5 پیشنهاد پذیرایی روضه خانگی در ایام محرم

کد خبر: 1237145

یکی از رسومات مهم ما ایرانی‌ها در ماه محرم و صفر، برگزاری مجالس روضه و عزاداری آقا امام حسین علیه السلام است. یکی از افکاری که ذهن بانیان این مجلس خیر را درگیر می‌کند، نحوه پذیرایی روضه است. ایده‌های مختلفی برای پذیرایی از میهمانان آقا عبدالله حسین علیه السلام وجود دارد که با توجه به میزان بودجه و نذری که دارید، می‌توانید از میهمانان خود پذیرایی کنید. یکی از مزیت‌هایی که ادای نذری دارد، این است که شما به هیچ‌چیز محدود نیستید و هر نوع خوراکی که دوست دارید، می‌توانید برای پذیرایی از میهمانان خود طبخ یا تهیه کنید.

5 پیشنهاد پذیرایی روضه خانگی در ایام محرم

 

فقط توجه داشته باشید که هدف از برگزاری چنین مجالسی، چشم و هم‌چشمی و تجمل‌گرایی نیست و حتی با ساده‌ترین پذیرایی‌ها نیز می‌توانید ادای نذر کنید. درواقع هدف اصلی، آشنایی با قیام امام حسین علیه السلام و زنده کردن نام این شهید مظلوم و ۷۲ تن از یاران باوفای ایشان است. اگر حتی با آب ساده از میهمانان خود پذیرایی کنید؛ اما هدف اصلی از مراسمات را فراموش نکنید، اجر شما محفوظ و پذیرایی شما مقبول خواهد شد. در ادامه، تعدادی از ایده‌های پذیرایی از میهمانان مجالس روضه را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

تزیین خانه با پرچم محرم

پرچم محرم در خانه و روضه خانگی به عنوان نمادی از عزای شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام استفاده می‌شود. این پرچم به عنوان یک نماد برای یادآوری و تجدید نظر در ارزش‌های اسلامی و مذهبی، تلاش برای تقویت ایمان و ارتباط با خدا، و نیز برای ابراز عشق و احترام به اهل بیت علیهم السلام استفاده می‌شود. همچنین، خرید و نصب پرچم محرم در خانه و روضه خانگی، فضایی مناسب برای برگزاری مراسم‌های عزاداری و تلاوت زیارت عاشورا فراهم می‌کند.

انداختن سفره روضه

یکی از پیشنهادات پذیرایی روضه از میهمانان اباعبدالله الحسین علیه السلام، پهن کردن سفره نذری است. به این شکل که می‌توانید در منزل خود، سفره‌ای بزرگ و معمولا به رنگ سبز پهن کنید. تمام وسایل پذیرایی خود را درون سفره چیدمان کنید و از میهمانان خود بخواهید که تا اتمام مجلس دعا و عزاداری، دور سفره بشینند و به دعا و راز و نیاز مشغول شوند. البته به این نکته توجه کنید که منظور از سفره بزرگ، پهن کردن سفره‌ای پر از رنگ و لعاب نیست و با ساده‌ترین غذاها و خوراکی‌ها نیز می‌توانید سفره‌ای زیبا پهن کنید؛ بلکه در واقع منظور، طول سفره است که همه مهمانان به دور آن جمع شوند. برای این کار می‌توانید از سفره سپاس مذهبی استفاده کنید. این محصول توسط گروه خدمتگزاران تولید شده است. 

معمولا در این سفره، ظرف میوه، آجیل مشکل‌گشا، شله زرد، حلوا، آش نذری، کیک و آبمیوه قرار داده می‌شود. برخی از افراد نیز نذر می‌کنند که غذایی بپزند و بر سر سفره بیاورند و از مهمانان خود پذیرایی کنند. موارد ذکر شده فقط جهت ایده هستند. شما می‌توانید به دلخواه، حتی یکی از آن‌ها را بر سر سفره بگذارید.

در اصل هدف اصلی از برگزاری چنین مراسمی، پهن کردن سفره رنگارنگ و پر از رنگ و لعاب نیست؛ بلکه نیت اصلی، سوگواری برای امام مظلوم شیعیان حسین علیه السلام و یاران باوفای ایشان، همچنین آشنایی با ذات و سیرت کربلاست. ثواب برگزاری چنین مراسماتی مخصوصا در ماه محرم و صفر، به قدری زیاد است که بسیاری از افراد هر ساله اقدام به برپایی چنین مراسماتی می‌کنند و خوراکی‌های نذری را، تبرکی مهم برای رزق و برکت و سلامتی می‌دانند.

غذای نذری محرم

توزیع غذای نذری

ایده دیگری که در پذیرایی روضه خانگی پیشنهاد می‌شود، توزیع غذای نذری است. به این منظور، می‌توانید هر غذایی که دوست دارید و به هر اندازه‌ای، تهیه و طبخ کنید و آن را در بین مهمانان خود پخش کنید. برخی از افراد، برای اینکه ثواب بیشتری از پخش نذری بگیرند؛ غذای تهیه شده را بین افراد نیازمند نیز توزیع می‌کنند. برای انجام این کار، می‌توانید مجلس دعایی برگزار کنید و در پایان مجلس، با غذای نذری از میهمانان خود پذیرایی کنید و بخشی از غذا را نیز برای توزیع به نیازمندان کنار بگذارید.

توجه داشته باشید که نذر پذیرایی روضه شما، هر نوع غذایی می‌تواند باشد و لازم نیست که حتما برای نکو داشت یاد شهدای کربلا، غذاهای گران و پرزحمتی را طبخ کنید. به طور معمول، پخت قورمه سبزی، قیمه، زرشک پلو، عدس پلو، استانبولی پلو، هویج پلو، کباب کوبیده و جوجه کباب از بقیه مرسوم‌تر هستند‌؛ با این حال، این موارد فقط جهت ایده مطرح شدند و شما می‌توانید هر نوع غذایی نذر کنید.

برای آنکه غذای داغ و خوشمزه به دست میهمانان خود برسانید، بهتر است که از قبل ظرف‌های غذا را آماده کنید. به منظور رعایت بیشتر بهداشت نیز می‌توانید قاشق و چنگال‌های یکبار مصرف را بسته‌بندی کنید تا در روز نذری، وقت خود را بابت چنین مسائلی تلف نکنید و غذای گرمی را پخش کنید. البته که کمک گرفتن از دیگران و اجرای نظرات خوب آن‌ها، اخلالی در روند توزیع نذری شما ایجاد نمی‌کند و ثوابی از این حرکت خیر نصیب آن‌ها نیز خواهد شد.

آش نذری محرم

پخت انواع آش، سوپ، شله زرد

یکی دیگر از رسومات مذهبی زیبا در محرم و صفر، پخت انواع آش و سوپ برای پذیرایی روضه است. برخی از بانیان نذر می‌کنند که در کنار پهن کردن سفره نذری یا تقدیم بسته‌بندی‌های نذری، آش یا سوپ بپزنند و آن را در بین میهمانان و همسایگان خود پخش کنند. از آنجایی که پخت آش و سوپ، زحمت کم‌تری دارد و هزینه پخت و ادای نذر آن نیز کم‌تر است، یکی از بهترین ایده‌ها برای پذیرایی از میهمانان است.

آش رشته، آش شعله قلم‌کار و آش دوغ از بهترین و خوش طعم‌ترین آش‌هایی هستند که می‌توانید آن را تهیه و پخش کنید. برخی دیگر از بانیان ترجیح می‌دهند که سوپ بپزند. سوپ ورمیشل، سبزیجات و جو نیز ایده‌های مناسبی برای پخش نذری هستند. اگر تمایل دارید، می‌توانید شیربرنج یا حلیم بپزید. در واقع دست شما باز است و هر نوع آش یا سوپی که بلدید، می‌توانید نذر کنید.

برخی‌ها نیز ترجیح می‌دهند که حلوا، شله‌زرد یا کلوچه بپزند. بستگی به تعداد میهمانان و نذری که دارید، می‌توانید این دسرهای خوشمزه را آماده و پخش کنید. فراموش نکنید که هدف از انجام مجالس روضه، صرف بهترین پذیرایی نیست. توجه به شکل برگزاری و محتوای مجلس از هر چیز دیگری بااهمیت‌تر است. اگر برای نذری خود شله زرد در نظر دارید می‌توانید شابلون شله زرد محرمی تهیه کنید.

چایی نذری

پخش نوشیدنی با استکان‌ روضه

یکی دیگر از کارهایی که در پذیرایی روضه محرم می‌توانید انجام دهید، پخش نوشیدنی‌های نذری است. به این منظور، می‌توانید از انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم برای ادای نذر خود استفاده کنید. با توجه به اینکه اکنون در فصل گرم سال هستیم، بهتر است که نوشیدنی‌های خنک را در بین میهمانان خود پخش کنید. برای این کار می‌توانید از استکان روضه استفاده کنید.

بعضی از افراد نیز به یاد لبان تشنه خاندان نبوت و یاران باوفای ایشان، نذر آب می‌کنند که این نذر، به خودی خود گویای تمام قصه کربلاست. همانطور که اشاره شد، هیچ محدودیتی برای ادای نذر وجود ندارد و حتی می‌توانید آب ساده پخش کنید. البته به نظر می‌رسد که هیچ چیز به اندازه همان آب خنک و گوارا و جاری شدن نام مقدس امام حسین علیه السلام، بر لب‌های تشنه میهمانان یادآور واقعه کربلا نباشد.

برای پخش نوشیدنی‌های سرد و خنک، از انواع آبمیوه و شربت استفاده کنید‌. آب هندوانه، آب پرتقال، آب طالبی و آب هویج از بهترین نوشیدنی‌های طبیعی پذیرایی روضه خانگی هستند. البته می‌توان آبمیوه‌های پاکتی را نیز پخش کرد. شربت نیز ایده خوب دیگری برای ادای نذر است.

تهیه شربت پرتقال، آناناس، چند میوه، آبلیمو و حتی شربت‌های خاکشیر، کاسنی، شاتره و تخم شربتی نیز در فصل گرم تابستان بسیار خوشمزه و لذت‌بخش خواهد بود. حتی برخی دیگر از افراد، یخ در بهشت خنک را در میان عزاداران پخش می‌کنند. ایده جالب دیگر، تهیه آب‌دوغ خیار خنک و خوشمزه است.

چای یا قهوه و شیر کاکائو یا شیر گرم نیز از بهترین نوشیدنی‌های گرم برای پذیرایی از مهمانان هستند. در کنار نوشیدنی‌ها، می‌توانید تکه کوچکی از شیرینی یا شکلات بگذارید. انتخاب اینکه کدام نوشیدنی را تهیه کنید، کاملا بسته به نظر شخصی و نذری که کرده‌اید، دارد.

ظرف آجیل نذری

پخش بسته نذری

یکی دیگر از اقدامات جالبی که می‌توانید برای پذیرایی روضه خانگی خود انجام دهید، پخش بسته نذری است. به‌این‌شکل که می‌توانید بسته‌های نذری خود را از قبل آماده کنید و بعد از پایان مراسم دعا، بین میهمانان پخش کنید. محتویات این بسته‌ها به دلخواه شما می‌تواند هر چیزی باشد. آجیل مشکل‌گشا، کیک و آبمیوه، حلوا، میوه، شکلات، لقمه، ساندویچ و کلوچه و مسقطی از بهترین خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید در بسته‌بندی‌های خود قرار دهید. 

به این ترتیب که می‌توانید مجلس روضه خود را برگزار کنید و در طی مجلس، با نوشیدنی‌هایی مثل آب و چای از میهمانان خود پذیرایی کنید و در پایان بسته‌بندی‌ها را بین میهمانان پخش کنید. بعضی از بانیان نیز در بدو ورود میهمانان، پذیرایی‌های خود را انجام می‌دهند. اینکه شکل پذیرایی شما به چه صورت باشد، تا حد زیادی دست خود شماست. شیوه بسته‌بندی نیز به علاقه و سلیقه شما بستگی دارد؛ بعضی از افراد ترجیح می‌دهند که از بسته‌های خوراکی آماده، برای پذیرایی از میهمانان خود استفاده کنند، برخی دیگر از افراد ترجیح می‌دهند که خود، تمام محتویات بسته‌بندی را آماده کنند. اگر فکر می‌کنید که وقت کافی برای بسته‌بندی‌ کردن نذری‌های خود ندارید، خرید بسته‌های آماده بهترین راهکار است.

 

سخن پایانی

برگزاری مجالس روضه و پذیرایی از عزاداران امام‌حسین علیه السلام، اجری عظیم دارد؛ به همین دلیل است که هرساله تعداد بیشماری از مراسمات عزاداری شهیدان مظلوم دشت نینوا برگزار می‌شود. موضوع پذیرایی از میهمانان، یکی از مشکلاتی است که برخی از افراد با آن مواجه می‌شوند. به‌طورکلی، هیچ نوع ممنوعیتی برای تهیه غذای نذری از میهمانان وجود ندارد و با توجه به بودجه و سلیقه خود، می‌توانید یک انتخاب عالی داشته باشید. نکته مهمی که در ادای نذر وجود دارد، شرط ادای نذر است. به این ترتیب اگر نذر کنید که هرساله یک غذای مشخص در مقدار کافی و در روز معین تهیه و طبخ کنید، تا همیشه این نذر بر گردن شماست. البته شاید شرایطی برای تغییر آن وجود داشته باشد که بهتر است از علمای دینی بپرسید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها