در مشهد بجز حرم امام رضا کجا برم؟

کد خبر: 1248861

مشهد شهری است که در شمال شرقی ایران قرار دارد و دومین شهر بزرگ کشور است. این شهر به عنوان پایتخت معنوی ایران شناخته می‌شود و دلیل اصلی آن وجود حرم مطهر امام رضا (ع)، امام هشتم شیعیان است. سالانه میلیون‌ها زائر از سرتاسر جهان برای ادای احترام در این حرم به مشهد مشرف می‌شوند. با این حال، مشهد غیر از حرم جاهای دیدنی زیادی دارد. در این نوشته از سفرمارکت به بررسی برخی از جاهای دیدنی مشهد می‌پردازیم.

در مشهد بجز حرم امام رضا کجا برم؟

 

 

 

 

۱. موزه نادر شاه

نادرشاه یکی از قدرتمندترین فرمانروایان ایران در قرن هجدهم بود. او در مشهد به دنیا آمد و بیشتر عمر خود را در این شهر گذراند. نادرشاه بنیانگذار سلسله افشاریان بود. موزه نادرشاه در مرکز شهر مشهد قرار دارد و به زندگی و دستاوردهای این پادشاه بزرگ اختصاص دارد. این موزه دارای مجموعه‌ای از آثار، سلاح‌ها و وسایل شخصی نادرشاه است. همچنین دارای کتابخانه‌ای با کتاب‌ها و نسخه‌های خطی مربوط به زندگی و سلطنت وی است.

مقبره نادرشاه افشار که در فاصله اندکی از حرم امام رضا (ع) قرار دارد، به عنوان گواهی بر تاریخ غنی مشهد شناخته می‌شود. مقبره مزین به کاشی‌کاری‌های پیچیده و خوشنویسی‌های زیبا، نگاهی اجمالی به گذشته باشکوه ایران دارد.

 

۲. پارک کوه سنگی

بعد از پرواز تهران به مشهد، برای کسانی که بعد از زیارت حرم به دنبال دوری از شلوغی شهر هستند، پارک و دریاچه کوهسنگی مقصد مناسبی است. این پارک زیبا که در در شمال شهر مشهد واقع شده است. این پارک یک مقصد محبوب برای مردم محلی و گردشگران است و دارای جاذبه‌های متنوعی از جمله دریاچه، آبشار و باغ وحش است.

دریاچه‌ای آرام که اطراف آن را تپه‌های زیبا و سرسبز احاطه کرده است، در این پارک قرار دارد. یک قایق پارویی اجاره کنید تا در آب‌های آرام گشتی بزنید یا در تفرجگاه کنار دریاچه استراحت کنید و از تماشای مناظر خیره‌کننده لذت ببرید. پارک کوهسنگی مکان و استراحتگاهی است که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند دوباره با طبیعت ارتباط برقرار کنند و از لحظات آرامش‌بخش لذت ببرند.

همچنین چندین رستوران و کافه در این پارک وجود دارد که می‌توانید در کنار تماشای مناظر زیبا از یک وعده غذایی یا یک فنجان چای لذت ببرید.

 

۳. آرامگاه فردوسی

فردوسی شاعر پرآوازه پارسی زبان در قرن دهم میلادی می‌زیست. شهرت او بیشتر به خاطر منظومه حماسی شاهنامه است که شاهکار ادبیات فارسی به شمار می‌رود. آرامگاه فردوسی در شهر طوس در نزدیکی مشهد قرار دارد. این آرامگاه مقبره زیبایی است که به افتخار فردوسی بزرگ ساخته شده است. این مکان مقصدی محبوب برای دوستداران ادبیات و علاقمندان به فرهنگ فارسی است. همه ساله مخصوصا در روز بزرگداشت فردوسی، افراد زیادی پس از جستجوی قیمت بلیط هواپیما مشهد و خرید بلیط، به این آرامگاه مراجعه می‌کنند.

 

4

 

۴. پارک فردوسی

با بازدید از پارک فردوسی، واحه‌ای سرسبز در قلب مشهد، می‌توانید کمی از شلوغی شهر دور شوید. این پارک که به نام فردوسی شاعر پرآوازه ایرانی نامگذاری شده است، خلوتگاهی آرام برای دوستداران طبیعت است. در مسیرهای پر پیچ و خم قدم بزنید، در چمنزارهای پارک استراحت کنید یا از یک پیک‌نیک با خانواده و دوستان لذت ببرید. این پارک همچنین مجسمه‌ای از فردوسی را در خود جای داده است که برای ادای احترام به آثار ادبی او و یادآوری میراث غنی فرهنگی ایران است.

 

۵. پارک ملت

پارک ملت، یکی از بزرگترین فضاهای تفریحی مشهد، مکانی ایده‌آل برای خانواده‌ها و علاقه‌مندان به طبیعت است. در این پارک وسیع که بیش از ۲۰۰ هکتار وسعت دارد، می‌توانید فعالیت‌های متعددی  از جمله دوچرخه‌سواری، رولربلید و پیک‌نیک انجام دهید.

در محوطه این پارک زیبا در مسیرهای پردرخت قدم بزنید از گل‌های رنگارنگ و باغ وحش کوچک داخل پارک دیدن کنید. گردشگران و ساکنین مشهد می‌توانند در پارک ملت استراحت کنند، معاشرت کنند و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرند.

 

۶. پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد پارکی زیباست که در شرق مشهد واقع شده است. این مکان یک مقصد محبوب برای دوستداران گردشگری در مشهد است. پارک وکیل آباد دارای جاذبه‌های متنوعی از جمله مسیرهای پیاده روی، مناطق مخصوص برپایی پیک نیک و دریاچه است. این پارک همچنین میزبان چندین گونه از پرندگان و حیوانات است که آن را به مقصدی عالی برای علاقه‌مندان به حیات وحش تبدیل کرده است.

 

5

۷. قدمگاه

قدمگاه مکان مقدسی است که در غرب مشهد قرار دارد. گمان می‌رود، برای اولین بار رد پای امام رضا (ع) در هنگام ورود به مشهد در این مکان دیده شده است. قدمگاه دارای یک مسجد زیبا و یک مقبره است که به افتخار خواهر امام رضا (ع)، فاطمه معصومه (س) ساخته شده است. این مکان مقصدی محبوب برای زائران و علاقمندان به تاریخ و فرهنگ اسلامی است.

 

۸. مسجد گوهرشاد

مسجد گوهرشاد مسجدی زیبا است که در کنار حرم امام رضا قرار دارد. این بنا در قرن پانزدهم توسط همسر شاهرخ، حاکم تیموری ساخته شد.

مسجد گوهرشاد در حالی که تحت الشعاع عظمت حرم امام رضا قرار دارد، گوهری است که نباید از دست داد. این مسجد معماری زیبا و شگفت‌انگیزی دارد. اگر وارد آن شوید می‌توانید گنبدهای فیروزه‌ای، موزاییک‌ها کاشی‌کاری‌های پیچیده و پنجره‌های رنگارنگ شیشه‌ای را از نزدیک تماشا کنید. محیط آرام مسجد و ترکیب هماهنگ سبک‌های معماری ایرانی و اسلامی شما را مجذوب خود می‌کند.

اگر با تور مشهد هوایی ارزان به شهر مشهد آمدید و از علاقه‌مندان به هنر و معماری اسلامی هستید، حتما به این مسجد زیبا سربزنید.

 

۹. آرامگاه خواجه مراد

مقبره خواجه مراد، آرامگاهی قدیمی و تاریخی است که در دامنه کوه بینالود قرار دارد. برای دیدن آن باید از محدوده شهر خارج شوید. این محوطه تاریخی دارای اهمیت فرهنگی فراوانی است و گمان می‌رود که آرامگاه یکی از یاران امام رضا باشد. با بالا رفتن از دامنه تپه، می‌توانید مناظر پانورامای مشهد و مناظر اطراف آن را تماشا کنید. محیط آرام و معنوی این منطقه را به گوهری پنهان برای کسانی که به دنبال ارتباط عمیق‌تر با میراث مذهبی مشهد هستند تبدیل کرده است.

 

کلام آخر

مشهد شهری با تاریخ و فرهنگ غنی است. حرم امام رضا (ع) جاذبه اصلی این شهر است، اما مکان‌های زیادی برای بازدید در این شهر وجود دارد. از موزه‌ها و پارک‌ها گرفته تا اماکن متبرکه و آرامگاه‌ها، مشهد برای همه چیزهایی دارد. در این نوشته از سفرمارکت سعی کردیم برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های مشهد را معرفی کنیم. اگر قصد رزرو هتل مشهد را دارید، حتما تمام چیزهایی که این شهر زیبا ارائه می‌دهد را کشف کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها