برای تمدید گواهینامه کجا مراجعه کنیم؟

کد خبر: 1223188

بر اساس قوانین کشور ایران، در صورتی که گواهینامه رانندگی خود را دریافت کرده باشید، این مدرک دارای محدودیت زمان استفاده می باشد و در چنین شرایطی نیاز است تا پس از تمام شدن اعتبار گواهینامه، به سرعت برای تمدید آن اقدام کنید. در صورتی که با گواهینامه ای که تاریخ اعتبار آن گذشته باشد و پشت فرمان بنشینید، در صورت بروز هرگونه مشکل، از نظر قانونی با چالش‌های بسیار زیادی مواجه خواهید شد. به همین جهت در این مقاله قصد داریم، به این سوال پاسخ دهیم که برای تمدید گواهینامه کجا مراجعه کنیم و نیاز است چه مدارکی را ارائه دهیم تا بتوانیم گواهینامه خود را به سرعت تمدید کنیم. به منظور پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

برای تمدید گواهینامه کجا مراجعه کنیم؟

 

مراحل تمدید گواهینامه

در صورتی که قصد دارید گواهینامه خود را تمدید یا تعویض کنید باید به این نکته توجه داشته باشید که گواهینامه شما باید دارای یکی از شرایط زیر باشد تا مشمول تعویض یا تمدید گواهینامه شوید:

  • تاریخ اعتبار گواهینامه شما تمام شده باشد.
  • بخش‌هایی از گواهینامه نظیر اطلاعات و محدودیت‌ها مخدوش شده و اطلاعات مندرج بر گواهینامه قابل تشخیص نیست.
  • گواهینامه شما مفقود یا دزدیده شده است. در چنین شرایطی باید به پلیس +10 مراجعه کرده و در ابتدا استعلام‌های اولیه را انجام دهید و سپس برای دریافت مجدد اقدام کنید.
  • در صورتی که به هر دلیلی اطلاعات هویتی شما نظیر نام و نام خانوادگی تغییر پیدا کرده است.

براساس قوانین موجود، شما می‌توانید اگر یک ماه از تاریخ اعتبار گواهینامه تان باقی مانده باشد، برای تمدید آن به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید. البته، افرادی که گواهینامه‌های قدیمی دارند، می‌توانند زودتر از موعد تعویض کنند. اگر به واسطه هر یک از مشکلات بیان شده، نیاز دارید تا برای تمدید گواهینامه خود اقدام کنید، نیاز است برای ثبت درخواست تمدید گواهینامه رانندگی به مراکز پلیس بعلاوه ده مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز خود را ارائه دهید.

یکی از مهم‌ترین مراحل و اقدامات برای تمدید گواهینامه پس از ارائه مدارک، دریافت برگه معاینه چشم است. در واقع فرآیند معاینه چشم شما باید از سوی پزشک معتمد پلیس ناجا صورت گیرد.

نکات مهم معاینه چشم برای تمدید گواهینامه

در صورتی که قصد تعویض گواهینامه موقت گروه ب را دارید، نیازی نیست تا فرآیند انجام معاینه چشم را انجام دهید. همچنین، افرادی که قبلاً گواهینامه رانندگی با لنز را داشته اند، در صورتی که می‌خواهند گواهینامه جدید را با همان شرایط قبلی دریافت کنند، نیازی نیست تا کاردان فنی آن را تایید کند و تنها باید از سوی پزشک معتمد ناجا معاینه شوید.

در صورتی که گواهینامه قبلی شما با عینک بوده و پس از انجام جراحی دیگر نیاز به عینک ندارید، باید تأییدیه پزشک معتمد ناجا در فرم معاینه پزشکی شما وجود داشته باشد. همچنین، اگر جزو افرادی بودید که گواهینامه آن‌ها با لنز طبی بوده، پس از مراجعه به دفاتر پلیس+10 نیاز است تا به کاردان فنی راهنمایی و رانندگی مراجعه کنید.

بررسی وضعیت فیزیکی برای تمدید گواهینامه

12

پس از بررسی وضعیت چشم، کاردان فنی راهنمایی و رانندگی برای تایید درخواست تمدید گواهینامه شما باید توانایی تان را به منظور رانندگی ارزیابی کنند. افرادی که بالای ۷۰ سال سن دارند، پس از انجام معاینه چشم نیاز است تا به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی و باجه کاردان فنی راهنمایی و رانندگی مراجعه کرده و وضعیت بدنی آن‌ها از طریق آزمایش‌های جانبی متفرقه ای نظیر سنجش شنوایی چک شده تا سلامت آن‌ها به منظور تمدید گواهینامه اثبات شود. اگر جزء افرادی هستید که نقص عضو دارید و یا پس از دریافت گواهینامه با مشکلات جسمانی مواجه شده اید، پس از انجام معاینه پزشکی نیاز است تا وضعیت جسمانی تان به تایید کاردان فنی برسد.

مراحل ثبت درخواست تمدید گواهینامه

پس از بررسی وضعیت جسمی، درخواست شما برای تمدید گواهینامه ثبت می‌شود. بعد از اتمام این مراحل به شما رسیدی ارائه می‌شود تا بتوانید زمانی که گواهینامه برای شما صادر می‌شود، در صورت نیاز آن را به مأموران راهنمایی و رانندگی ارائه دهید. پس از ثبت درخواست، حداکثر بین 7 تا 10 روز، از طی کردن مراحل، گواهینامه جدید صادر و به درب منزل شما ارسال می‌شود.

1.تمدید گواهینامه آنلاین

یکی از سوالات مهمی که افراد مطرح می‌کنند، این است که آیا می‌توان به صورت اینترنتی و غیر حضوری مراحل تمدید گواهینامه را طی کرد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که در حال حاضر نیروی انتظامی امکان تمدید گواهینامه رانندگی به صورت غیر حضوری و اینترنتی را فراهم نکرده است. مهم‌ترین دلیلی که وجود دارد، این است که متقاضی برای تمدید گواهینامه باید حتماً اثر انگشتش ثبت شود و یکی از شرایط تمدید گواهینامه، احراز هویت فرد و ثبت الکترونیکی اثر انگشت متقاضی محسوب می‌شود.

البته، این امکان برای شما وجود دارد تا بتوانید به صورت اینترنتی یا با استفاده از پیامک و تماس تلفنی این فرآیند را انجام دهید. همچنین، به منظور اخذ گواهینامه رانندگی بین المللی موقت یا ترجمه گواهینامه خود از زبان فارسی به انگلیسی یا سایر زبان‌ها می‌توانید به صورت غیر حضوری مراحل آن را طی کنید.

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه

13

به منظور تمدید گواهینامه باید مدارک مختلفی را جمع آوری کرده و با حضور در مراکز پلیس +10 برای تمدید گواهینامه خود اقدام کنید. به منظور بررسی این مدارک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • تصویر بیومتریک چهره
  • اصل گواهینامه برای تمدید
  • آدرس دقیق محل سکونت
  • اصل و کپی پشت و روی کارت ملی
  • کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت
  • کپی صفحه محل تنظیم سند در شناسنامه‌های جدید
  • استعلام نیروی انتظامی در صورت مفقود شدن گواهینامه
  • در صورت وجود توضیحات، کپی صفحه توضیحات با مهر ثبت احوال
  • دریافت گواهی عدم اعتیاد از طریق انجام تست اعتیاد در درمانگاه‌ها یا بیمارستان‌های تعیین شده

علاوه بر موارد گفته شده، شما باید با در دست داشتن مدرک معتبر نظیر کارت پایان خدمت و یا برگه آزمایشگاه که در آن گروه خونی شما مشخص شده باشد به این دفاتر برای تمدید مراجعه کنید. اگر چنین مدرکی ندارید، قادر خواهید بود تا با پرکردن فرم خود اظهاری، گروه خونی خود را مشخص کنید اما اگر به دلیل اعلام گروه خونی اشتباه، مشکلی پیش بیاید، مسئولیت آن بر عهده شما است.

در صورتی که قصد دارید تا اقدام به تحویل مدارک اعلام شده به دفاتر خدمات الکترونیک نیروی انتظامی کنید، نیاز است تا برای تمدید گواهینامه خود، هزینه‌های مربوط به ارسال پستی گواهینامه و سایر هزینه‌های جانبی را پرداخت کنید. مبالغی که از شما برای تمدید گواهینامه گرفته می‌شود، شامل موارد زیر هستند:

  • ۱۰۰۰ تومان حق تمبر
  • ۵۰ هزار تومان برای تعویض گواهینامه و تبدیل آن به گواهینامه هوشمند
  • ۱۳۰۶۶ تومان هزینه تصویربرداری بیومتریک از چهره
  •  جریمه دیر کرد تعویض گواهینامه رانندگی
  • هزینه ارسال گواهینامه رانندگی توسط اداره پست به آدرس محل زندگی
  • هزینه معاینات و آزمایشات پزشکی شامل آزمایش، خون چشم پزشکی، گواهی عدم اعتیاد و... که در زمان انجام باید پرداخت شود.

در صورتی که به موقع برای تمدید گواهینامه اقدام کنید، مشمول جریمه دیر کرد تعویض نخواهید شد اما اگر از تاریخ انقضا گواهینامه شما مدت زمانی گذشته باشد، نیاز است تا حتماً این جریمه را پرداخت کنید. این جریمه به ازای هر سال دیر کرد برای تمدید ۲۵ هزار تومان است و پس از گذشت یک سال تمام از تاریخ انقضای گواهینامه محاسبات آن صورت می‌گیرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خدمات دیگر پلیس +10 اینجا را کلیک کنید.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها