خبر۲۴ بررسی می‌کند؛

حساسیت و اهمیت‌های دیدار طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب

کد خبر: 1233074

طلاب، اساتید، روحانیون و فضلای حوزه علمیه قم روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در حسینیه حضرت امام خمینی(ره) با حضرت آیت الله خامنه‌ای(مد ظله العالی) دیدار کردند.

حساسیت و اهمیت‌های دیدار طلاب و روحانیون با رهبر انقلاب
 
 
به گزارش خبر۲۴، طلاب، اساتید، روحانیون و فضلای حوزه علمیه قم پس از سال‌ها چشم انتظاری روز چهارشنبه ۲۱ تیرماه در حسینیه حضرت امام خمینی(ره) با امام و مقتدای خود حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای(مد ظله العالی) دیدار کردند. اهمیت این دیدار از آن جهت بسیار بیشتر از قبل است که در ماه‌های اخیر هجمه رسانه‌های معاند و سرویس‌های جاسوسی دولت‌های متخاصم علیه روحانیت شیعه افزایش یافته و شبهاتی در ارتباط با کارآمدی دین در عرصه مدیریت جامعه مطرح شده است.

این دیدار پس از سفر یازده روزه رهبر معظم انقلاب در سال ۸۹ به شهر مقدس قم و دیدارهای عمومی ایشان با حوزویان، صورت گرفت و می‌تواند به مثابه عاملی برای تحریک و تقویت روحیه و تفکر انقلابی‌گری در حوزه‌های علمیه به حساب آید. فرمایشات مهم، عالمانه و جامع رهبر معظم انقلاب می‌تواند هم‌چون گذشته نقشه راه جامع حوزه‌های علمیه، اساتید، طلاب و علما را ترسیم کرده و خونی تازه در رگ‌های حوزه انقلابی جاری سازد. بنابراین همان‌طور که اشاره شد، باتوجه به اهمیت و حساسیت این دیدار که بعد از اغتشاشات و فتنه پاییز سال ۱۴۰۱ و نیز تحرکات سکولارها و مدعیان نواندیشی و روشنفکری در حوزه علمیه صورت گرفته، نقطه عطفی در تاریخ سلسله ملاقات‌های حوزویان با رهبر معظم انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

در همین راستا، از مدتی قبل شاهد لحظه‌شماری و شور و شوق حوزویان برای ملاقات با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بوده و بسیاری از اساتید حوزه و طلاب، از این دیدار به عنوان فرصتی برای تجدید روحیه برای رزم در جبهه فرهنگی استفاده خواهند کرد. برکسی پوشیده نیست که روحانیت امروز در صف اول مقابله با تفکرات انحرافی و شبهات رسانه‌های بیگانه قرار داشته و این دیدار، فضا را برای جهت‌گیری بهتر در این میدان مهیا خواهد کرد.

همزمان، تبیین و تشریح اشراف دقیق و همه جانبه رهبر معظم انقلاب نسبت به آسیب‌ها، چالش‌ها و نقاط قوت و ضعف و راهبردها و بایدها و نبایدهای حوزه، می‌تواند به طراحی دقیق تاکتیک‌ها و استراتژی‌های نبرد در این عرصه کمک کرده و رهبر انقلاب همچون فرماندهی در این میدان، ظرفیت طلاب و حوزویان برای بصیرت افزایی در جامعه را ارتقا خواهند داد.

از سوی دیگر این دیدار به برجسته‌سازی حمایت مراجع، علما و بزرگان حوزه از نظام اسلامی و همراهی آنان با امامین انقلاب در مقاطع مختلف می‌پردازد؛ همان نکته‌ای که برای رسانه‌های بیگانه شبیه به یک کابوس است و تلاش آن‌ها برای جدایی حوزه از نهاد سیاست در ایران را به شکست خواهد کشاند.

تاثیر این دیدار در شتاب‌بخشی به ماموریت‌های روحانیت در مسیر تمدن‌سازی و تحقق حوزه انقلابی از دیگر دستاوردهاست. حضرت آیت الله خامنه‌ای قریب به دو دهه است که بر ضرورت توسعه گفتمان تمدن نوین اسلامی تاکید دارند و طبیعی است که نهاد دین بهتر از هر نهاد دیگری در عرصه‌های علمی و اجتماعی و فرهنگی می‌تواند این گفتمان را تئوریزه و فراگیر کند.

افزون بر این‌ها، اصلِ مهم، رابطه‌ی متقابل حوزه و نظام اسلامی و تشریح خدمات و فرصت‌های بی‌نظیری است که به برکت نظام اسلامی در اختیار حوزه‌های علمیه قرار گرفته و در این دیدار برجستگی مضاعف می‌یابد. این دیدارها در الهام‌بخشی، تقویت روحیه، نشاط و امید و حرکت‌بخشی حوزه‌های علمیه و طلاب علوم دینی تاثیری بیش از پیش خواهد داشت.

همچنین سخنان رهبر انقلاب در این دیدار افق دهه‌های آینده حوزه‌های علمیه را تعیین می‌کند و بازترسیم نقشه‌ی راه و بیانیه‌ی ماموریت نسل جدید طلاب و فضلای حوزه تلقی می‌شود. بازخوانی مطالبات معظم له از حوزه و روحانیت مبنی بر نصح مشفقانه‌ی نظام و حمایت از آن، نظریه‌پردازی، الگوسازی و تولید نظامات متناسب با محورهای بیانیه گام دوم انقلاب، نشان می‌دهد که این جهت‌دهی برای آینده حوزه بسیار موثر خواهد بود.

از یاد نباید برد که این دیدار کارکردهای سیاسی و اجتماعی روحانیت انقلابی از جمله ساده‌زیستی، مردمی‌بودن، آگاه به مسائل و تحولات روز بودن، دشمن‌شناسی، دوری از انزوا و عافیت‌طلبی، ظلم‌ستیزی، مرزبانی از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن، جهاد تبیین، بن‌یست‌شکنی در بحران‌ها، تربیت نیروی لازم برای تمدن نوین اسلامی و زمینه‌سازی جهت ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) را تقویت کرده و بنابراین نقش موثری در شکست پروژه اسلام منهای روحانیت و یا روحانیت غیرسیاسی خواهد داشت.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها