رابطه افسردگی و خواب | افراد افسرده رویای متفاوتی دارند

کد خبر: 1215563
رابطه افسردگی و خواب | افراد افسرده رویای متفاوتی دارند

 

آیا می دانستید افراد مبتلا به افسردگی با افراد بدون افسردگی رویاهای متفاوتی می بینند؟ افراد مبتلا به افسردگی خواب های متفاوتی می بینند و بیشتر خسته می شوند زیرا مغز از رویاها برای تخلیه احساسات منفی استفاده می کند.

افسردگی معمولاً با اختلالات خواب مانند بی خوابی همراه است. اما مطالعات اخیر این واقعیت را نیز روشن کرده است که افراد مبتلا به افسردگی نسبت به افراد بدون افسردگی رویاهای متفاوتی می بینند و می توانند تا سه برابر بیشتر خواب ببینند! رویاها نوعی دریچه هستند که به مغز اجازه می دهد تعادل عاطفی را تنظیم کند.

در این زمینه با زهرا خیری از روانشناسان مجرب کلینیک دکترسلام مصاحبه ای انجام دادیم و در ادامه به آن میپردازیم.

 

 

رویاها برای چیست؟

به گفته زهرا خیری (روانشناس افسردگی)، فروید از آغاز روانکاوی اهمیت رویاها را در مراقبت از بیمار نشان داد و آنها را دری به ناخودآگاه در نظر گرفت. رویاها چیزهایی را به ما می گویند و آنها به ما این امکان را می دهند که بهتر بفهمیم در ذهنمان چه می گذرد.

همچنین زهرا خیری در ادامه افزود: در بسیاری از جلسات مشاوره برای افسردگی مشخص میشود که رویاهای مربوط به افسردگی یک مکانیسم دفاعی و راهی برای مغز به جهت تنظیم تعادل عاطفی است. درک معنای رویاهای فرد افسرده برای حل افسردگی او کافی نیست. مهمتر از همه این است که ما باید درک کنیم که رویاها راهی برای مغز و ارسال پیامی به ما هستند: رویاهای مزاحم و کابوس ها مشکل نیستند، آنها آنجا هستند تا این مشکل را به ما نشان دهند.

 درواقع رویاها راهی برای مغز به جهت باز کردن گره احساسات منفی است که ما را عقب نگه می‌دارند و راهی برای مدیریت آن‌ها به گونه‌ای که طاقت فرسا نشوند است.

رویاهای فرد مبتلا به افسردگی چیست؟

رویاها یک دریچه رفع فشار برای مغز هستند که به مغز اجازه می دهد تا توپ های احساسات را باز کند. و مغز ما برنامه ریزی شده است تا حتی قبل از اینکه به ما اجازه استراحت بدهد، ابتدا این توپ ها را باز کند.

برای کشف احساسات مرتبط در ذهن، یک فرد افسرده اغلب دچار کابوس، رویاهای پیچیده و ناخوشایند می شود که در آن ناامیدی، اضطراب یا حتی سردرگمی بیان می شود. رویاهای پیچیده که از نظر اخلاقی خسته کننده و ناراحت کننده هستند.

این رویاها چه معنایی دارند؟

دانستن معنای دقیق رویاهای خود را می توان با کمک یک روانشناس متخصص افسردگی انجام داد. اما قبل از هر چیز مهم است که درک کنید که از طریق این کابوس‌ها و رویاهای آزاردهنده، ذهن شما سعی دارد چیزی را به شما بگوید: باید از سلامت روان خود مراقبت کنید.

علاوه بر مشاوره روانشناسی، در اینجا چند نکته برای تلاش به جهت استراحت و رویاپردازی وجود دارد:

  • قبل از رفتن به رختخواب تمرینات تمدد اعصاب و مدیتیشن را انجام دهید: آنها به شما این امکان را می دهند که نشخوار فکری را ساکت کنید و خود را از بار عاطفی رها کنید تا بهتر بخوابید.
  • اگر برای افسردگی خود دارو مصرف می کنید، با روانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که روی رویاها و خواب تأثیر نمی گذارد.
  • سعی کنید چرخه شبانه روزی (چرخه خواب) خود را بشناسید: زمانی که احساس خستگی می کنید به رختخواب بروید و منتظر نمانید تا به رختخواب بروید.
  • درمان افسردگی و افکار منفی، رویاها دیگر راهی برای تخلیه احساسات منفی برای مغز نخواهند بود و بنابراین خواب های دردناک و اضطراب آور کمتری را تجربه خواهید کرد و هر روز احساس بهتری خواهید داشت.

 

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها