ماجرای شکایت سازمان غذا و دارو از گمرک

کد خبر: 1091843

معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در خصوص شکایت سازمان غذا و دارو از گمرک توضیحاتی را ارائه داد.

ماجرای شکایت سازمان غذا و دارو از گمرک

ارونقی معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص شکایت سازمان غذا و دارو مبنی بر اینکه گمرک بدون دریافت مجوز از وزارت بهداشت اقدام به صدور مجوز ورود برخی اقلام دارویی به گمرکات کرده که موجبات انباشت دارو در انبارها شده است ، توضیح داد: تا دیروز گفته می شد فقط خیارشور و کشک در سردخانه ها مانده است و در این نامه به انباشت دارو اشاره شده است.

او ادامه داد: بحث ورود کالا با ترخیص کالا فرق می کند در این نامه  قانون امور گمرکی رعایت نشده  است و فرق بین ورود و  ترخیص کالا را  لحاظ نکرده اند. همچنین فرق بین سازمان گمرک با مراجع تحویل گیرنده همچون سازمان بنادر و  انبارهای عمومی  را متوجه نشده اند.  انبارها طبق وظایف خود نسبت به پذیرش کالا اقدام می کنند.

ارونقی بیان کرد: گمرک با مراجع تحویل گیرنده تفاوت دارد و کالا ابتدا به این مراجع  وارد می شود و آنها هم طبق وظیفه خود کالا را تحویل می گیرند.

معاون گمرک تصریح کرد: مسئولیت گمرک از زمان اظهار کالا به گمرک شروع می شود و قبل آن مسئولیتی ندارد. گمرک نمی تواند با ورود کالا مخالفت کند.

این مقام مسئول گفت: گمرک سازمان مجری است و نمی تواند جلوی ورود کالا را بگیرد.  هر زمان به ما اعلام شد کالایی متروک است، گمرک کالا را متروکه می کند و هر گاه  کالایی اظهار شد، تشریفات گمرکی آن را انجام می دهد.

ماجرای واردات ۴۰۰ هزار ویال داروی رمدسیویر بدون مجوز بهداشت و دپوی آن

معاون فنی گمرک در خصوص واردات ۴۰۰ هزار ویال داروی رمدسیویر بدون مجوز وزارت بهداشت توضیح داد: با مراجعه به انبارهای دارویی مشاهده کردیم ۱۳ تن داروی آماده رمدسیویر وجود دارد که در نامه ای به وزارت بهداشت خواستار نظر سازمان غذا و دارو شدیم، در نامه دیروز این سازمان به سازمان بازرسی اعلام شده است که گمرک اجازه ورود این کالا را داده  که با مجوز وزارت بهداشت ترخیص شده است

کالای سلامت محور بدون ثبت سفارش وارد گمرک نشود

در ادامه برنامه محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: متاسفانه بعضی از ذی نفعان باعث بروز اختلاف شده اند. اختلاف اساسی ما با گمرک این است که چرا کالا بدون ثبت سفارش به گمرک وارد می شود.

او افزود: زمانی که مجوز برای واردات دارو و ماده اولیه دارو صادر می شود، منجر به صدور شناسنامه دارو می شود و بعد از آن وارد کننده مجاز به ثبت سفارش است. زمانی که کالا وارد شد، از ما استعلام می گیرند.

محمدی ادامه داد: نامه رئیس سازمان غذا و دارو به رئیس سازمان بازرسی کل کشور نوشته اند، شکایت نیست، گله مندی از اظهارات معاون فنی گمرک است.

وی گفت: درخواست ما این است کالایی که در گمرک رسوب کرده است، به ما اعلام کنند.

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو افزود: اگر قرار باشد هر کسی هر آنچه خواست وارد گمرک کند و ترخیص کند، پس نقش گمرک چیست.

وی ادامه داد: لیستی از انبارهای عمومی برای ما فرستاده اند که ۲۲۰ شرکت دارویی بوده اند که مکاتبه کرده ایم و در حال جمع آوری پاسخ ها هستیم.

محمدی افزود: اولین مشکل ما این است که سامانه ای نداریم موجودی اقلام در انبارها را بدانیم. خواهش ما از گمرک این است که کالای سلامت محور بدون ثبت سفارش وارد گمرک نشود./باشگاه خبرنگاران

حجم ویدیو: 3.77M | مدت زمان ویدیو: 00:02:04 دانلود ویدیو
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها