چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است؟

کد خبر: 1211220

یخچال‌ها ممکن است به‌مرور زمان دچار مشکلات و ایراداتی شوند. این ایرادات ممکن است جزئی یا بزرگ باشند. یکی از بزرگ‌ترین عیب یخچال‌ها، یخچال گرم و فریزر سرد است که می‌تواند علت‌های مختلفی داشته باشد. اگر درمورد این علت‌ها اطلاع داشته باشید، در زمان بروز ایراد، اقدامات مناسب را انجام می‌دهید. در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سؤال (چرا یخچال سرد نمی‌کنه ولی فریزر سرد است؟) را بررسی کنیم.

چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است؟

 

علت یخچال گرم و فریزر سرد

شاید برای شما هم سؤال ایجاد شود که چرا یخچال سرد نمی‌کنه ولی فریزر سرد است؟ اگر چنین حالتی برای یخچال شما پیش آمد، ابتدا باید کتابچه راهنما را بخوانید و به بررسی یخچال بپردازید. ممکن است با انجام برخی تعمیرات کوچک، یخچال به حالت اول برگرد. البته امکان هم دارد که نیاز به تعمیرکار داشته باشید. در ادامه با علت‌های این موضوع آشنا می‌شوید:

  • عدم تنظیم درست درجه دما

یکی از علت‌های یخچال گرم و فریزر سرد، تنظیم نادرست دمای یخچال است. در تابستان و زمستان لازم است که یخچال را در دمای متفاوت تنظیم کنید. در زمستان دما باید بر روی 3 یا 4 و در تابستان دما باید بر روی 1 یا 2 باشد.

  • وجود مانع گردش هوا

در پشت یخچال، موتور یخچال قرار دارد. برای خنک کردن موتور، فن باید جریان هوای حداقلی داشته باشد. اگر یخچال را محکم به دیوار بچسبانید و درجایی دنج قرار دهید، میزان دریافت هوا کم می‌شود و درنتیجه یخچال گرم می‌شود.

  • وجود اشکال در کمپرسور و رله کمپرسور

در پاسخ به سؤال چرا یخچال سرد نمی‌کنه ولی فریزر سرد است؟ به اشکال در کمپرسور و رله کمپرسور اشاره می‌کنیم.تعمیر یخچال در فولاد شهر در کمپرسور مهم‌ترین قطعات یخچال است که گاز مبرد را فشرده کرده و آن را به داخل کویل‌ها یا همان لوله‌های سیاه یخچال، پمپاژ می‌کند. درصورتی‌که حدس زدید مشکل از کمپرسور است، ابتدا رله استارت کمپرسور را تعویض کنید؛ اگر تعویض این قطعه مشکل را برطرف نکرد، پس مطمئن شوید که مشکل از کمپرسور است. تعویض کمپرسور بسیار حساس است و باید توسط تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود.

  • کاهش گاز مبرد

یکی از اصلی‌ترین دلایل یخچال گرم و فریزر سرد، کمبود گاز مبرد در سیکل سرمایشی است. در‌صورتی‌که نشت گاز کاهش یابد، یخچال سرد نمی‌شود، کمپرسور داغ می‌کند و مشکلاتی از این قبیل به‌وجود می‌آید. در این‌گونه مواقع، باید گاز یخچال شارژ شود.

  • اشکال در لوله‌های کندانسور

به لوله‌های سیاه‌رنگ پشت یخچال‌ها، لوله‌های کندانسور می‌گویند. این لوله‌ها در یخچال‌های قدیمی‌ دیده می‌شوند، درحالی‌که در یخچال‌های جدید، پنهان هستند. مبرد گازی شکلی که گرمای مواد داخل یخچال را جذب کرده‌است و با هوای محیط در تبادل بوده، با از دست دادن گرما مجدداً به مایع تبدیل می‌شود و در لوله‌های کندانسور جریان می‌یابد. اگر در این میان، تبادل حرارتی بین گاز درون لوله و هوا با مانع مواجه شود، مبرد خنک نمی‌شود و درنتیجه یخچال نیز گرم می‌ماند. مسدودیت، گرفتگی، نشست گردوغبار و آلودگی بر روی لوله‌های کندانسور ازجمله این موانع هستند. اطمینان حاصل کنید که لوله‌های کندانسور مسدود نیستند. همچنین تهویه هوای مناسب در محل یخچال وجود دارد.

  • ترمیستور

در پاسخ به سؤال چرا یخچال سرد نمی‌کنه ولی فریزر سرد است؟ می‌توان اشکال در ترمیستور را نام برد. ترمیستور دما را به مدار کنترلی منتقل می‌کند. براساس این دما، مدار کنترلی میزان انرژی ورودی فن‌های کمپرسور و تبخیرکننده را تنظیم می‌کند. درصورتی‌که عیب و اشکالی در ترمیستور به‌وجود آید، یا فن کمپرسور و تبخیرکننده در زمان موردنیاز کار نمی‌کنند، یا بیش‌ازاندازه کار می‌کنند. برای این‌که از سالم بودن ترمیستور اطمینان حاصل کنید، باید مقاومت آن را با مولتی متر بسنجید، این مقاومت باید با دمای یخچال مطابق باشد. درصورتی‌که مطابق نبود، ترمیستور را تعویض کنید.

  • مواد غذایی بیش‌ازحد داخل یخچال

در پاسخ به سؤال چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است؟ باید بگوییم شاید مواد غذایی داخل یخچال بیش‌ازاندازه است. توجه داشته باشید که هوای کمی ‌در یخچال تولید می‌شود که پس از هر بار باز و بسته شدن، این هوا خارج می‌شود. برخی از مواد غذایی‌ها می‌توانند سرماساز‌های یخچال را مسدود کنند، بنابراین نباید مواد غذایی را در انتهای یخچال و سرماسازهای آن قرار دهید.

  • برد کنترل دما

ولتاژ لازم کمپرسور و موتور فن‌ها، توسط برد کنترل دما تأمین می‌شود. درصورتی‌که برد دچار مشکل شود، جریان ولتاژ سیستم کمپرسور یا موتور فن‌ها تأمین نمی‌شود. تشخیص مشکل در برد کمی‌ دشوار است، به همین دلیل ابتدا باید تمامی‌ اجزا را بررسی کنید و درصورتی‌که مشکل برطرف نشد، آنگاه برد کنترل دما را تعویض کنید.

  • سیستم کنترل دمپر

در پاسخ به سؤال چرا یخچال سرد نمیکنه ولی فریزر سرد است؟ می‌توان به معیوب بودن سیستم کنترل دمپر اشاره کرد. این سیستم به‌گونه‌ای باز و بسته می‌شود که میزان مناسبی از هوای سرد وارد فضای یخچال می‌شود. اگر دمپر به‌خوبی باز نشود، هوای سرد به مقدار کافی وارد یخچال نمی‌شود و یخچال گرم می‌ماند. سیستم کنترل دمپر را کنترل کنید که در حالت بسته گیر نکرده باشد.

  • فن اپراتور

در مواردی که فن اپراتور مشکل داشته باشد، سرما وارد اپراتور می‌شود، ولی چون فن خراب است، سرما وارد یخچال نمی‌شود. در شرایط خاص، امکان تعمیر فن اپراتور وجود دارد؛ اما به‌طورکلی باید تعویض شود.

نمایندگی یخچال الکترواستیل در اصفهان

نمایندگی‌ها همیشه بهترین مکان برای خرید و یا تعمیر هستند. نمایندگی یخچال الکترواستیل در اصفهان، به فروش انواع یخچال‌ها می‌پردازد. این مجموعه همچنین انواع یخچال‌ها را درب منزل تعمیر می‌کند. این یک مزیت بزرگ برای خریداران است. الکترواستیل یکی از برندهای محبوب ایرانی است که رضایت مشتریان را در اولویت قرار داده‌است. این برند با خدمات پس از فروش خود، مشتریان زیادی را جلب کرده‌است.

نمایندگی یخچال دوو در اصفهان

یخچال‌های دوو از بهترین یخچال‌ها هستند. برند دوو انواع لوازم‌خانگی را عرضه می‌کند. علاوه‌بر این، تعمیرات یخچال را نیز انجام می‌دهد. شما به‌راحتی می‌توانید برای خرید و یا تعمیر از نمایندگی یخچال دوو در اصفهان کمک بگیرید.

نمایندگی یخچال سامسونگ در اصفهان

همه شما با برند سامسونگ آشنایی دارید. برند سامسونگ، بهترین برند درزمینه فروش یخچال است. اگر قصد خرید و یا تعمیر این مدل یخچال رادارید، به نمایندگی یخچال سامسونگ در اصفهان مراجعه کنید.

سخن پایانی

دستگاه‌هایی مثل یخچال را همه افراد نمی‌توانند تعمیر کنند. درصورتی‌که خودسرانه و بدون پاسخ به سؤال چرا یخچال سرد نمی‌کنه ولی فریزر سرد است؟ اقدام به تعمیر یخچال کنید، ممکن است علاوه‌بر تعمیر نشدن، خسارت‌های دیگری به یخچال وارد کنید، به همین دلیل باید تعمیر یخچال را به یک تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید. مجموعه‌های تعمیر لوازم‌خانگی، تعمیرکاران مجرب و حرفه‌ای دارند که تعمیر را با گارانتی انجام می‌دهند.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها