کولر گازی یا آبی کدام بهتر است؟

کد خبر: 1217049

چرا انتخاب کولر گازی یا آبی ، مقایسه معیارهایی که به ما در انتخاب هر کدام از این وسایل سرمایشی کمک می نماید

کولر گازی یا آبی کدام بهتر است؟

 

 

زمانی که به روزهای گرم سال نزدیک می شویم بحث خرید کولر و وسایل سرمایشی داغ می شود. در این بین افرادی که قبلا کولر تهیه کرده اند به فکر سرویس و یا در صورت لزوم تعمیر آن هستند و افرادی که نیاز دارند تا دستگاه جدید خریداری نمایند به دنبال این هستند که بهترین کولر مطابق با نیاز خود را پیدا و تهیه نمایند. هر فردی بسته به شرایط آب و هوایی منطقه ای که زندگی می کند و آن چه که مد نظر دارد بین کولر گازی و آبی یکی را انتخاب می کند که با مشخص کردن نوع آن شرایط خرید هر یک متفاوت است.

اما برای خرید کولر با توجه به تنوع محصولی که در بازار وجود دارد ممکن است خریدار سردرگم شود و هم چنین به دلیل شرایط اقتصادی، هر بار نمی تواند دستگاه جدیدی را خریداری نماید. بنابراین لازم است با مطالعه و تحقیق و مشخص کردن شرایط خرید خود بهترین گزینه را انتخاب کند. حال سوال پیش می آید که بهترین گزینه کدام است، کولر گازی یا کولر آبی؟ حتی لازم است قبل از خرید به شرایط نصب و راه اندازی آن، کلیه هزینه ها، مصرف برق و خیلی موارد دیگر توجه کرد و هم چنین بررسی گردد در محل مورد نظر، امکان استفاده از کدام یک فراهم است. 

برای این که بتوان یک کولر خوب متناسب با نیاز خود را تهیه کرد لازم است تمام محصولات و برندهای بازار بررسی گردد. در ادامه با بحث در خصوص معیارهای انتخاب کولر گازی یا کولر آبی می توان تمام نکات لازم را در کنار هم گذاشت و به نتیجه دلخواه رسید.

 

چه معیارهایی را در مقایسه کولر آبی با گازی مد نظر قرار دهیم؟

برای این که بتوانیم یک خرید ایده آل و مناسب داشته باشیم لازم است با عوامل و معیارهای مطرح در زمینه انتخاب کولر گازی یا کولر آبی آشنا شویم. کولر گازی ویژگی های خاص خود را دارد و این موضوع در خصوص کولر آبی نیز صدق می کند، اما تعدادی فاکتور وجود دارد که بین هر دوی آن ها مشترک بوده و می توان در مورد هر دو به بحث و مقایسه پرداخت. از آن جا که معیارهای مختلفی برای مقایسه این دو نوع کولر وجود دارد بنابراین هر یک را به طور جداگانه مطرح و توضیح داده ایم. 

 

مصرف انرژی کدامیک بیشتر است؟

مصرف انرژی و به دنبال آن پرداخت هزینه، همیشه یک موضوع مهم در خرید لوازم خانگی است. در خصوص کولر آبی علاوه بر مصرف برق باید به مصرف آب نیز دقت کرد. در نگاه اول بین مصرف انرژی کولر گازی و آبی تفاوت زیادی دیده می شود. بنابراین در کنار برق مصرفی، میزان آب مصرفی آن نیز قابل توجه است که نباید از آن غافل شد.

اما راه کارهایی برای کاهش میزان برق مصرفی وجود دارد تا بتوان با خیال راحت از دستگاه استفاده کرد و از هوای خنک و مطبوع آن لذت برد. این روزها با پیشرفت تکنولوژی و ورود فناوری اینورتر میزان مصرف برق کولر گازی و آبی تا حد زیادی کاهش یافته است. اینورتر به موتور کمک می کند تا به اندازه میزان مصرف خود از شبکه جریان برق بکشد و در نتیجه هزینه برق را کاهش می دهد. کولر گازی اینورتر عمکلرد کمپرسور را بر مبنای نیاز تنظیم میکند بطوری که با یک سرعت پایین بطور دائمی کار میکند و عملکرد استارت استپ ندارد،به علاوه با قرار دادن کولر در فضای خنک، استفاده از سایبان و فیلتر تمیز تا حد زیادی می توان مصرف انرژی کولر را کاهش داد.

از نظر وسعت خنک کردن فضا

سیستم سرمایش کولر گازی به این صورت است که هوای داخل را خنک می کند ولی کولر آبی هوای بیرون را خنک کرده و به داخل انتقال می دهد. این عملکرد باعث می شود تا کولر گازی میزان خنکی هوای بیشتری داشته باشد. هم چنین میزان پرتاب باد در کولر گازی در مقایسه با کولر آبی بیشتر بوده و این قابلیت را دارد تا درجه دما را تنظیم کرد اما در کولر آبی این امکان وجود نداشته و تنها می توان دور موتور را روی کند و تند قرار داد.

لازم به ذکر است که کولر گازی در مدت زمان کمتری محیط را خنک می کند، این در حالی است که در کولر آبی باید زمان بیشتری صرف شود تا دمای محیط به درجه مطلوب برسد. بنابراین با توجه به موارد گفته شده می توان  گفت که کولر گازی در وسعت بیشتری هوا را با کیفیت بهتر خنک می نماید.

از نظر قیمت خرید کولر گازی یا آبی کدام بهتر است؟

برای انتخاب بین کولر گازی یا آبی موضوع قیمت بسیار مهم است و می تواند راهگشا باشد. با توجه به این که نحوه عملکرد کولرهای آبی ساده است بنابراین در ساخت آن از قطعات زیاد و پیچیده استفاده نشده است. همین امر سبب می شود تا قیمت تمام شده آن در مقایسه با کولر گازی پایین تر باشد. اما در کولرهای آبی چون اساس کار آن با آب است مصرف آب وجود داشته و به علت این که مدت زمان بیشتری طول می کشد تا محیط را خنک نماید مصرف برق زیادی دارد. به علاوه برای استفاده از کولر آبی نیاز به کانال کشی و زمینه سازی اولیه است که شامل هزینه راه اندازی می شود و باید در برآورد قیمت این کولر آن را در نظر گرفت.

کولر گازی یک هزینه اولیه بیشتری نسبت به کولر آبی دارد ولی با گذشت زمان و با توجه به کارایی، راندمان، قدرت خنک کنندگی، میزان صدا حین کار، کیفیت قطعات به کار رفته و سطح مصرف انرژی قابل مقایسه با کولر آبی نبوده و این موارد در کولر گازی ایران رادیاتور به خوبی قابل مشاهده است.

میزان صدای اسپلیت یا کولر آبی بیشتر است؟

اگر برای شما میزان صدای کولر مهم بوده و در اولویت قرار دارد بهتر است کولر گازی را انتخاب نمایید. در کولر آبی به محض روشن کردن آن صدای موتور و پمپ آب شنیده می شود و اگر به نگهداری و سرویس به موقع آن نیز بی توجه باشید صدای تسمه و قطعات دیگر نیز به آن اضافه خواهد شد. اما در کولر گازی شما با هیچ یک از این صدا مواجه نیستید و از آن جا که طراحی جدید این دستگاه به شکلی است که پنل و کمپرسور آن از هم جدا شده اند بنابراین تنها اسپلیت کولر گازی را در داخل محیط دارید که آن هم صدای ناچیزی دارد.

آیا آب و هوای محل زندگی در انتخاب کولرآبی یا گازی موثر است؟

از معیارهای دیگر انتخاب کولر شرایط آب و هوا و اقلیم محل زندگی است که در کولرهای گازی با تعریف کلاس های آب و هوایی مختلف متناسب با هر نوع شرایط آب و هوایی کمپرسور جداگانه طراحی و تولید شده است. این امر سبب شده است که تنها کولرهای گازی برای مناطق گرمسیری استفاده شوند و در آن شدت گرما، هوا را به خوبی خنک نمایند. به علاوه در مناطقی که هوا شرجی است امکان استفاده از کولر آبی وجود ندارد چرا که خود رطوبت تولید می نماید. بنابراین کولرهای گازی حین توزیع یکپارچه هوای خنک و مطبوع، رطوبت هوا را نیز کاهش می دهند. در مناطق با آب و هوای خشک اغلب از کولر آبی استفاده می شود تا با همین ویژگی که رطوبت تولید می کند در این شرایط اقلیمی هوا را خنک نماید اما اگر شما می خواهید از مزایای کولر گازی در این اقلیم استفاده کنید می توانید با قرار دادن یک دستگاه بخور این مورد را بر طرف نمایید.

چقدر از نظر فضای موردنیاز نصب با هم تفاوت دارند؟

از آن جایی که کولر گازی فضای زیادی برای نصب لازم ندارد و به راحتی قابل جا به جایی است برای افرادی که محدودیت فضا دارند و یا مستاجر هستند مناسب می باشد. از آن جایی که برای نصب کولر آبی نیاز است تا در ساختمان کانال کشی انجام شود و یا اگر این کار صورت نگرفته باید بررسی شود که امکان کانال کشی رو کار وجود دارد یا خیر، که خود این مساله هزینه های جانبی را به همراه دارد. اما در کولر گازی تنها نصب یونیت بیرونی و پنل داخلی بر روی دیوار لازم است و فضا و زمینه سازی قبلی لازم ندارد. بنابراین اگر به دنبال یک نصب راحت و بی دردسر هستید می توانید کولر گازی را با خیال راحت انتخاب نمایید.

نظر کاربران در مورد کولر آبی یا گازی چیست؟

از آن جا که کولر گازی به عنوان یک سیستم تهویه عمل می نماید همین ویژگی سبب شده است تا کاربران این وسیله سرمایشی را انتخاب نمایند. از طرف دیگر این دستگاه قابلیت استفاده به عنوان یک وسیله گرمایشی را نیز دارد بنابراین با یک هزینه هر دو سیستم سرمایشی و گرمایشی را تهیه می نمایند. هم چنین همان طور که اشاره خواهد شد با هوای پاکی که تولید می نماید برای سلامت و آرامش افراد به خصوص کسانی که آلرژی دارند بسیار مناسب خواهد بود.

در حال حاضر این امکان برای کولرهای گازی فراهم شده است تا دمای نقاط مختلف خانه را به شکل دلخواه تنظیم نمایند. بدین شکل که اگر می خواهید دمای آشپزخانه خنک تر از اتاق باشد می توانید دما را برای این دو مکان تنظیم نمایید. به علاوه با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و بحث اینترنت اشیا امروزه کولرهای گازی وارد بازار شده اند که با استفاده از موبایل قابلیت تنظیم از راه دور را دارند. در حال حاضر این فناوری در کولرهای آبی وجود ندارد و در آن ها تعبیه نشده است.

دعوت می شود با نظرات ارزشمند خود در خصوص انتخاب کولر گازی یا آبی به روشن شدن بیشتر این موضوع کمک نمایید.

آیا کولر آبی آلرژی زاست؟

کیفیت هوای تولید شده در هر کدام از کولرها متفاوت است و همین امر موجب می شود که به عنوان یک معیار برای انتخاب مطرح گردد. در کولرهای گازی فیلترهای تصفیه کننده تعبیه شده است و این فیلترها سبب می شوند تا مواد آلاینده و آلرژی زا وارد هوای محیط نگردد. در نتیجه هوای خنکی که کولر گازی تولید می کند کاملا تمیز، سالم و با درصد اکسیژن مطلوب بوده و برای افرادی که حساس هستند و آلرژی دارند بسیار مناسب است. به علاوه در برخی از شهرها به خصوص شهرهای جنوبی ریزگردهایی که وجود دارد سبب آلودگی و آلرژی می گردد و در شهرهای بزرگ که هوای آلوده دارند، اگر از کولر آبی استفاده شود به علت این که مکانیزم تولید هوای خنک آن بر اساس مکش هوای بیرون به داخل است بنابراین این آلودگی را وارد هوای داخل می نماید. برای این موارد مطرح شده تنها کولر گازی می تواند در عین خنک کردن هوا از ورود این ریزگردها و آلودگی ها به داخل جلوگیری نماید.

برندهای تولیدکننده مطرح هر کدام چیست؟

برای خرید کولر گازی و یا آبی فاکتورهایی وجود دارد تا بر اساس آن، دستگاهی که متناسب با نیاز شما است را انتخاب نمایید. بر این اساس فاکتورهایی هم چون ابعاد محل نصب، ظرفیت کولر، جنس بدنه، موتور، کیفیت محصول، قیمت، میزان مصرف انرژی، میزان هوادهی، قدرت پرتاب باد، فناوری های جانبی کولر، برند دستگاه و گارانتی که ارائه می دهد، همگی مهم بوده و یک به یک باید مورد بررسی قرار بگیرد.

از آن جا که کولرهای گازی و آبی از برندهای مختلف با محصولات متنوع در بازار وجود دارند بنابراین انتخاب یک محصول با کیفیت از یک برند معتبر بسیار حائز اهمیت است. چرا که خریدار می خواهد یک بار هزینه نماید و دستگاهی را خریداری نماید که به شکل مطلوبی کار کرده و عمر بالایی داشته باشد. از طرفی خدمات پس از فروش مناسبی داشته باشد تا در صورت بروز هر گونه مشکل بتواند به راحتی با آن ها تماس گرفته و از خدماتشان استفاده نماید. 

به همین دلیل برخی از افراد ترجیح می دهند از برندهای معتبر ایرانی خرید نمایند، به این دلیل که نمایندگی های آن ها در سطح کشور وجود داشته و در صورت بروز مشکل خدمات و قطعات دستگاه در دسترس باشد. با توجه به موارد مطرح شده کولر گازی ایران رادیاتور بعنوان یکی از برندهای مطرح ،تمام ویژگی های گفته شده را داشته و با اعتبار و تجربه درخشانی که در این زمینه دارد توانسته رضایت کاربران را به خوبی جلب نماید.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها