامگاه فردوسی دیدن آن را از دست ندهید.

 

پارک کوهسنگی

پارک کوهسنگی، بزرگترین پارک مشهد در کنار کوهی به همین نام ساخته شده. بعد از گشت‌وگذار درشهر توس می‌توانید برای صرف غذا یا تفریح شبانه به این پارک که تا ۲ بامداد باز است بیایید. اینجا دید و منظره خوبی از شهر به‌خصوص در شب به شما می‌دهد.

 

کوهسنگی کافه و رستوران‌های متنوعی دارد و نیازی نیست که راه دوری بروید. موزه بزرگ خراسان هم در همین پارک قرار دارد و تا ساعت ۷ عصر باز است. اینجا زمین‌های ورزشی، شهربازی تابستانه و سرپوشیده، زمین بازی کودکان، باغ سنگی و فروشگاه صنایع دستی هم وجود دارد.

 

روز سوم

روز سوم قرار است کلا به تفریح بگذرد تا با خاطره‌ای خوب مشهد را ترک کنید.

 

چالیدره

 

منطقه تفریحی و توریستی چالیدره در فاصله ۳۰ کیلومتری مشهد قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم که یک روز را به این منطقه اختصاص دهید. اینجا یک دریاچه مصنوعی دارد که می‌توانید در آن غواصی و قایق‌سواری کنید یا با تله‌سیژ و تله‌کابین از روی آن عبور کنید و به سمت کوه بروید.

 

در چالیدره می‌توانید تفریحات دیگری مثل ماهیگیری، ترن هوایی، زیپ‌ لاین و بانجی جامپینگ را هم تجربه کنید. اینجا کافه و رستوران‌های متنوعی دارد. یکی از رستوران‌ها گردان است و می‌توانید در حین غذا خوردن از منظره اطراف هم لذت ببرید.

 

راستی همه این‌ها به کنار؛ یکی از دغدغه‌های اصلی آدم‌ها در سفر، جایی است که قرار است در آن اقامت داشته باشند؛ از وضعیت و امکانات اقامتگاه تا امنیت و تضمین شرایط آن. در واقع دوست دارند در سفر خیال‌شان از اقامت‌شان راحت باشد. در چنین شرایطی حتی اگر مشکلی هم پیش نیاید همین درگیری ذهنی باعث می‌شود که لذت سفر کم شود. اگر از این دسته از آدم‌ها در سفر هستید توصیه می‌کنیم از جایی مطمین و امن مثل پینورست اقامتگاه رزرو کنید.

 

پینورست یک پلتفرم اجاره آنلاین انواع اقامتگاه از ویلا استخردار و آپارتمان مبله گرفته تا بوم‌گردی و کلبه جنگلی است. پینورست تلاش می‌کند تا در همه مسیر اقامت حامی و پشتیبان مهمان‌هایش باشد. پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته، پیگیری‌های سریع و تلاش برای حل مشکل از جمله خدماتی هست که پینورست بعد از رزرو اقامتگاه و از لحظه شروع تا حتی بعد از اقامت ارائه می‌کند.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها