علت مشکل تک کار کردن و بد کار کردن موتور

کد خبر: 1234383

یکی از مواردی که افراد را به سمت خرید لوازم یدکی گوناگون سوق می دهد، تک کار کردن و بد کار کردن موتور است که با آن آشنا می شویم.

علت مشکل تک کار کردن و بد کار کردن موتور

 

 

 

لوازم یدکی و خرید آن یکی از مسائلی است که صاحبان خودرو حتما با آن مواجه خواهند شد. در همین راستا از جمله مهم ترین مواردی که افراد را به سمت خرید لوازم یدکی خودرو نظیر خرید سر سیلندر هدایت می کند، مشکلات متنوع موجود در موتور خودرو از جمله تک کار کردن موتور و بد کار کردن موتور می باشد. به علاوه بیشتر افراد با این موضوع آشنا نیستند. در نتیجه در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا به بررسی علت مشکل تک کار کردن موتور و بد کار کردن آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

موتور خودرو چیست؟:

موتور به عنوان قلب خودرو از قطعات الکتریکی و مکانیکی گوناگونی تشکیل شده است که با تولید قدرت، نقش مهمی را در به حرکت درآوردن خودرو بر عهده دارد. از جمله این قطعات می توان به میل لنگ، پیستون، سیلندر و غیره اشاره داشت .

انواع موتور عبارتند از:

  • موتورهای چیدمان خطی.
  • موتورهای چیدمان وی شکل.
  • موتورهای چیدمان تخت.

 

 

اهمیت موتور خودرو:

11

 همانطور که قبل تر بیان شد موتور خودرو به عنوان قلب خودرو شناخته می شود. به گونه ای که خراب شدن موتور و ایراداتی نظیر بد کار کردن موتور ممکن است، تبعات غیر قابل جبرانی برای خودروی شما داشته باشد. در نتیجه بایستی با رایج ترین و مهم ترین مشکلی که ممکن است برای موتور خودروی شما به وجود آید، آشنا شوید.

 

بد کار کردن یا تک کارکردن موتور، دلایل و علائم آن:

یکی از مشکلاتی که خودروی شما ممکن است با آن مواجه شود، تک کار کردن موتور آن می باشد. این مشکل که با نام سه کار کردن موتور نیز شناخته می شود، زمانی مطرح خواهد شد که حداقل یکی از سیلندرها از کار بیفتد و در نتیجه کشش موتور نیز کم شود. در واقع از آنجایی که غالبا موتور خودروها دارای 4 سیلندر هستند، هنگامی که یکی از سیلندرها کار نکند، موتور با سه سیلندر دیگر فعالیت خود را ادامه خواهد داد. در نتیجه در اینگونه موارد با مشکل سه کار کردن موتور مواجه خواهیم بود.

این موضوع می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از:

  • خرابی شمع موتور.
  • خراب شدن کوئل و وایر شمع.
  • خراب شدن انژکتور یا کثیف شدن آن.
  • هوا کشیدن منیفولد به همراه اتصالات آن.
  • مشکلات مربوط به سوپاپ نظیر کم بودن خلاصی سوپاپ و غیره.

همچنین تک کار کردن موتور می تواند علائم گوناگونی داشته باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • لرزیدن موتور و بد کار کردن آن به ویژه در ابتدای گاز دادن.
  • کاهش توان موتور.
  • کم شدن بازدهی موتور خودرو در سرعت های بالا و همچنین سربالایی ها.
  • چند استارت خوردن خودرو به این معنی که یاد چند بار استارت زده شود تا روشن شود.
  • لرزش موتور هنگام استارت صبحگاهی.
  • شنیدن صدای شدید از اگزوز هنگام گاز دادن زیاد

 

تمام مواردی که بالاتر بیان شد نشانه های مشکل در موتور خودرو است که باعث سه کار کردن و یا تک کارکردن خودرو میشود.

علت های دیگری وجود دارد که با عث بد کار کردن خودرو میشود که ممکن است علائم مشابهی با سه کار کردن موتور داشته باشد. برخی از آنها عبارتند از :

کثیف شدن انژکتور سوخت:  سری سوخت پاش ها دارای سوراخ های بسیار ریزی هستند که باعث پودر کردن بنزین و پاشش آن میشوند. گاهی اوقات به دلیل وجود ناخالصی و کثیفی هایی که در بنزین وجود دارد باعث  کور شدن این سوراخ ها شده و کار کردن موتور را مختل میکند.

معیوب شدن و آسیب دیدن شمع ها: ترک خوردن چینی، سیاه شدن سری الکترود و ذوب شدن سری الکترود های شمع موتور از دلایلی است که باعث بد کار کردن خودرو میشود. شمع خودرو معمولا دارای عمر مشخصی است. معمولا بعد از 30 هزار کیلومتر کار کردن نیاز است شمع ها چک شوند.

مسدود شدن پمپ بنزین یا خراب شدن آن: یکی از دلایل بسیار مهم در بد کار کردن خودرو خراب شدن پمپ بنزین میباشد. پمپ بنزین معمولا به دلیل نیم سوز شدن و یا سوختن کامل  که به علت ورود کثیفی به مغزی پمپ است، باعث از کار افتادن خودرو میشود.

مسدود شدن فیلتر سوخت: وجود ناخالصی های فراوان در بنزین، فیلتر های سوخت به سرعت پر شده و مسدود میشود. همین امر موجب میشود که کشش خودرو کم شده و بنزین کافی به سری سوخت پاش ها منتقل نشود و در نتیجه موجب بد کارکردن خودرو میشود.

اختلال در عملکرد قطعات الکتریکی: یکی دیگر از دلایلی که موجب ضعیف شدن عملکرد موتور میشود، خرابی قطعات برقی خودرو از جمله سنسور اکسیژن، سنسور میل سوپاپ، سنسور دور موتور و ... که معمولا با دیاگ زدن توسط تعمیرکار میتوان از قطعه معیوب مطلع شده و نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

مشکل در تسمه تایم و تایم بندی آن: با توجه به این که تسمه تایم هنگام تعویض باید تنظیم و تایم بندی شود، در صورتی که مکانیک به خوبی این تنظیم را انجام ندهد موتور خودرو به درستی عمل نکرده و لرزش در خودرو به وجود می آید.

پر شدن کاتالیزور: کاتالیزور یا همان کاتالیست که به منظور کاهش آلایندگی هوا و فیلتر گاز های سمی از خودرو استفاده میشود، در صورت کیپ شدن آن خروج هوا از اگزوز به درستی انجام نشده و عملکرد موتور مختل میکند.

 

اگر چه متخصصین یدک پارت به افراد پیشنهاد می کنند که برای تشخیص بد کار کردن موتور حتما به یک تعمیرکار مراجعه نمایند، با این حال می توان با دانستن علائم، نسبت به خرید به موقع لوازم یدکی لازم اقدام کرد. این علائم عبارتند از:

 

اهمیت برطرف کردن مشکلات مذکور:

12

هر مشکلی اعم از بد کار کردن موتور یا سه کار کردن آن می تواند بسیار جدی تلقی شود. به نحوی که کمترین بی توجهی به آن ممکن است تبعات غیر قابل جبرانی برای خودروی شما داشته باشد. در نتیجه برطرف کردن مشکلات مذکور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در این مسیر، خرید لوازم یدکی استاندارد و با کیفیت نیز بسیار مهم می باشد. در واقع همانطور که دیدیم تک کار کردن موتور یا بد کار کردن آن می تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. در نتیجه قطعا برای رفع این مشکلات بایستی لوازم یدکی های گوناگونی را با توجه به مشکل آن خریداری فرمایید اما آیا تاکنون از خود پرسیده اید که چگونه این کار را انجام دهید که خیالتان از بابت کیفیت راحت باشد؟

 

یدک پارت؛ فروشگاه معتبر لوازم یدکی خودرو:

همانطور که ذکر شد، خرید لوازم یدکی با کیفیت و استاندارد، همان مسئله ای است که می تواند تعمیر و رفع مشکلاتی نظیر بد کار کردن موتور را ثمربخش کند. به همین خاطر اگر مشکلات مذکور برای شما نیز به وجود آمده قطعا به دنبال فروشگاهی هستید که بتوانید با خیال راحت تمامی لوازم یدکی های مورد نیاز خود را فراهم کنید. ما به شما فروشگاه یدک پارت را پیشنهاد خواهیم کرد. در واقع این مجموعه که با هدف فروش با کیفیت ترین لوازم یدکی های خودرو تاسیس شده و امکان مشاوره قبل از خرید را با مشاورین متخصص فراهم کرده است. در نتیجه شما می توانید همین الان با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها