افزایش 25 درصدی آمار افسردگی در سالمندان!

کد خبر: 1242024

ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد روانپزشکی سالمندان بدانید را به طور کامل شرح دادیم.

 

سالمندان و افراد مسن، با گذشت زمان دچار مشکلات زیادی اعم از مشکلات روانی و... می شوند. روانپزشکی سالمندان تخصصی است که بر ارزیابی، پیشگیری و درمان اختلالات عاطفی و روانی در افراد 65 سال و بالاتر متمرکز است. پیری یک روند اجتناب ناپذیر است که برای همه افراد رخ می دهد و دوران سختی می تواند برای اطرافیان نیز داشته باشد. با افزایش سن، تغییرات طبیعی و بیولوژیکی و روانی و همچنین ایجاد برخی از شرایط سلامتی و روانی مانند بیماری های مزمن، ناتوانی های جسمی، سندرم های روانپزشکی و بیماری های همراه رخ می دهد.

اگر شما هم فرد مسن در خانواده خود دارید و دچار مشکلاتی شده است که برای شما بسیار آزار دهنده است، پیشنهاد می شود بهترین روانپزشک سالمندان در تهران را پیدا کرده و با مراجعه به آن مشکلات خود را برطرف کنید. ما در این مقاله هر آنچه باید در مورد روانپزشکی سالمندان بدانید را به طور کامل شرح دادیم. اگر به اطلاعات بیشتری نیاز دارید می توانید به سایت روانشناستو (ravanshenaseto.com) مراجعه کنید.

 

مشکلات روانشناختی افراد مسن

 

با افزایش سن و پیری، مشکلاتی مانند آلزایمر و فراموشی، اضطراب مداوم و یا سایر مسائل روانشناختی در سن پیری امری طبیعی نیست و می تواند نشانه یک اختلال روانشناختی جدی تر باشد. که در صورت ابتلا باید حتما تحت نظر روانشناس سالمندی قرار گیرند. از شایع ترین عوامل خطر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • بی خوابی یا خواب زیاد
  • ناامید بودن، غم یا فکر خودکشی
  • از دست دادن حافظه کوتاه مدت
  • افزایش احساس ترس یا نگرانی
  • احساس بی قراری یا مشکل در تمرکز
  • عصابانیت، خلق تحریک پذیر و پرخاشگری
  • مشکل در نظافت و مراقبت از منزل
  • رفتار های غیر معمول نسبت به دیگران
  • تغییر زیاد در اشتها
  • مشکل در مدیریت امور مالی و کارهایی که مربوط به اعداد است.
  • تمایلات به وسواس فکری عملی

 

بیماری های روانی در سن بالا

 

اگر یکی از اعضای خانواده شما هم یکی از این مشکلات را تجربه کرده، حتما هر چه سریع تر به یک روانپزشک سالمند مراجعه کرده تا بهترین تشخیص و درمان را برای مشکلات روانی، قبل از جدی تر شدن آن به شما ارائه دهد. با افزایش سن معمولا بیماری های بیشتری سراغ افراد می آیند که بیماری های روانی هم از جمله مشکلات سخت و دشوار برای افراد است. بیماری هایی همچون هذیان گویی، زوال عقل و افسردگی نمونه هایی از آن است. همچنین افزایش سن بزرگ ترین عامل در به وجود آمدن و شناخته شدن بیماری آلزایمر که یک اختلال عصبی است می شود.

 

افزایش سن، از دست دادن استقلال، دور بودن از فرزندان، فوت همسر و عزیزان، استفاده از داروهای خاص، سبک زندگی غیر فعال، تحمل کردن دردها و اختلالات جسمانی مانند بیماری های کلیوی و قلبی عروقی و... مواردی هستند که می توانند باعث بروز بیماری های روانی در سالمندان شوند. روانپزشکی سالمندان نقش مهمی در پیشگیری، مداخله و درمان بیماری های اواخر عمر دارند. آن ها همچنین در زمینه تحقیق و آموزش و ارائه مراقبت های بالینی برای سندرم های عصبی _ روانپزشکی مرتبط با افزایش سن پیشرو هستند. برای رفع این مشکل، باید استراتژی های بیشتری برای تشویق یا ترغیب افراد برای پیوستن به این حوزه رو به رشد ایجاد شود.

بیماری های روانی در سن بالا

پیشگیری از بروز مشکلات روانی در پیری

 

برای پیشگیری از بروز مشکلات و بیماری های روانی در پیری راه های بسیاری وجود دارد؛ داشتن سبک زندگی سالم و فعال، استفاده از مواد غذایی ارگانیک و دور بودن از محرک های عصبی از جمله مواردی هستند که باعث می شود افراد به ویژه بزرگسالان سالم بمانند. پیشنهاد می شود موارد زیر را نیز مد نظر قرار دهید:

 

  • خواب کافی را فراموش نکنید.
  • از اخبار بد و منفی دوری کنید.
  • برای پذیرفتن شکست در زندگی آماده باشید و خود را سرزنش نکنید.
  • تغذیه سالم داشته باشید.
  • احساسات خود را سرکوب نکنید.
  • به صورت روزانه فعالیت بدنی داشته باشید.
  • از کار زیاد و بی وقفه بپرهیزید و تفریح و سرگرمی داشته باشید.
  • از نوشیدنی های طبیعی به جای الکل و نوشیدنی های گاز دار استفاده کنید.

 

روانپزشکی سالمند به سالمندان چه کمکی می کند؟

 

در زمانی که بیمار روند درمان را توسط روانپزشک آغاز می کند، این روند تا حدودی شبیه به سایر درمان های پزشکی است. در این جلسات روانپزشک تلاش می کند تا دلیل بروز این مشکل را پیدا کند. او به بیمار کمک می کند تا یک برنامه درمانی معین داشته باشد و از دارو هایی که پزشک تجویز می کند مانند روانگردان استفاده کند. صحبت با یک روانپزشک سالمند به بیمار کمک می کند که مشکلات و صحبت هایی که نمی تواند با دیگران یا حتی افراد نزدیک به خودش در میان بگذارد مخصوصا زمانی یک مشکل بهداشت روانی داشته باشد را با روانپزشک خود بگوید و راه حل ممکن و مناسب را پیدا کنند.

صحبت با یک روانپزشک سالمند، که در این مسائل تجربه و تخصص لازم را دارد، می تواند به آن ها کمک کند تا خودشان را بهتر بشناسند و آنچه را که در زندگی خود می خواهند یا به آن نیاز دارند را تشخیص دهند. دلایل مختلفی برای مراجعه به روانپزشک وجود دارد و مزایای زیادی برای بیمار نیز دارد که در این صورت بیمار می تواند کسی را پیدا کند تا بتواند با او حرف بزند. مهم ترین موضوع این است که بیمار می تواند حس کند کسی را دارد که می تواند به او اعتماد کند و در مورد هر مسئله ای با او صحبت کند.

روانپزشکی سالمند به سالمندان چه کمکی می کند؟

کلام آخر

 

به طور کلی، تمام افراد دوران سالمندی را تجربه خواهند کرد و ممکن است دچار مشکلاتی شوند که روز به روز آن ها و خانواده شان را مورد آزار بیشتر قرار دهد. با افزایش سن بیماری هایی همچون هذیان گویی و آلزایمر که بسیار شایع هستند، برای سالمند رخ می دهد و این روانپزشک سالمند است که می تواند با تجربه و تخصصی که دارد با بیمار صحبت کند و احساس اعتماد را به بیمار منتقل کند تا فرد سالمند بتواند مشکلاتش را به راحتی با روانپزشک در میان بگذارد. ما در این مقاله سعی کردیم مطالب مفیدی در رابطه با این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. از این که تا پایان مقاله همراه ما بودید سپاس گزاریم. برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به سایت روانشناستو (ravanshenaseto.com) مراجعه کنید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها