​بهترین زمان مسواک زدن چه موقع است؟

کد خبر: 1268206

اگر شما هم از جمله افرادی هستید که به بهداشت دهان و دندان خود اهمیت می دهید و مسواک زدن را جزئی جدا نشدنی از زندگیتان می دانید، باید به شما تبریک گفت؛ چرا که با انجام این عمل خود را از بسیاری از بیماری های دهان و دندان و بیماری هایی که مرتبط با آن هاست حفظ می کنید.

​بهترین زمان مسواک زدن چه موقع است؟

 

در این مقاله به بهترین زمان مسواک زدن و نحوه استفاده از مسواک اشاره خواهد شد؛ پس تا انتها همراه ما باشید و از فواید مسواک زدن روزانه شگفت زده شوید.

بهترین زمان مسواک زدن چه وقتی است؟

بهترین زمان مسواک زدن در طول روز ممکن است بر اساس نیازها و عادات شخصی هر فرد متفاوت باشد، اما به طور کلی بهترین زمان هایی که در طول روز می توانید به این کار اختصاص دهید عبارتند از:

صبح زود

شستشوی دهان با مسواک پس از بیدار شدن می ‌تواند به حذف باکتری ‌ها و ذرات غذایی باقی‌ مانده از شب بر روی دهان و دندان کمک کند. همچنین، این کار باعث تازگی دهان شما در طول روز می‌شود.

پس از وعده‌ های غذایی

بعد از هر وعده غذایی، بهترین زمان مسواک زدن خواهد بود؛ چرا که این کار ذرات مواد غذایی را از بین دندان ها خارج و از تشکیل پلاک و لکه ‌های دندان جلوگیری می کند.

قبل از خواب

مسواک زدن در شب قبل از خواب، باعث می شود دهان خود را از باکتری ‌ها و ترکیبات غذایی جمع شده در طول روز پاک کنید. در واقع شستشوی دهان و دندان با مسواک قبل از خواب کمک فراوانی به از بین بردن باکتری ها و پلاک های دندانی می کند.

پس از مصرف مواد غذایی اسیدی یا شیرین

مواد غذایی شیرین یا اسیدی می تواند باعث آسیب دیدن مینای دندان شود. تنها راه پیشگیری از بروز این اتفاق، این است که حداقل 30 دقیقه بعد از آن مسواک بزنید. با این کار، مواد غذایی آسیب زا از میان دندان های شما برداشته می شود و امکان بروز مشکلات دهان و دندان به حداقل می رسد.

 

بیشتر بخوانید : چرا نباید بلافاصله بعد از وعده غذایی مسواک بزنید؟

 

چرا باید مسواک بزنیم؟

2

پیشگیری از تجمع پلاک

پلاک لایه ‌ای از باکتری ‌ها و باقیمانده‌ های غذایی است که اگر در اطراف دندان ‌ها بماند، می ‌تواند باعث ایجاد لکه ‌های دندان و تجمع باکتری ‌های موثر برای تولید اسید شود. تمیز کردن دندان ها با استفاده از مسواک، این پلاک ها را از سطح دندان جدا می کند و خطری دندان های شما را تهدید نمی کند.

پیشگیری از بوی نامطبوع دهان

این کار به تمیز کردن زبان و حذف باکتری‌ های مسبب بوی نامطبوع دهان کمک می‌ کند. با تجمع پلاک ها در دهان، باکتری ها روی سطح مرطوب زبان و دندان ها باقی می مانند که این امر بوی نامطبوع دهان را به دنبال دارد.

مراقبت از لثه ها

بیماری های لثه عموما با درد فراوانی همراه هستند که قطعا هیچکس تمایلی به تحمل و تجربه آن ندارد. بهترین راه برای پیشگیری از این دردها، رعایت بهداشت دهان و دندان است که به کمک مسواک به راحتی اجرا می شود.

پیشگیری از بیماری ‌های دهان و دندان

باقی ماندن ذرات مواد غذایی در محیط دهان باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سطح دهان و دندان خود از جمله تشکیل پلاک ها بر روی دندان ها می شود. مسواک زدن با حذف این ذرات از بین دندان ها، می تواند از بیماری ‌های دهانی مانند پوسیدگی دندان، تخریب بافت لثه، پوسیدگی ریشه و سایر مشکلات دهان و دندان جلوگیری کند.

خوشبویی دهان

پاکسازی باکتری‌ ها و پلاک‌ ها از دهان و دندان از طریق شستشوی آن ها با مسواک، به حفظ بوی خوش دهان و جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع آن کمک می‌ کند. این کار به تمیز کردن زبان و حذف باکتری ‌های مسبب بوی نامطبوع دهان کمک می‌ کند.

با توجه به این دلایل، مسواک زدن به عنوان یک عادت بهداشتی اساسی و ضروری برای حفظ بهداشت دهان و دندان ها تلقی می ‌شود.

چطور بصورت صحیح مسواک بزنیم؟

در زیر توضیحاتی درباره نحوه صحیح شستشوی دهان و دندان با مسواک و انتخاب مسواک مناسب آورده شده است:

 انتخاب مسواک

انتخاب یک مسواک نامناسب می تواند عواقبی همچون آسیب به لثه ها و محیط دهان و دندان را برای شما به دنبال داشته باشد؛ اما از سوی دیگر با انتخاب یک مسواک متناسب با دهان و دندان و دارای برسی نرم می توانید از آسیب به لثه‌ ها و دندان‌ هایتان جلوگیری کرده و گامی موثر را در جهت حفظ سلامت دهان و دندان بردارید.

بهترین زمان برای مسواک زدن

حداقل دو دقیقه را برای هر بار شستشوی دهان و دندان با مسواک در نظر بگیرید. این زمان کافی است تا تمام سطح دندان ‌ها و لثه ‌ها پاکسازی شوند. رعایت این بازه زمانی به شما کمک می کند تا بهترین نتیجه را از این کار دریافت کنید.

حرکات صحیح

حرکات مسواک باید آرام و دقیق باشند. از حرکات نرم برای این کار استفاده کنید و از فشار زیاد خودداری کنید تا از آسیب به لثه‌ ها جلوگیری شود. مسواک را در زوایای مختلف و به نرمی حرکت دهید تا از تمیزی کامل همه سطوح اطمینان حاصل کنید.

پاکسازی زبان

حتماً زبان را هم با مسواک تمیز کنید. این اقدام به حفظ بوی خوش دهان و جلوگیری از تجمع باکتری ‌ها بر روی زبان کمک می‌ کند. برخی از مسواک ها دارای زبان پاک کن نیز هستند و شما با این ویژگی می توانید زبان خود را نیز تمیز کنید.

تعویض مسواک

مسواک را حداقل هر 3 ماه یکبار تعویض کنید. مسواک‌های فرسوده به تمیزی کافی دهان کمک زیادی نمی‌ کنند. با تعویض به موقع مسواک می توانید به تمیزی هر چه بیشتر دهان و دندان های خود کمک کنید.

توجه به لثه‌ ها

در حین شستشوی دهان و دندان با مسواک لطفاً به لثه‌ ها نیز توجه کنید و از فشار زیاد بر روی لثه ها خودداری نمایید تا از آسیب به آن ها جلوگیری شود و دچار مشکلات بیشتری نشوید.

مسواک زدن پس از وعده ‌های غذایی

اگر برایتان مقدور است پس از هر وعده غذایی مسواک بزنید تا از تراکم پلاک و بوی نامطبوع دهان جلوگیری شود. با رعایت این نکات و توجه به مراقبت منظم از دهان و دندان‌ ها، می‌ توانید به حفظ بهداشت دهان و دندان های خود کمک کنید.

 

چه مسواکی را باید برای خود برگزینید؟

3

 

انتخاب مسواک مناسب برای شما می‌ تواند به حفظ بهداشت دهان و دندان ‌ها کمک کند. در انتخاب مسواک، موارد مهم زیر را در نظر بگیرید:

1. سر مسواک

اگر لثه ‌های شما حساس هستند، بهتر است از مسواک با سر نرم استفاده کنید. اگر لثه‌ ها استحکام بالایی دارند، مسواک با سر متوسط نیز مناسب است. همچنین، مسواک‌ های با سر مسطح معمولاً برای پاکسازی گسترده ‌تر سطح دندان مناسب تر هستند.

2.دسته مسواک

مسواک با دسته ضد لغزش به شما کمک می کند که در حین این کار مسواک در دست شما نلغزد. در واقع مسواک هایی که دسته ضد لغزش دارند علاوه بر اینکه به شما کمک می کنند تا مسواک را به درستی در دستان خود نگه دارید، باعث می شود تا مسواک هر چه راحت تر در داخل دهان شما قرار گیرد و این امر منجر به پاکسازی بیشتر دهان و دندان های شما می شود.

3. مسواک ‌های الکتریکی

این نوع مسواک‌ ها به صورت خودکار ارتعاش ایجاد می‌ کنند و در برخی موارد می ‌توانند بهتر از مسواک‌ های دستی در پاکسازی دندان ‌ها و لثه ‌ها عمل کنند.

4. استفاده از مسواک با برند های معتبر

وقتی صحبت از سلامت دندان ها به میان می آید، استفاده از یک مسواک استاندارد و مرغوب اهمیت بالایی پیدا می کند. در این بین تعدادی از برندهای معروف و شناخته شده که نامشان در زمینه تولید محصولات بهداشت دهان و دندان می درخشد عبارتند از: پاتریکس، اسکارد و تورنتو و دالکو

شما می توانید با تهیه محصولات این برندهای معتبر، گامی دیگر را در جهت حفاظت از بهداشت دهان و دندان خود بردارید.

5. توجه به نیاز های خاص

اگر دندان‌ ها یا لثه‌ های شما حساس هستند، مسواک های ضد حساسیت برای شما مناسب ترند و پیشنهاد ما به شما استفاده از این نوع مدل هاست تا کمترین آسیب به سطح دهان و دندان شما وارد شود.

6. تعویض دوره ای مسواک

مسواک را حداقل هر 3 ماه یا هنگامی که سر آن فرسوده شده باشد، تعویض کنید. با توجه به این نکات، می ‌توانید مسواک مناسبی را بر اساس نیاز ها و شرایط شخصی ‌تان انتخاب کنید. همچنین، مراقبت منظم از دهان و دندان ‌ها به همراه مسواک زدن مناسب، برای حفظ بهداشت دهان و دندان‌ ضروری است.

 

جمع بندی

بسیار مهم است که مسواک زدن روزانه را در برنامه شخصی خود قرار داده تا به مقابله با انواع بیماری های لثه و پوسیدگی دندان بروید. برند پاتریکس مفتخر است که با عرضه انواع محصولات بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک، خمیر دندان و نخ دندان رضایت شما هموطنان گرامی را با کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات به خود جلب کرده است. شما می توانید جهت آشنایی با انواع محصولات این برند، به سایت پاتریکس  https://patrix.ir مراجعه فرمایید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها