دور جدید واردات خودرو

کد خبر: 1273315

بازار خودرو در ایران همواره با چالش‌هایی همراه بوده و هست. تا سال 1396، خودروهای مختلفی وارد ایران می‌شدند، اما نه هر خودرویی. دولتمردان تصمیم گرفتند تا از ورود خودروهای لوکس، با موتور حجیم و همچنین خودروهای آمریکایی جلوگیری کنند. این قوانین باعث شد تا اکثر بازار ایران به دست ژاپنی‌های اقتصادی، کره‌ای‌ها و آلمانی‌ها باشد.

دور جدید واردات خودرو

 

تا قبل از وجود چنین قوانینی، نمایندگی‌های رسمی پورشه و مازراتی در ایران فعالیت داشتند و سپس نمایندگی‌های رسمی کیا، میتسوبیشی، ب‌ام‌و، تویوتا و ... جایگزین شدند. خودروسازان داخلی نیز محصولات خود را بدون واسطه و صف انتظار به مشتریان ارائه می‌دادند و بازار خرید و فروش خودرو پررونق بود.

واردات خودرو محدود و محدودتر می‌شد و سرانجام قانون ممنوعیت واردات خودرو تصویب شد. از همان سال هیچ خودرو وارداتی‌ای نتوانست پا به بازار ایران بگذارد و خط تولید مونتاژکننده‌ها نیز خوابیده بود. سرانجام هر کدام از این شرکت‌ها یک شریک تجاری چینی برگزیدند و پادشاهی خودروهای چینی در ایران آغاز شد.

اکنون بازار خودرو در کشور وضعیت آشفته‌ای را سپری می‌کند و عرضه و تقاضا هماهنگی ندارد. حتی خودروسازان داخلی نیز با مشکل کمبود تولید و تحریم رو به رو هستند و این نوع خودروها از طریق سامانه یکپارچه خودرو و با نظارت وزارت صمت عرضه می‌شوند.

واردات خودرو برای جلوگیری از خروج ارز بسته شد؛ اما همین خودروهای مونتاژی نیز ارزبری کمی ندارند. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، مقرر شد تا واردات خودرو از سر گرفته شود؛ اما این بار حتی محدودتر از قبل!

8

واردکنندگان خودرو باید ابتدا تایید شوند و بتوانند خدمات فروش و پس از فروش محصولات را ارائه دهند. همچنان واردات خودروهای لوکس، پرمصرف و آمریکایی ممنوع است. واردکنندگان باید خودروهای اقتصادی را وارد کنند و سقف قیمتی هر خودرو نیز تا 20 هزار یورو است. همچنین خودروهای وارداتی باید بتوانند استانداردهای تعیین شده را پاس کنند تا پلاک شوند.

شرکت‌های واردکننده این بار هیچ دخالتی در نحوه عرضه محصولات و قیمت‌گذاری آن‌ها ندارند. هیچ خودروساز و واردکننده‌ای نمی‌تواند مستقیما محصولات خود را عرضه کند. وزارت صمت، سامانه‌ای را برای عرضه خودروهای وارداتی تدارک دیده که ساز و کاری مشابه سامانه یکپارچه خودروهای داخلی دارد.

وارداتی‌ها در سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی، به آدرس saleauto.ir، بارگزاری می‌شوند. اولین مرحله عرضه در این سامانه، در اسفندماه 1401 انجام شد و بیش از 30 هزار نفر ثبت نام کردند. اما خودروهای موجود محدود بود و بسیاری از این افراد خودرو دریافت نکردند. در مراحل بعدی بازگشایی سامانه، تنها متقاضیان مرحله اول توانستند خودرو ثبت نام کنند. درواقع اعلام شده که ابتدا همه متقاضیان مرحله اول در اسفند 1401 خودرو دریافت می‌کنند و سپس متقاضیان جدید می‌توانند نام نویسی کنند.

9

در این میان، خودروهای موجود در سامانه یکپارچه خودرو وارداتی، روز به روز در حال گسترش هستند. در حال حاضر کاتالوگ خودروهای متنوعی مانند تویوتا کمری هیبرید، تویوتا راوفور هیبرید، نیسان ایکس تریل، دانگ فنگ شاین مکس، هیوندای اکسنت، هونگچی H5، هیوندای کرتا، هیوندای النترا، کیا سونت، کیا سلتوس و ... . برخی از خودروها تنها برای جانبازان ارائه می‌شوند؛ مانند تویوتا ونزا، نیسان قشقایی، جی‌ای‌سی GS8، مینی کانتریمن،  فولکس واگن اطلس و فیات تیپو کراس.

تاکنون خودروهایی مانند هیوندای النترا، زوتی دی ال 5، کیا سلتوس، کیا سونت، چانگان سی اس 35 پلاس، تویوتا کرولا و ... تحویل مشتریان شده است. اما هنوز می‌توان گفت واردات خودرو بسیار محدود و ناچیز بوده و تاثیر چندانی بر بازار خودرو نداشته است. سختگیری‌های متعدد باعث روند کند عرضه خودروهای وارداتی شده و هنوز مردم نمی‌توانند خودروهای جدید وارداتی را استفاده کنند.

برای کنترل بازار خودرو و شکستن حباب قیمت بازار، پیشنهاد واردات خودرو دست دوم نیز مطرح شده بود که آن هم مورد مخالفت مجلس قرار گرفت. اما اکنون برخی از نمایندگان باز هم از واردات خودرو دست دوم و کارکرده سخن می‌گویند و معتقدند واردات این نوع خودروها باعث می‌شود که عرضه و تقاضا هماهنگ شوند و خودروهای فرسوده و بی‌کیفیت از خیابان‌ها جمع شوند. اخیرا وزیر صمت اعلام کرده که آیین‌نامه مربوط به خودروهای کارکرده به زودی ابلاغ خواهد شد. وی معتقد است با ابلاغ آیین‌نامه مذکور، واردات خودروهای کارکرده به کشور نیز نظام پیدا خواهد کرد  و دغدغه نمایندگان  نیز رفع خواهد شد.

در نتیجه این اتفاق انتظار شکستن حباب قیمت بازار را خواهیم داشت و کاربران می توانند جهت چک کردن روزانه قیمت خودرو به سایت باما مراجعه کنند.

کلیک جهت مشاهده قیمت روز خودرو

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها