گزارشات فصلی چیست؛ موضوع ماده 169

کد خبر: 1098760

بنگاه های اقتصادی، اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم موظف هستند در بازه زمانی مشخص تمامی خرید و فروش های مربوط به خود را از طریق سامانه الکترونیکی معاملات فصلی ارسال نمایند، که با عنوان هایی مانند: معاملات فصلی خرید و فروش، صورت گزارشات فصلی و گزارشات فصلی ماده ۱۶۹ بیان می شوند.

گزارشات فصلی بایدها و قوانین

مشمولین ارسال گزارشات فصلی

  • اشخاص حقوقی
  • صاحبان مشاغلی ( حقیقی ) که به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده مشمول هستند؛
  • صاحبان مشاغلی ( حقیقی ) که بر حسب نوع و حجم فعالیت جزو گروه اول محسوب می شوند. ( طبق ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۹۵ )

   کلیه موارد معرفی شده برای مشمولین برحسب ماده ۹ آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم آمده است.

   طبق ماده ۱۶۹ ق.م.م مشاغل به دو گروه الف و ب تقسیم می شوند؛

 مشاغل گروه الف افرادی هستند که طبق قانون معاملات خود را در دفتر روزنامه و دفتر کل ثبت می نمایند مانند: افراد دارای کارت بازرگانی، وارد کنندگان و صادر کنندگان کالا، افراد دارای امتیاز بهره برداری از معادن، صاحبان شرکت های تولیدی، شرکت های حسابداری و حسابرسی، بیمارستان ها و مدارس جزو مشمولین ارسال گزارشات فصلی هستند.

مشاغل گروه ب سازمان ها، شرکت ها و افرادی هستند که معاملات خود را در دفتر درآمد و هزینه ثبت می نمایند مانند: مشاوران و وکلای دادگستری، فروشندگان طلا و جواهر، افراد داری کارگاه های صنعتی، خریداران و فروشندگان آهن و دلالان جزو این گروه از مشمولین ارسال گزارشات فصلی هستند.

ارسال گزارشات فصلی

   جهت ارسال گزارشات خرید و فروش مودیان به سامانه ی معاملات فصلی که در سایت https://tax.giv.ir  ذکر شده است مراجعه کرده و نسبت به ثبت، ارسال اطلاعات خرید و فروش و پرداخت های مربوط به قراردادها اقدام نمایند. جدا از سامانه ذکر شده برای ارسال گزارشات خرید و فروش می توانند از طریق نرم افزار ( جدیدترین نسخه اعلام شده در سایت ) ارسال صورت معاملات فصلی ( TTMS ) اقدام نمایند. در صورت نیاز به مشاوره و یا انجام تمامی مراحل ارسال گزارشات خرید و فروش مودیان گرامی می توانند با کارشناسان شرکت حسابداری تیوان (واقع در تهران) در تماس باشند.

گزارشات فصلی خرید و فروش را می توانید به دو روش زیر ارسال کرد:

  • برخط ( online )
  • غیر برخط ( offline )

در روش اول یعنی برخط  ( آنلاین )

در این روش مودیان ابتدا باید پیش ثبت نام و اعتبار سنجی را انجام داده تا کد کاربری و کلمه عبور را دریافت نمایند؛ سپس با ورود به سامانه معاملات فصلی که در بالا ذکر شده، اطلاعات درخواستی سامانه را تکمیل و در نهایت پس از اطمینان در مورد اطلاعات وارد شده ثبت نهایی را انجام دهید. توجه داشته باشید که تمامی مبالغ وارد شده بدون جدا کننده، ممیز، اعشار و هر علامت دیگری ثبت شود.

سامانه انلاین معاملات فصلی

برای ثبت های خرید، فروش و قراردادها در روش بر خط  فیلدهای سال و فصل، نوع شخص، نام طرف معامله، شناسه ملی ( کد ملی برای شخص حقیقی ) یا کد اقتصادی، مبلغ ناخالص و مبالغ ارزش افزود و کلیه فیلد های ستاره دار حتما باید درج شوند.

در روش دوم یعنی غیر برخط ( آفلاین )

برای ارسال گزارشات فصلی ابتدا باید کلیه ی خرید های رسمی یعنی صورت حساب های ( صورت حساب های ذکر شده در آیین نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ ) صادر شده ای که دارای کد اقتصادی و شناسه ملی هستند( حداقل یک مورد نیز باشد مورد تایید است. ) ثبت شوند؛ چنانچه صورت حساب خریدی بدون کد اقتصادی و یا شناسه باشد، صورت حساب به صورت تجمیعی در گزارشات بیان می شود. این روش برای اشخاصی که دارای خرید های بیشتری دارند مورد استفاده قرار می گیرد.

ثبت معامله انجام شده به صورت تجمیعی بنابر شماره ابلاغ بخشنامه (۲۱/۱۴۰۰/۲۰۰ ) مورخ ( ۲۳/۰۳/۱۳۹۸ ) یعنی مبلغ معامله تا میزان پنج درصد ( ۵% ) حد نصاب معاملات کوچک، مبالغ کمتر از ۳۲/۵۰۰/۰۰۰ ریال به این صورت ثبت می شوند.

در روش غیر بر خط ابتدا خرید های رسمی همراه کد اقتصادی، شناسه ملی، آدرس، نام طرف معامله، مبالغ بعد از تخفیفات و مبالغ ارزش افزوده ( ۶% مالیات بر ارزش افزوده و ۳% عوارض ارزش افزوده )، همچنین مبالغ خرید های غیر رسمی بدون هیچ اطلاعات دیگری در اکسل ویا نرم افزارهای مالی ثبت می گردد.

سامانه انلاین معاملات فصلی

بعد از ثبت اطلاعات خرید در اکسل از طریق دانلود جدیدترین فرمت برنامه TTMS از سایت، اکسل را به فرمت اکسس تبدیل نمایید.

وارد برنامه TTMS شوید و فایل اکسس را انتخاب، سپس فصل و سال مورد نظر را ثبت و به تب صحت سنجی اطلاعات وارد شوید تا اطلاعات ثبت شده قبل از ارسال مورد بررسی قرار گیرند، در پایین روی گزینه ارسال اطلاعات / تحویل سی دی به سازمان کلیک نمایید، در نهایت با وارد کردن کد کاربری و کلمه عبور مودی کلیه اطلاعات به سامانه ارسال شود.

 

درهردو روش به این نکته توجه نمایید، قبل از تایید ثبت نهایی کلیه اطلاعات وارد شده درست هستند چرا که بعد از تایید نهایی فقط یک بار مجاز به ویرایش به ازای هر رکورد اطلاعاتی امکان پذیر است.

برای اصلاح اطلاعات بعد از ثبت نهایی برای هر دو روش بر خط و غیر بر خط، مودیان باید شرح موارد اصلاحی با جزئیات همراه با رسید نهایی ارسال اطلاعات را طی یک نامه به اداره کل امور مالیاتی مربوطه اعلام نماید تا اداره کل طبق قوانین اصلاحات را اجرا نمایند.

گزارشات ارائه شده در سامانه شامل:

  1. گزارش خرید
  2. گزارش فروش
  3. گزارش پرداخت قراردادها
  4. گزارش دریافت قرارداد ها
  5. گزارش واردات
  6. گزارش صادرات
  7. گزارش اجاره
  8. گزارش حق العمل کاری و مدیریت پیمان
  9. گزارش امتناع برای پیش از سال ۱۳۹۵
  10. گزارش عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال ۱۳۹۵
  11. گزارش اطلاعات ارسال شده برای شما

جرایم عدم ارسال گزارشات فصلی

براساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم عدم ارسال صورت معاملات فصلی، عدم ارسال کد اقتصادی، استفاده از کد اقتصادی شخص دیگر، معادل ۱۰ درصد مبلغ معامله انجام گرفته جریمه شامل می شود. در صورت ارسال دیرتر از مهلت مقرر معادل یک درصد معامله ای که مدرک آن دیر ارسال شده ( به نوعی کتمان معامله ) مشمول جریمه می گردد. جرایم ماده ۱۶۹ مکرر قانون م.م غیر قابل بخشش و طبق مقررات اجرایی  ق.م.م  قابل وصول است.

هرگونه جعل، تقلب، معاملات غیر واقعی و سوء استفاده از موضوع ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم در رابطه با صدور صورت حساب و یا شماره اقتصادی خلاف قوانین باشند؛ با توجه به مسئولیت تضامنی خریدار طبق قوانین مبارزه با پول شویی و سایر قوانین و مقررات با آنها برخورد می شود. چنانچه هنگام رسیدگی چنین جرایمی تشخیص داده شود، اداره امور مالیاتی از طریق اداره کل ذیربط به دادستانی انتظامی مالیاتی گزارش می نماید. برای جلوگیری از چنین اشتباهات و قبل از رسیدگی اداره مالیاتی، جهت مشاوره با موسسات حسابداری تماس بگیرید و از خدمات مالیاتی و مشاوره افراد خبره استفاده کنید.

 مهلت زمان رسیدگی به جرایم طبق ماده ۱۵۷ ق.م.م  پنج  سال بعد از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی سال مربوطه در نظر گرفته می شود.

جزئیات جرایم به شرح ذیل محاسبه می گردد:

  • عدم ارسال مدارک و کد اقتصادی معاملاتی که مبلغ آنها بیشتر از ۸/۸۰۰/۰۰۰ ریال هستند، مشمول جریمه ۱۱ درصدی می شوند.
  • طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم، ۱۰ درصد جریمه بابت عدم صدور صورت حساب
  • ۱ درصد جریمه بابت عدم ارسال گزارش فصلی ( فهرست معاملات انجام شده )
  • ۱۰ درصد جریمه برای خریدارانی که شماره اقتصادی خود را به فروشندگان ارائه ندهند و درمقابل فروشنده تکالیف قانونی خود را اجرا نماید و با تکمیل فرم امتناع و ارسال آن به اداره مالیاتی، مشمول می شوند.

مهلت ارسال گزارشات فصلی

   طبق ماده ۱۰ آیین نامه ۴۶۳۷۸، مودیان مشمول ارسال صورت معاملات فصلی باید ظرف مدت یک ماه و نیم پس از پایان هر فصل به عبارتی ۴۵ روز پس از پایان فصل مهلت دارند تا گزارشات خرید و فروش خود را ارسال نمایند.

موارد عدم ارسال در گزارشات فصلی

   موارد غیر مشمول از ارسال در گزارشات فصلی طبق بخشنامه ۲۰۰/۲۳۹۹۷/ص به شرح ذیل آمده است:

  • خرید و فروش، سود و کارمزد اوراق بهادار
  • خرید و فروش سهام و سهم الشرکه
  • حق تقدم سهام و سهم الشرکه
  • حق عضویت اعضا مجامع حرفه ای، احزاب، انجمن ها و تشکل های غیر دولتی دارای مجوز از مراجع ذی صلاح
  • کمک ها، جوایز و هدایای بلاعوض
  • سود، کارمزد و جریمه های بانک ها، موسسات اعتباری غیر بانکی مجاز، صندوق تعاون، صندوق قرض الحسنه و صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی
  • حق ثبت و حق تمبر
  • حقوق گمرکی، پرداختی به دستگاه های اجرایی
  • حقوق و دستمزد پرداختی ( موضوع فصل سوم باب سوم قانون مالیات های مستقیم )
  • وجه پرداخت شده بابت آبونمان و شارژ ساختمان محل فعالیت

   توجه داشته باشید که تمامی گزارشات فصلی خرید و فروش، مالیات بر ارزش افزوده و همچنین اظهارنامه مالیاتی ارسالی به سازمان مالیات؛ از نظر مبالغ کاملا یکسان بوده و بدون مغایرت هستند.

راه های ارتباطی با موسسه حسابداری و مالیاتی تیوان:

وب سایت شرکت حسابداری:

https://www.tivantax.com

شماره های تماس:

۰۲۱۶۶۴۲۹۵۶۳- ۰۲۱۶۶۹۱۳۶۶۷- ۰۹۱۲۷۹۲۶۸۴۹

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها