انواع کابل خودنگهدار فشار ضعیف

کد خبر: 1254347
انواع کابل خودنگهدار فشار ضعیف

 

 

کابل خودنگهدار فشار ضعیف یک نوع کابل قدرت است که برای توزیع نیرو در خطوط هوایی از آن استفاده می‌شود. این کابل‌ها معمولا روی پایه‌ها و دکل‌های توزیع برق خانگی نصب می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در انواع چند رشته‌ای در بازار یافت. در این بخش با انواع کابل خودنگهدار فشار ضعیف بیشتر آشنا می‌شویم. 

مشخصات فنی کابل خودنگهدار فشار ضعیف

کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف از ولتاژ 220 ولت تا یک کیلوولت را پشتیبانی می‌کنند. این کابل‌ها ساختار به هم پیچیده (معمولا نیمه افشان) دارند و به صورت کلی در انواع تک فاز و سه فاز به فروش می‌رسند. 

برای بررسی هادی کابل خودنگهدار فشار ضعیف باید رشته‌سیم‌های موجود در ساختار این کابل را در نظر داشته باشید. در این دسته از کابل‌ها ممکن است هادی فاز، هادی نول، هادی روشنایی و هادی نگهدارنده وجود داشته باشد. البته در شرایطی هادی نول، نقش نگهدارنده را هم بازی می‌کند. 

هادی رشته‌سیم فاز و رشته‌سیم روشنایی در این کابل‌ها از جنس آلومینیوم H12 یا EC1350 با حداقل خلوص 99.5 درصد است. این هادی از نوع تابیده شده و فشرده‌ی گرد محسوب می‌شود. برای هادی رشته‌سیم نول نگهدارنده معمولا از آلومینیوم آلیاژی منیزیم و سیلیسیم 6101 استفاده می‌شود. این نوع هادی تابیده شده و غیرفشرده‌ی گرد است. 

عایق کابل خودنگهدار فشار ضعیف نیز معمولا از جنس XLPE است و بسیاری از کابل‌های موجود در بازار، به این عایق‌های کراس‌لینک مجهز شدند تا مقاومت کابل را در برابر اشعه UV و سایر شرایط محیطی در خطوط هوایی، افزایش دهند.

شرکت توانیر تمامی انواع استاندارد کابل خودنگهدار فشار ضعیف را تعیین کرده که شرکت‌های تولیدکننده سیم و کابل داخلی باید از این استانداردها برای تولید محصولات خود استفاده کنند. از بین استانداردهای بین‌المللی این دسته از کابل‌ها هم می‌توان به استانداردهای HD626S1، NFC33-209 و AS/NZS3560-1 اشاره کرد.

استاندارد کابل خودنگهدار فشار ضعیف

آشنایی با انواع کابل خودنگهدار فشار ضعیف

کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف، همگی در دسته‌ی کابل‌های چند رشته قرار می‌گیرند. در این کابل‌ها تعدادی سیم با سطح مقطع یکسان به کار می‌رود که نقش رشته‌سیم فاز را دارند. به جز سیم فاز، سیم‌های نول، روشنایی و نگهدارنده نیز در ساختار این کابل‌ها به کار می‌رود.

به صورت کلی انواع کابل خودنگهدار فشار ضعیف را می‌توان در دسته‌های کابل تک فاز (چهار رشته)، تک فاز بدون روشنایی (سه رشته) و سه فاز (5 و 6 رشته) دسته‌بندی کرد. در ادامه با هر کدام از این کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف و کاربردشان بیشتر آشنا می‌شویم.

کابل خود نگه دار فشار ضعیف 3 و 4 رشته

کابل‌های 3 رشته و 4 رشته خودنگهدار فشار ضعیف، همان کابل‌های تک فاز خودنگهدار فشار ضعیف هستند. در کابل‌های 3 رشته‌ای، یک رشته‌سیم فاز، یک رشته‌سیم روشنایی و یک رشته‌سیم نول به کار رفته است. در این کابل‌ها معمولا اگر نول از جنس آلومینیوم آلیاژی باشد می‌تواند به صورت رشته‌سیم نگهدارنده نیز عمل کند. 

در کابل‌های 4 رشته‌ای تک فاز، یک رشته‌سیم فاز، یک رشته‌سیم روشنایی، یک رشته‌سیم نول و یک رشته‌سیم نگهدارنده به کار می‌رود. 

کابل خود نگهدار فشار ضعیف 5 رشته

این کابل‌ها که سه فاز هستند، در ساختار خود دارای 3 رشته‌سیم فاز، یک رشته‌سیم روشنایی و یک رشته‌سیم نول هستند. سیم نول در این نوع کابل خودنگهدار فشار ضعیف یک هادی استرند شده از جنس گالوانیزه است که می‌تواند به عنوان رشته‌سیم نگهدارنده نیز عمل کند. 

کابل خودنگهدار فشار ضعیف 6 رشته

این کابل‌ها نوع دیگری از کابل‌های سه فاز خودنگهدار فشار ضعیف هستند. در این نوع کابل‌ها نیز همان طور که می‌توان انتظار داشت 3 رشته‌سیم فاز با سطح مقطع یکسان به کار رفته است. 3 رشته‌سیم دیگر شامل سیم نول، سیم روشنایی و سیم نگهدارنده می‌شود. 

نکات مهم برای خرید کابل خودنگهدار فشار ضعیف

برای خرید انواع کابل خودنگهدار فشار ضعیف، ابتدا باید با نام‌گذاری این کابل‌ها آشنا باشید. از آنجایی که این دسته از کابل‌ها دارای رشته‌سیم‌های مختلفی هستند، از حروف اختصاری خاصی برای نشان دادن سطح مقطع هر کدام از رشته‌سیم‌ها استفاده می‌شود. 3 حروف اختصاری که ممکن است در نام کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف ببینید شامل موارد زیر است:

  • نماد اختصاری A: سایز سطح مقطع رشته‌سیم فاز
  • نماد اختصاری L: سایز سطح مقطع رشته‌سیم روشنایی
  • نماد اختصاری M&N: سایز سطح مقطع رشته‌سیم نول نگهدارنده

زمانی که برای خرید این کابل‌ها اقدام می‌کنید ممکن است نام آنها را به صورت جمع و ضرب برخی اعداد ببینید. به عنوان مثال کابل خودنگهدار فشار ضعیف می‌تواند از نوع 3*35+35+25+25 باشد. این اعداد تعداد رشته و سطح هر کدام از هادی‌های موجود در ساختار کابل را نشان می‌دهند که به ترتیب از سمت چپ مربوط به تعداد و سایز سیم فاز، سایز سیم نول، سایز سیم روشنایی و سایز سیم نگهدارنده است. 

یعنی در مثال مذکور، کابل ما 3 رشته‌سیم فاز با سطح مقطع 35 میلی‌مترمربع، یک رشته‌سیم نول با سطح مقطع 35 میلی‌مترمربع، یک رشته‌سیم روشنایی با سطح مقطع 25 میلی‌مترمربع و یک رشته‌سیم نگهدارنده با سطح مقطع 25 میلی‌مترمربع دارد. 

برای خرید کابل خودنگهدار فشار ضعیف باید سایز کابل، تعداد رشته و متراژ آن را با توجه به نوع پروژه در نظر بگیرید. از آنجایی که جنس هادی در این دسته از کابل‌ها از آلومینیوم است، افت ولتاژ در آن اتفاق می‌افتد که باید با توجه به جدول افت ولتاژ، متراژ کابل را ایمن انتخاب کنید. 

مشخصات فنی کابل خودنگهدار فشار ضعیف

بررسی لیست قیمت کابل خودنگهدار فشار ضعیف

قیمت کابل خودنگهدار فشار ضعیف یکی از دغدغه‌های مهم برای خرید این کالاست. قیمت این کابل‌ها با توجه به تعداد رشته، سطح مقطع هادی‌ها و برند سیم و کابل تعیین می‌شود. قیمت سیم و کابل برق خودنگهدار فشار ضعیف به ازای هر متر در بازار می‌تواند بین 20 هزار تومان تا 180 هزار تومان متغیر باشد. 

به صورت کلی این دسته از کابل‌ها از هادی آلومینیومی برخوردار هستند و در انواع 3 و 4 رشته با قیمت ارزان‌تری به فروش می‌رسند. اما کابل‌های 5 رشته و 6 رشته که سطح مقطع بالایی داشته باشند، قیمت بیشتری خواهند داشت. 

قیمت‌هایی که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم تحت تاثیر نوسانات قیمت فلز آلومینیوم، همچنین نوسانات قیمت ارز و عرضه و تقاضا در بازار تغییر می‌کند. بنابراین به آن استناد نکنید و برای اطلاع از قیمت روز سیم و کابل، خودتان در وب جستجو کنید. 

جمع‌بندی

کابل‌های خودنگهدار فشار ضعیف از انواع کابل‌های قدرت محسوب می‌شوند که در خطوط هوایی توزیع برق خانگی بیشتر کاربرد دارند. این کابل‌ها از ولتاژ 220 تا 1000 ولت را پشتیبانی می‌کنند و می‌توان آن‌ها را در انواع تک فاز و سه فاز در بازار یافت. 

انواع کابل خودنگهدار فشار ضعیف شامل کابل‌های 3 رشته، 4 رشته، 5 رشته و 6 رشته است که در ساختار آن‌ها 4 هادی فاز، نول، روشنایی و نگهدارنده به کار می‌رود. عایق این کابل‌ها نیز از نوع XLPE است تا مقاومت کابل را در برابر شرایط محیط افزایش دهد. 

اگر قصد خرید این کابل‌ها را دارید، حتما نکاتی را که در این بخش به آن‌ها اشاره کردیم در نظر داشته باشید و با بررسی قیمت کابل در مراکز فروش مختلف، بهترین قیمت بازار را پیدا کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها