5 علائم خرابی برد کنترل ماشین لباسشویی

کد خبر: 1232995

در تمامی ماشین لباسشویی ها قطعه ای وجود دارد که تحت عنوان برد یا برد کنترل شناخته می شود. این قطعه مغز دستگاه می باشد و وظیفه کنترل کردن دیگر قطعات را بر عهده دارد. با توجه به وظیفه ای که این قطعه بر عهده دارد، برد کنترل یکی از قطعات بسیار مهم ماشین لباسشویی به شمار می رود.

5 علائم خرابی برد کنترل ماشین لباسشویی

 

از این رو بهتر است از این قطعه به خوبی مراقبت شود. اما با این حال گاهی اوقات ممکن است این قطعه مهم در ماشین لباسشویی دچار مشکل شود و عملکرد دستگاه را به طور کلی مختل کند که این مشکلات باید هر چه سریع تر برطرف شوند تا به سایر قطعات آسیبی وارد نشود. برد ماشین لباسشویی در اغلب موارد قابل تعمیر است ولی این روزها خرید اینترنتی لوازم یدکی ماشین لباسشویی نیر فراهم است و می توان دستگاه معیوب را احیاء و آماده بکار کرد. 

برخی از دلایل و علائم خرابی برد کنترل ماشین لباسشویی

1.     نواسانات برق 

یکی از دلایل مهمی که باعث خرابی و سوختن برد کنترل می شود، نوسانات برق می باشد. برد کنترل یک قطعه بسیار حساس می باشد و مقاومت آن در برار ولتاژ بالای برق کم می باشد.در برد کنترل بخش های مختلفی مانند خازن ها، فیوز ها و غیره وجود دارد که در هنگام نوسان، ولتاژ بالای برق بر روی آن ها اثر گذاشته و منجر به اتصال کوتاه شدن آن ها می شود. این امر در امر در نهایت موجب سوختن برد می شود.

از این رو اکیدا توصیه می شود جهت استفاده از ماشین لباسشویی و یا سایر لوازم خانگی خود حتما از محافظ برق استفاده کنید. این راه ساده، یکی از بهترین راه ها جهت جلوگیری از آسیب دیدن دستگاه در برار نوسان برق می باشد.

2.    برخورد برد با آب و مایعات

گاهی اوقات ممکن است آب به طور تصادفی به داخل برد کنترل نفوذ کند و خیس شدن و خراب شدن آن شود.

از آنجایی که برد یک وسیله الکتریکی می باشد در صورت برخورد آن با آب، اتصال کوتاه در آن ایجاد شده و منجر به سوختن آن می شود. از این رو باید دقت کنید که تحت هیچ شرایطی آب به برد کنترل نفوذ نکرده و با آن برخورد نکند.

علاوه بر خراب شدن برد، برخورد مدار های داخل دستگاه با آب، باعث می شود جریان برق به بدنه ماشین لباسشویی متصل شده و منجر به برق گرفتگی شود.

خوب است بدانید که در چه هنگامی آب به بخش های داخلی دستگاه مانند برد نفوذ می کند. این امر در مواقعی مانند خرابی سنسور سطح آب، خرابی شیر برقی، وجود کف بسیار زیاد در دستگاه رخ می دهد و منجر به نفوذ آب به برد و سایر بخش های ماشین لباسشویی می شود.

 

3.    فرسوده شدن برد کنترل و ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی و قطعات آن مانند برد و غیره به مرور زمان دچار فرسودگی شده و عملکرد خود را از دست می دهند.

با انجام دادن برخی کار ها می توان طول عمر دستگاه را افزایش و یا گاهی اوقات کاهش داد. اما با این حال به همراه فرسوده شدن دستگاه، طول عمر قطعات آن نیز کاهش می یابد.

از این رو می توان گفت فرسوده شدن دستگاه از دیگر عواملی است که منجر به خراب شدن برد کنترل می شود.

4.    نگهداری دستگاه در محیط گرم

گرم بودن و یا بالا بودن دمای محیط از عواملی است که باعث کاهش طول عمر برد کنترل شده و به تدریج باعث خراب شدن آن نیز می شود.

محیط گرم از این جهت باعث خرابی برد کنترل می شود که ماشین لباسشویی در هنگام کار کردن به طور طبیعی گرما ایجاد کرده و دمای قطعات بالا می رود. حال در صورتی که دمای محیط نیز بالا باشد، این امر موجب بیش از حد بالا رفتن دمای قطعات شده و در نهایت منجر به خرابی خازن های برد و سپس سوختن برد می شود.

همچنین علاوه بر گرما، همانطور که اشاره کردیم رطوبت نیز  باعث خرابی و کاهش طول عمر برد می شود.

از این رو توصیه می شود ماشین لباسشویی و سایر لوازم خانگی خود را در یک محیط خشک با دمای معتدل نگهداری کنید.

5.    روشن نشدن دستگاه

یکی از علائم رایجی که نشان هنده خرابی و سوختن برد است، روشن نشدن دستگاه می باشد. البته توجه داشته باشید که دلایل مختلفی وجود دارد که می توانند باعث روشن نشدن ماشین لباسشویی شوند.

در صورت روشن نشدن دستگاه ابتدا بهتر پریز و محافظ برقی که دستگاه را به آن متصل کرده اید برسی کرده و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنید. در صورت خرابی پریز کار شما راحت است. می توانید با یک برقکار تماس گرفته و پریز برق را تعمیر کنید و یا به سادگی محافظ برق را تعویض کنید.

در صورتی که از سالم بودن مواردی مانند پریز برق، محافظ برق، کابل برق و غیره مطمئن هستید، می توانید علت روشن نشدن دستگاه را خراب بودن برد کنترل در نظر بگیرد. توصیه می شود جهت تشخیص دقیق علت آن حتما از یک تعمیر کار کمک بگیرد.

امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با برخی از دلایل و علائم خرابی برد کنترل در ماشین لباسشویی آشنا کنیم.

پرتو یدک : فروشگاه اینترنتی قطعات یدکی لوازم خانگی  

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها