تحلیل یک نماینده مجلس از التهابات ارزی

کد خبر: 1014209

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مشکلات امروز ما ثمره تلخ بی‌توجهی‌ها به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است، اما با این وجود پاسخ گویی به نیاز‌های ضروری ارزی بدون التهاب در بازارها، شدنی است.

تحلیل یک نماینده مجلس از التهابات ارزی

خبرگزاری تسنیم: مهدی طغیانی درباره مدیریت بازار ارز اظهار داشت: نیاز‌های ضروری ارزی کشور، کالا‌های اساسی، مواد اولیه تولید و قطعات و ماشین آلات خط تولید است که در صورت وارد نکردن به مشکل بر می‌خوریم.

وی بیان کرد: پاسخ‌گویی به این نیاز‌های ضروری بدون اینکه نابسامانی و التهاب در بازار‌ها اتفاق بیافتد، شدنی است، اما اگر بخواهیم تخصیص ارز را آزاد بگذاریم و بخشی از آن به شکل خروج سرمایه و سرمایه‌گذاری در کشور‌های دیگر خرج شود و یا بخشی از آن صرف کالا‌های مشابه تولید داخلی و یا کالای لوکس و تزئینی شود، قطعا دیگر منابع موجود پاسخ گو نخواهد بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس معتقد است که کشور با وجود اینکه به دلیل کرونا و تحریم در مضیقه ارزی قرار دارد، اما امکان مدیریت بازار با منابع موجود وجود دارد. فقط ۸ هزار قلم کالا وارد کشور می‌شد که بایدکاهش یافته ومدیریت شود، به صورتی که برخی کد‌های وارداتی را حذف کنیم. برای مثال کد وارداتی آدامس حذف بشود.

وی تصریح کرد: اکنون ۲ هزار قلم از این تعداد ۸ هزار قلم حذف شده و نیازی به واردات آن‌ها نداریم، در این ۶ هزار قلم باقی مانده، ۵ مورد آن کالا‌های اساسی است که ارز ترجیهی دریافت می‌کنند، شامل جو، سویا، ذرت، روغن خوراکی و کنجاله سویا، اما متاسفانه این ارز ترجیهی هم باعث کاهش قیمت آن‌ها نشده و حتی سبب ایجاد رانت شده است.

طغیانی با بیان اینکه باید ارز ترجیهی و نیمایی مدیریت و محدود شود، گفت: با این اتفاق و جلوگیری از خروج ارز، نوسانات ارز قابل مدیریت است. در ۱۰ سال گذشته از سال ۹۷ به قبل که آمار سال ۹۸ اعلام نشده است، ۱۸۰ میلیارد دلار خروج سرمایه از کشور داشته‌ایم، به عبارتی به طور متوسط هر سال ۱۸ میلیارد دلار، که اگر مدیریت و حفظ شده بود در حال حاضر با مشکل ارزی مواجه نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از انتقادات جدی به دولت فعلی این است که سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی به جا اجرا نشده است و ثمرات تلخ آن را در اقتصاد شاهد هستیم. امنیت غذایی، مدیریت واردات و... در سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ذکر شده بود، اما جدی نگرفتیم؛ بنابراین مشکلات امروز ما ثمره تلخ بی‌توجهی‌ها به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها