بهترین کتاب‌های سال 1401+معرفی و خلاصه کتاب

کد خبر: 1210092
بهترین کتاب‌های سال 1401+معرفی و خلاصه کتاب

 

 

 

امسال هم مانند سال‌های دیگر بازار کتاب ایران شاهد چاپ و یا تجدید چاپ کتاب‌های بسیاری بود. برخی از این کتاب‌ها آثار بهتری بودند و مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند و برخی هم پرفروش شدند. معیار خرید کتاب برای برخی فقط فهرست فروش است، اما برخی از کتاب‌ها هم هستند که گرچه چیزی کم از عالی ندارند، اما بخت یارشان نمی‌شود و فروش چندانی نمی‌کنند. ما در این فهرست بدون اینکه میزان فروش کتاب‌ها را مد نظر قرار بدهیم، کتاب‌هایی را دست‌چین کردیم که فکر می‌کنیم طیف وسیعی از خوانندگان از خواندن‌شان لذت می‌برند. تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

همچنین می‌توانید برای خرید کتاب با تخفیف به سایت کتاب سیبوک سری بزنید و عناوین زیر و ده‌ها هزار عناوین دیگر را به راحتی به صورت اینترنتی سفارش دهید.

کتابخانه نیمه شب

مت هیگ نویسندۀ کتاب‌های کودکان و کتاب‌های غیرداستانی بود و زمانی که در سال 2020 رمان فانتزی کتابخانۀ نیمه شب را منتشر کرد حتی فکرش را هم نمی‌کرد که این کتاب تبدیل به پرفروش‌ترین کتاب دنیا شود و زندگی و افکار بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار دهد. مت هیگ که خودش تجربۀ دست‌وپنجه نرم کردن با افسردگی شدید را دارد، در رمان کتابخانه نیمه شب داستان دختری به نام نورا سید را تعریف می‌کند که احساس می‌کند هیچ‌کس در زندگی به او نیازی ندارد و فکر می‌کند که همیشه تصمیمات اشتباه می‌گیرد. او که نامزدی‌اش را بهم زده و به شدت از این کار پشیمان است به دنبال مرگ گربه‌اش، و احساس ناامیدی و افسردگی شدید دست به خودکشی می‌زند و وارد عالم برزخ می‌شود.

کتاب کتابخانه نیمه شب در سیبوک

اما عالم برزخ نورا سید اصلاً شبیه آنچه فکر می‌کنید نیست! نورا وارد کتابخانه‌ای بزرگ و عجیب می‌شود و آن‌جا خانم اِلم، کتابدار مدرسۀ سابقش، راهنمای او می‌شود. تمام کتاب‌های این کتابخانۀ بزرگ و جاویی، داستان زندگی خود نورا هستند. هر کتابی که در این قفسه‌ها قرار دارد منحصربه‌فرد است و او را به سوی یک زندگی متفاوت می‌برد. نورا شروع به مطالعۀ کتاب‌ها و تجربۀ زندگی‌های مختلف می‌کند، زندگی‌هایی که فکر می‌کند اگر تصمیمات متفاوتی می‌گرفت به آن‌ها می‌رسید و دچار افسردگی نمی‌شد. کتابخانۀ نیمه شب یکی از آن‌ کتاب‌‌های تکرارنشدنی و ماندگار است، این کتاب برندۀ جایزۀ منتخب کاربران گودریدز در سال 2020 شد.

کتابخانه نیمه شب در سیبوک

چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم؟

هدف از مطالعۀ تاریخ چیست؟ تاریخ به چه کار می‌آید؟ چه درس‌هایی است که باید از تاریخ آموخت و چرا نویسندۀ کتاب «چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم؟» فکر می‌کند که از تاریخ درس نمی‌گیریم؟ وقتی تاریخ می‌خوانیم متوجه می‌شویم که حاکمان اشتباهات حکمرانان قبل از خود را تکرار می‌کنند. اگر این حاکمان تاریخ را می‌دانستند آیا از اشتباهات اجداد خود درس نمی‌گرفتند؟

کتاب چرا از تاریخ درس نمیگیریم در سیبوک

تاریخ می‌تواند به مانند یک تابلوی هشدار عمل کند. تاریخ شاید به ما نیاموزد که چه باید بکنیم اما می‌تواند به ما نشان بدهد که از چه چیزهایی باید اجتناب کنیم. تاریخ این کار را با نشان‌دادن رایج‌ترین اشتباهاتی که بشر انجام داده است صورت می‌دهد.

کتاب چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم حاصل یک عمر مطالعه، تأمل و تجربۀ لیدل هارت، مورخ نظامی و استراتژیست بریتانیایی در زمینۀ تاریخ است. او که ناظر حوادث مهم نیمۀ اول قرن بیستم و درس‌های تاریخی اعصار پیشین بود، در بحبوحۀ جنگ جهانی دوم و در سال 1943 کتاب چرا از تاریخ درس نمی‌گیریم را نوشت. 

افسردگی نهفته

شاید شما یک والد، یک کارمند، یک فرزند یا دوست عالی باشید، کارهایتان را به موقع انجام دهید، به همه کمک کنید، اما اصلا دور از ذهن نیست که زیر این نقاب سازنده و بی‌نقص، درد بکشید و احساس تنهایی کنید. شاید حتی بارها سعی کرده‌اید احساسات مختلف خود را بروز بدهید، شاید گهگاهی بی‌دلیل عصبانی شده‌اید و زمان بروز دادن احساس‌تان سرزنش شده باشید و این حرف را شنیده باشید که باید خودتان را کنترل کنید. یا شاید حتی از اطرافیان شنیده‌ باشید که وضعیت شما چندان هم بد نیست، باید خدا را شکر کنید و به زندگی ادامه دهید. شنیدن چنین حرف‌هایی در طول زمان بر روی شما تأثیر می‌گذارد.کتاب افسردگی نهفته در ۳۰بوک

اگر احساس می‌کنید انگار از درون به دام افتاده و تنها هستید، از نظر مارگارت رابینسون روان‌شناس بالینی، امکان این‌که شما دچار افسردگی نهفته شده باشید زیاد است. دکتر رابینسون در کتاب افسردگی نهفته داستان تلخ بسیاری از بیمارانش را تعریف کرده است که بدون این‌که بدانند به افسردگی نهفته مبتلا شده بودند. از نظر دکتر رابینسون افسردگی نهفته در واقع یک سندرم است که به باورها و رفتارهای اشتباه دامن می‌زند.

برای دنبال کردن دیگر کتاب‌هایی که میتوانند در زندگی شما تاثیرات مثبتی داشته باشند، لیست ۵ کتاب برای زندگی بهتر را مطالعه کنید.

قدرت بی قدرتان

واتسلاوف هاول سیاستمدار، نویسنده، شاعر، نمایشنامه‌نویس و مخالف سیاسی حکومت کمونیستی چکسلواکی بود. او همچنین آخرین رئیس جمهور چکسلواکی از سال 1989 تا انحلال چکسلواکی در سال 1992 بود و سپس به عنوان اولین رئیس‌جمهور جمهوری چک از سال 1993 تا 2003 به مردم کشورش خدمت کرد. کتاب قدرت بی‌قدرتان در سال 1979 و یک دهه پس از سرکوب بهار پراگ منتشر شد. این کتاب در چکسلواکی که سی سال پشت پردۀ آهنین بود منتشر شد؛ پردۀ آهنین به مرزبندی اروپا پس از جنگ جهانی دوم و طی سال‌های جنگ سرد اشاره دارد که اروپا را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم کرد.

 کتاب قدرت بی قدرتان جستار قابل‌توجۀ هاول در مورد مخالفت‌های سیاسی، آیین‌های سرکوب و جرقه‌هایی است که بار دیگر موج مخالفت‌ها را برانگیخت. هاول در کتاب قدرت بی قدرتان حکومت‌های کمونیستی اروپای شرقی و نظام‌های پساتوتالیتر چکسلواکی را به تصویر کشیده است. او توضیح می‌دهد که منظور از پیشوند «پسا» این نیست که نظام مورد نظر دیگر توتالیتر نیست، بلکه از این لفظ استفاده می‌کند تا بگوید نظام پساتوتالیتر از پایه و اساس با تعریف معمول ما از توتالیتاریسم و نظام‌های دیکتاتوری کلاسیک تفاوت دارد. از نظر هاول نظام پساتوتالیتر چیزی فراتر و تباه‌تر از دیکتاتوری و توتالیتر است، بنابراین در کتاب قدرت بی قدرتان ویژگی‌های نظام پساتوتالیتر را توضیح می‌دهد و نشان می‌دهد که چگونه بر زندگی مردم سایه انداخت و همچنین عوامل قدرت و افول پساتوتالیتاریسم چیست.

تاریخ چیست؟

همایون کاتوزیان اقتصاددان، تاریخ‌نگار، کاوشگر، منتقد ادبی و استاد دانشگاه آکسفورد است. کتاب تاریخ چیست؟ مجموعه‌ای از 29 مقاله، مصاحبه و یادداشت‌های او با موضوعات متفاوت است. او مقاله‌های این کتاب را طی چند سال اخیر جمع‌آوری کرده است. این مقاله‌ها بازگوکننده جنبه‌های مختلفی از تاریخ مدرن ایران است که علم و هنر را نیز پوشش می‌دهند.کتاب تاریخ چیست

کتاب تاریخ چیست؟ چهار بخش اصلی دارد، از جمله مباحث نظری، تاریخ معاصر، ادبیات و خاطرات شخصی. کاتوزیان در بخش اول این کتاب از اهمیت تاریخ اقتصادی و ویژگی‌های بنیادی تاریخ اقتصادی ایران صحبت کرده است، او به مسائلی مانند غرب‌زدگی و جامعۀ کوتاه مدت پرداخته و معتقد است آگاهی از این مطالب بسیار بر جوامع تأثیر می‌گذارد.

۱۴ مقاله و مطلب مختلف نیز در بخش دوم کتاب با عنوان «تاریخ معاصر» آمده است. او در این مقاله‌ها از شباهت‌ها و تفاوت‌های دو انقلاب، مشروطه و ملی شدن صنعت نفت صحبت کرده است. بخش سوم کتاب هم به ادبیات اختصاص دارد و کاتوزیان در فصل‌های مختلف آن از اندیشه و ادب سعدی، ادبیات و سیاست ایران، شعر انقلاب مشروطه، داستان‌نویسی جمال‌زاده و صادق هدایت صحبت کرده است.

معجزه‌های خواربارفروشی نامیا‌

کیگو هیگاشینو نویسندۀ ژاپنی است که به خاطر نوشتن رمان‌های جنایی و معمایی به شهرت رسید. او بین سال‌های 2009 تا 2013 سیزدهمین رئیس انجمن جنایی‌نویسان ژاپن بود. هیگاشینو جزو برجسته‌ترین نویسندگان آسیا است و آثارش تاکنون به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شده‌اند. اما او این بار به جای یک داستان جنایی، به سراغ داستانی عجیب و غریب رفته است!

معجزه‌های خواربارفروشی نامیا داستان سه جوان خلاف‌کار است که بعد از آخرین دزدی‌شان در خواربارفروشی متروکه‌ای گیر می‌افتند و تصمیم‌ می‌گیرند همان‌جا مخفی شوند. این مغازه رازی عجیب دارد؛ رازی تکان‌دهنده و دلگرم کننده که این سه جوان از آن بی‌اطلاع هستند. پس از مدتی در کمال تعجب، نامه‌ای مرموز از دریچۀ پست روی کرکرۀ مغازه به داخل می‌افتد و نویسندۀ نامه درخواست عجیبی دارد، او دغدغه‌ای دارد و به دنبال مشاوره است. به دنبال جواب دادن به نامه، این سه جوان خلافکار وارد ماجرایی باورنکردنی می‌شوند.

بیش از چهارده میلیون نسخه از کتاب معجزه‌های خواربارفروشی نامیا در سراسر دنیا به فروش رفته و این کتاب محبوب چهره‌های مشهوری مثل گروه کره‌ای بی‌تی‌اس، بلک پینک و گات‌سون است.

 

روشنگری

جنبش روشنگری یک جنبش فکری و فلسفی مهم در تاریخ غرب است. این جنبش از میانه‌های سدۀ هفدهم در اروپا و بالأخص در فرانسه و انگلستان شروع شد و تا پایان سدۀ هجدهم ادامه داشت. این جنبش انقلاب‌های عظیمی را در فلسفه، علم و ساحت‌های اخلاقی و سیاسی به وجود آورد و در نهایت باعث از میان رفتن کامل جهان‌بینی قرون‌وسطایی و شکل‌گیری تفکر مدرن شد. اهداف اصلی متفکران روشنگری مدارا، آزادی،‌ صلح و انسان‌دوستی، احترام به حقوق زنان و مردان و پایان دادن به سلطۀ کلیسا، استبداد سلسله‌های مستبد حاکم یا سوءاستفادۀ دولت‌ها بود.

آنتونی کِنی فیلسوف تحلیلی اهل انگلستان است که در حوزۀ فلسفۀ ذهن، فلسفۀ باستان، فلسفۀ قرون‌وسطی، فلسفۀ دین، اخلاق و ویتگنشتاین فعالیت دارد. او در کتاب روشنگری به تاریخ جنبش فکری روشنگری و شاخص‌ترین چهره‌های آن در دنیای فلسفه، علم، سیاست و علوم اجتماعی پرداخته است. با مطالعۀ این کتاب در می‌یابید که چرا خوبی‌های روشنگری بیشتر از بدی‌های آن است؟ آیا این جنبش هنوز طرح ناتمامی است؟ مزیت‌های آن چیست و چه میراثی بر جا گذاشته است؟ چه نقشی در تاریخ بشر ایفا کرده و از کجا، چگونه و به‌دست چه کسانی به وجود آمده است؟

مالیخولیای چپ

در تاریخ جنبش‌های سیاسی چپ‌گرا، مالیخولیا همواره سویۀ پنهانی از فرهنگ چپ بوده است. شکست‌های متوالی چپ، به‌خصوص فروپاشی شوروری و دیوار برلین، بسیاری از اندیشمندان و فعالان چپ سیاسی را دچار افسردگی مالیخولیاوار یا همان مالیخولیای چپ کرده است. شاید در ایران چندان به مالیخولیای چپ پرداخته نشده اما سال‌هاست که متفکران زیادی را در غرب به خود مشغول کرده است و یکی از مباحث مهم و مناقشه‌برانگیز مطرح در محافل چپ بوده است.

کتاب مالیخولیای چپ که در سال 2016 منتشر شد، تبدیل به اثری بحث‌برانگیز در محافل دانشگاهی و روشنفکری شد. اتزو تراوِرسو پژوهشگر تاریخ فکری اروپا، در کتاب مالیخولیای چپ سعی کرده است مباحث نظری را از دریچۀ آثار هنری تبیین کند؛ بنابراین کتاب مملو از ارجاع به آثار نقاشی، عکس، سکانس‌های سینمایی و بناهای معماری است. نویسنده در این کتاب با ردیابی شکست‌های جنبش چپ و همین‌طور آمال و آرمان‌های این جنبش در آثار هنری، به مفهوم مالیخولیا و مالیخولیای چپ می‌پردازد.

درس گرفتن از آلمانی ها

سوزان نیمن فیلسوف و نویسندۀ آمریکایی کتاب درس گرفتن از آلمانی‌ها را در سال 2019 منتشر کرد. سوزان نیمن در این کتاب با افراد متعددی مصاحبه کرده است و با استفاده از تجربیاتش سعی دارد مخاطب را با مسیری که آلمانی‌ها طی کرده‌اند و رویکردهایی که در این مسیر اتخاذ کرده‌اند، آشنا کند. او به سراغ ایالات متحده نیز رفته و سعی دارد تا از رویکرد آمریکای بعد از جنگ داخلی در قبال تاریخ پرده بردارد.

استدلال سوزان نیمن این است که جامعۀ آلمان تا حد زیادی مسئولیت اقدامات خود در گذشته و به ویژه جنگ جهانی دوم را پذیرفته و صد البته که از آن‌ها درس گرفته است اما ایالات متحده چنین کاری نکرده است. از نظر نویسنده ملتی که مسیر تسویه‌حساب با گذشته را انتخاب می‌کند، باید با گذشتۀ خشونت‌بارش روبه‌رو شود، تقصیرهایش را شناسایی کند و از خود بپرسد مسئولیتش در قبال آن گذشته چیست؟ اما همین اقدام ممکن است باعث شرم شود، عده‌ای ممکن است از خدشه‌دار شدن غرور ملی بترسند اما به نظر سوزان نیمن اولین قدم به سوی مسئولیت همین است و از همه مهم‌تر کودکان باید آموزش ببینند تا بدانند چه چیزی را به‌خاطر و چه چیزی را به دست فراموشی بسپارند؟

همچنین سوزان نیمن در این کتاب سؤالات جالبی را مطرح کرده است. این‌که آیا جنایتکاران و تبهکاران محاکمه شده و به سزای اعمالشان رسیده‌اند؟ چگونه غرامت‌های بی‌عدالتی‌ها سامان داده شوند؟ به طور کلی فرهنگ‌های سیاسی چگونه برساخته می‌شوند؟ از نظر سوزان هیمن عدم تسویه‌حساب با گذشتۀ تاریخی ممکن است باعث تکرار تاریخ و اشتباه بشود.

 

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها