در تعطیلات تابستانی به کدام شهر سفر کنیم؟

کد خبر: 1237524

فصل تابستان برای بسیاری از افراد، خسته کننده و طاقت‌فرسا است، به ویژه برای ساکنان بومی جنوب ایران که در فصل تابستان، گرمای زیادی را تحمل می‌کنند. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود افرادی که شرایط سفر در تعطیلات تابستانی را دارند، از سفر به شهرهای خنک ایران و آب و هوای خوب آنها، نهایت لذت را ببرند.

در تعطیلات تابستانی به کدام شهر سفر کنیم؟

 

بیشتر افراد در تعطیلات تابستانی، شهرهای خنک کشور را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند. ایران کشوری چهار فصل است و در تابستان، شهرهای خنک بسیاری دارد که فصل تابستان زمان مناسبی برای سفر به این شهرها می‌باشد. با اقامت در هتل هما 1 مشهد نیز می‌توان از مناطق ییلاقی این شهر بهره‌مند شد.

بعضی از شهرهای کشور در فصل تابستان، آب و هوایی بسیار گرمی دارند و ساکنان این مناطق به دنبال یک مقصد خوش آب و هوا در فصل تابستان هستند، تا بتوانند با چند روز سفر در تعطیلات تابستانی، لحظات خوشی را برای خود به ارمغان آورند.

در این مطلب به معرفی شهرهای خنک در فصل تابستان می‌پردازیم تا مسافران به راحتی مقصد سفر خود را انتخاب نمایند. در شهرهای جنوبی و گرم ایران، دمای هوا در فصل تابستان به ۵۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسد. اما در همین زمان در نقطه دیگری از کشور، دمای هوا حدود ۲۴ درجه سانتی‌گراد است.

افراد بسیاری در فصل تابستان هستند که از گرمای آن بیزارند و ترجیح می‌دهند به شهرهایی که آب و هوای خنک و مطبوع‌تری دارند، سفر کنند و حداقل مدتی را به دور از گرمای سوزان، در هوای خنک شهر مقصد لذت ببرند. در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین شهرهای سفر در تعطیلات تابستانی آشنا شویم.

ماسوله

یکی از خنک‌ترین شهرهای شمال برای سفر در تعطیلات تابستانی، شهر زیبای ماسوله است که در طی سال گردشگران بسیاری، این شهر را مقصد سفر خود قرار می‌دهند تا از آب و هوای مطبوع و دل‌انگیز آن لذت ببرند.

آب و هوای ماسوله در فصل تابستان خنک و کوهستانی است و گاهی اوقات مه‌آلود می‌باشد. سفر به این شهر، یک تجربه بی‌نظیر و فوق‌العاده را برای گردشگران رقم می‌زند. جاذبه‌های تاریخی و آبشار لارچشمه یکی دیگر از دلایل جذب گردشگر به شهر ماسوله می‌باشد.

آلاشت مازندران

یکی دیگر از بهترین مقاصد سفر در تعطیلات تابستانی، آلاشت مازندران است. استان مازندران از دیگر مناطقی است که می‌توان در فصل تابستان به شهرهای مختلف آن سفر کرد. در این استان یک منطقه به نام آلاشت وجود دارد که مردم این منطقه با گویش آلاشت مازندرانی صحبت می‌کنند.

این منطقه کوهستانی دارای آبشارهای بسیار زیبایی است. از آبشارهای معروف آن، می‌توان به آبشار نارم در روستای چرات اشاره کرد. این روستا در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب آلاشت قرار دارد. چرات از روستاهای منطقه آلاشت سوادکوه در استان مازندران می‌باشد.

جهان نمای گرگان

از شهرهای خوش آب و هوای ایران در فصل تابستان، شهر جهان نمای گرگان است. این منطقه خوش آب و هوا در استان گرگان قرار دارد. موقعیت جغرافیایی منطقه جهان نما باعث شده تا مناظر و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی را در خود جای دهد.

ارتفاعات و جلوه‌های زیبا و طبیعی منطقه جهان نما، بسیار خیره‌کننده و جذاب است و در سه فصل ابتدایی سال، زیبایی و طراوت منحصر به فردی را به وجود می‌آورد. طبیعت‌گران بسیاری هرساله به این منطقه بکر و طبیعی استان گلستان سفر می‌کنند.

دهکده جهان نما در دامنه کوه جهان نما قرار گرفته و از سطح دریا ۳۸۶ متر ارتفاع دارد. قدم زدن در دهکده جهان نما همچون قدم زدن در پشت بام گلستان می‌باشد. این منطقه یکی از بهترین مناطق برای سفر در تعطیلات تابستانی به شمار می‌رود.

ارومیه

شهر ارومیه از دیگر شهرهای خوش آب و هوا در ایران است که در شمال غرب کشور قرار دارد. ارومیه شهری بسیار زیبا است که در آذربایجان غربی واقع شده و در فصل تابستان گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

این شهر یکی از خنک‌ترین شهرهای کشور ایران، در فصل گرم تابستان است. ارومیه دارای آب و هوای کوهستانی بوده و در جنوب و شرق ارومیه، دشت‌های بسیاری وجود دارد که علاوه‌بر آب و هوای مطبوع و دلپذیر، منظره‌های بسیار زیبایی را به وجود آورده است.

ارومیه شامل ۵ بخش به نام‌های سیلوانا، نازلو، بخش مرکزی، انزل و سومای برادوست می‌باشد. دریاچه ارومیه در حدفاصل آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده که بازدید از آن برای گردشگران بسیار لذت‌بخش خواهد بود. ارومیه یکی از مناسب‌ترین مقاصد سفر در تعطیلات تابستانی می‌باشد.

کندوان تبریز

آذربایجان شرقی به خصوص شهر تبریز به عنوان خنک‌ترین شهر ایران در فصل تابستان شناخته می‌شود. مسافران بسیاری در فصل گرم تابستان، این منطقه را مقصد سفر خود قرار می‌دهند. کندوان، یک روستای صخره‌ای است که در نزدیکی تبریز قرار گرفته و یکی از سه روستای صخره‌ای جهان به حساب می‌آید.

این روستا آب و هوای بسیار عالی و دلپذیری دارد که باعث شده گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. آثار تاریخی و طبیعی منطقه کندوان، ارزش بالایی داشته و پیشنهاد می‌شود گردشگران با سفر به روستای کندوان از این منطقه تاریخی و زیبا دیدن نمایند.

روستای کندوان تبریز بخشی از روستاهای دهستان سهند می‌باشد که از توابع بخش مرکزی شهر اسکو به حساب می‌آید. خانه‌های صخره‌ای کندوان، چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

این خانه‌هایی که در دل کوه ساخته شده دارای امکاناتی همچون اتاق خواب، اتاق نشیمن، آشپزخانه، سیستم لوله‌کشی آب و برق می‌باشد. قطر دیوارهای این خانه‌ها حدود ۲ متر است که باعث می‌شود داخل آنها در زمستان گرم و در تابستان خنک باشد.

اردبیل

یکی دیگر از بهترین شهرها برای سفر در تعطیلات تابستانی، شهر اردبیل است. اردبیل یکی از شهرهای شمال غربی کشور می‌باشد که آب و هوای مطبوع و خنک آن در فصل تابستان، زبانزد است. میانگین دمای اردبیل در طول سال، بین ۵ تا ۸ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

در بیشتر مواقع سال می‌توان بارش‌های بسیاری را در این شهر شاهد بود و به همین خاطر دارای پوشش گیاهی بسیار متنوع و زیبایی است. جنگل فندق لو یکی از مناطق بکر و بی‌نظیر اردبیل به شمار می‌آید. این شهر خوش آب و هوا، دارای جاذبه‌های طبیعی بسیاری می‌باشد.

فیروزکوه تهران

به جز شهرهای شمال و غرب کشور، شهر تهران هم از مقاصد مناسب برای سفر در تعطیلات تابستانی می‌باشد. فیروزکوه یکی از شهرهای خنک ایران است که در استان تهران قرار گرفته و در فصل تابستان میزبان مسافران بسیاری می‌باشد.

این شهر از مقاصد عالی برای ساکنین تهران به شمار می‌آید. میانگین دمای هوای فیروزکوه در طی سال حدود ۸ درجه سانتی‌گراد است و وجود یک چشمه آب معدنی در این شهر، آن را به یکی از جاذبه‌های فیروزکوه تبدیل کرده است.

از دیگر جاذبه‌های این شهر، می‌توان به تنگه واشی اشاره کرد. این منطقه دارای آب و هوای خنک و بسیار زیبایی است که افراد بسیاری از آن بازدید می‌کنند. اکثر مسافرانی که برای سفرهای کاری در هتل اسپیناس بلوار کشاورز تهران اقامت دارند، می‌توانند پس از پایان کار، از شهر زیبای فیروزکوه بازدید نمایند.

همدان

همدان یکی دیگر از شهرهای خنک کشور به شمار می‌رود که مناسب سفر در تعطیلات تابستانی است. این شهر تاریخی و متمدن، جاذبه‌های طبیعی بسیاری دارد که میزبان گردشگران بسیاری است. مسافران در طبیعت زیبای همدان سفر خوشی را تجربه خواهند کرد.

یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های شهر همدان، غار علیصدر است که همه ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. همچنین مجموعه تفریحی و توریستی گنجنامه از دیگر جاذبه‌های دیدنی همدان بوده که در میدان گنجنامه این شهر قرار دارد.

شهر کرد

در فهرست اسامی شهرهای خنک ایران در فصل گرم تابستان، بدون شک شهرکرد نیز در ابتدای فهرست آن قرار خواهد گرفت. این شهر زیبا و خوش آب و هوا، یکی از بهترین مقاصد سفر در تعطیلات تابستانی به شمار می‌آید.

شهرکرد عنوان بام ایران را از آن خود کرده و به دلیل موقعیت جغرافیایی خوب آن، آب و هوایی دلنشین و مطبوعی دارد. این شهر، حدود ۱۹۰ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده و مرتفع‌ترین شهر ایران شناخته می‌شود. متوسط دمای شهر کرد در طول سال حدود ۱۱.۵ درجه سانتی‌گراد است.

شهرکرد در قسمت شمالی رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته و به سبب موقعیت مکانی خود، یک مکان ایده‌آل برای سفر در تعطیلات تابستان به شمار می‌رود. در تمام طول فصل تابستان، شهرکرد دارای آب و هوای خنک و معتدل می‌باشد. این شهر خوش آب و هوا، در فصل زمستان دارای آب و هوای بسیار سرد و برفی است.

بجنورد

یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای ایران برای سفر در تعطیلات تابستانی، شهر بجنورد است که مرکز استان خراسان شمالی می‌باشد. بجنورد از شهرهای خنک ایران به شمار می‌رود که علاوه بر آب و هوای مطبوع دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بسیاری می‌باشد. مناسب‌ترین زمان برای بازدید از شهر بجنورد و جاذبه‌های دیدنی آن، فصل بهار و تابستان است.

مناطق ییلاقی مشهد

شهر مشهد از قطب‌های اصلی گردشگری در کشور است که در تمام طول سال زائران و گردشگران بسیاری به این شهر سفر می‌کنند. مسافران در فصل تابستان علاوه بر زیارت حرم مطهر امام رضا علیه السلام می‌توانند از مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای مشهد لذت ببرند.

از مناطق ییلاقی شهر مشهد می‌توان به شهر طرقبه شاندیز، روستای ییلاقی جاغرق، ابرده، روستای زشک، عنبران، روستای کنگ و...اشاره کرد که مقاصد مناسبی برای سفر در تعطیلات تابستانی می‌باشند. در ادامه با تعدادی از امکان ییلاقی مشهد آشنا می‌شویم.

شهر طرقبه شاندیز

شهر طرقبه شاندیز از مناطق ییلاقی و تفریحی مشهد است که از تفرجگاه‌های مهم و زیبای مشهد به شمار می‌آید. شهر طرقبه شاندیز از دو بخش طرقبه و شاندیز تشکیل شده که از دوراهی انتهای بلوار وکیل آباد، مسیر آنها از هم جدا می‌شود.

طرقبه در فاصله 8 کیلومتری و شاندیز در فاصله 16 کیلومتری از شهر مشهد قرار دارند. بخش طرقبه دارای روستاهای ییلاقی عنبران، جاغرق، کنگ، چالیدره، حصار، مایان، ازغد و... است. روستاهای ابرده، زشک، گراخک و... از روستاهای ییلاقی و مناطق تفریحی شاندیز به شمار می‌آیند.

با انتخاب شهر طرقبه شاندیز برای سفر در تعطیلات تابستانی، می‌توان از مکان‌های تفریحی و گردشگری آن مانند تله‌کابین، قایق سواری، پیست موتورسواری، اسکی روی یخ، پاراموتور، پیست اسکی شیرآباد، پارک جنگلی شاندیز، کاروانسرای ویرانی و بهترین رستوران‌های ایران لذت برد.

روستای جاغرق

روستای زیبا و سرسبز جاغرق در ۲۱ کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار گرفته است. روستای ییلاقی جاغرق در فاصله ۷ کیلومتری جنوب غربی شهر طرقبه واقع شده که با روستاهایی همچون عنبران، کردینه، شاندیز و ترقدر محدود می‌شود.

آب و هوای روستای ییلاقی جاغرق، معتدل و کوهستانی است و این روستا دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدل و مطبوع می‌باشد. در حاشیه رودخانه‌ی این روستا، اقامتگاه‌های موقتی بسیاری ایجاد شده که محل مناسبی برای استراحت و تفریح گردشگران در فصل تابستان است.

روستای زشک

از دیدنی‌ترین اماکن گردشگری مشهد می‌توان به روستای زشک اشاره نمود. این روستای زیبا در امتداد جنوب شرقی رشته کوه بینالود قرار گرفته و در فاصله ۲۰ کیلومتری از شهر مشهد، در سرچشمه دره شاندیز واقع شده است.

روستای زیبا و سرسبز زشک به دلیل موقعیت مکانی خوب آن، چشم‌اندازهای بسیار زیبا و سرسبزی را در خود جای داده است. آب و هوای مطبوع، باغ‌های پر درخت و پرمیوه روستای زشک، این منطقه را به یکی از بهترین مقاصد سفر در تعطیلات تابستانی، تبدیل کرده است.

ییلاق عنبران

یکی از جاذبه‌های دیدنی مشهد در فصل تابستان، ییلاق عنبران است که در یک کیلومتری طرقبه قرار دارد. ییلاق عنبران با چشم‌اندازهای بسیار زیبا و مناظر سرسبز و پوشش گیاهی متنوع، باعث خوش آب و هوا شدن این روستای ییلاقی شده است.

آب و هوای خوب و بوی خوش گیاهان این منطقه، باعث شده تا نام عنبران را برای این روستا انتخاب کنند. وجود رستوران‌های حاشیه راه باغ‌ها و چشم‌اندازهای زیبا و طبیعی ییلاق عنبران و همچنین مکان‌های اتراق در اطراف این روستا از ویژگی‌های برجسته ییلاق عنبران به شمار می‌رود.

روستای کنگ

این روستای خوش آب وهوا از نمونه‌های با ارزش معماری پلکانی است که به ماسوله خراسان نیز معروف است. روستای کنگ با بافت پلکانی خود در دامنه کوه بینالود قرار گرفته است. قدمت این روستا مربوط به دوره پیش از اسلام می‌باشد که طبیعت بسیار زیبا و بکری دارد.

روستای کنگ در 29 کیلومتر شهر مشهد و 19 کیلومتری طرقبه قرار گرفته و به خاطر وجود کوه‌های مرتفع و درختان فراوان، از آب و هوای خنک و معتدلی برخوردار است.

سخن آخر

فصل تابستان برای بسیاری از افراد، خسته کننده و طاقت‌فرسا است، به ویژه برای ساکنان بومی جنوب ایران که در فصل تابستان، گرمای زیادی را تحمل می‌کنند. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود افرادی که شرایط سفر در تعطیلات تابستانی را دارند، از سفر به شهرهای خنک ایران و آب و هوای خوب آنها، نهایت لذت را ببرند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها