کتاب الکترونیکی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کد خبر: 1199718
کتاب الکترونیکی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

کتاب و به ویژه کتاب الکترونیکی در دنیای دیجیتال امروز، به عنوان یک ابزار انتقال پیام، علم و دانش روز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. با اختراع صنعت چاپ توسط یوهانس گوتنبرگ دسترسی به کتاب های چاپی آسان شد اما ابداع اینترنت و فضای مجازی با امکان دانلود کتاب رایگان الکترونیکی، تحول بی نظیری در صنعت انتشار کتاب بوجود آورد.

با پیشرفت علم و فن آوری روز جهان، دسترسی افراد به کتاب تغییر چشمگیری پیدا کرد. به طوری که امروزه دیگر خرید کتاب چاپ شده تنها روش مطالعه و خواندن کتاب نیست بلکه دانلود کتاب خوب یا خرید کتاب از سایت های دانلود رایگان کتاب نیز به یکی از محبوب ترین روش های کتاب خوانی تبدیل شده است.

اگر مقوله انتشار و دانلود کتاب الکترونیکی برای شما هم جذاب است، در این مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر تعریف کتاب الکترونیکی با تاریخچه و فرمت های محبوب آن نیز آشنا شوید.

تعریف کتاب الکترونیکی

شاید در ابتدا این پاسخ به ذهن شما خطور کند که کتاب الکترونیکی یعنی خواندن کتاب در صفحه نمایشگر کامپیوتر، تبلت و گوشی هوشمند اما این پاسخ مبهم است چرا که تعریف کتاب الکترونیکی فقط محدود به این ویژگی نیست.

شما به راحتی میتوانید پایان نامه های دانشگاهی، متن ایمیل خود و دوستانتان را نیز در گوشی هوشمند، بخوانید و ویرایش کنید اما هرگز نمی توانید کتاب الکترونیکی را بدون اجازه ی نویسنده کتاب دانلود کرده و ویرایش کنید. البته یک سری نرم افزارها برا ی قراردادن یادداشت و علامت گذاری در ظاهر کتاب الکترونیکی  فراهم شده است، اما به هیچ عنوان نمی توانند ابزاری برا ی تغییر متن اصلی کتاب الکترونیکی باشند.

فرمت های متداول دانلود کتاب الکترونیکی

 فرمت PDF  یکی از متداول ترین فرمت های دانلود کتاب الکترونیکی است که برای انتشار کتاب های الکترونیکی به خصوص با اسکن کردن از روی نسخه چاپی، ایده آل است. فایل های  با فرمتPDF  فونت و سایز مناسبی برای خواندن کتاب های بارگیری شده از وب سایت های دانلود کتاب  دارند. اگر فایلPDF   در  صفحه نمایشگر گوشی را ه اندازی کنیم، نوع فونت و سایز فایل  را نمی توان تغییر  داد. اما کتاب  های الکترونیکی  با فرمت Epub    که نوعی دیگر از متداول ترین فرمت های دانلود کتاب الکترونیکی است، قابلیت هایی نظیر تغییر فونت را ایجاد می کند که  و گونه ای طراحی شده است که اندازه و ساختار کتاب الکترونیکی را نسبت به صفحه نمایشگر می تواند تغییر دهد.

البته این قابلیت ویرایش و ادیت کردن بدین معنی نیست که پاراگراف و ساختار کتاب دچار تغییر شود بلکه فقط اندازه و نوع فونت متن با توجه به نوع صفحه نمایشگر سفارشی سازی می شود و کاربر را به استفاده بهتر تشویق می کند.

یکی دیگر از قابلیت های کتاب های الکترونیکی داشتن لغت نامه در خودشان است که به کاربر در یادگیری زبان کمک شایانی می کند.

کتاب های الکترونیکی فقط شامل مطالب مکتوب نسیتند، بلکه علاوه برمتن، صوت وتصاویر و... را نیز شامل می شوند ومی توانند درقالب فایلی که می تواند توسط یک رایانه اجرا شود، درآیند.

تاریخچه ی کتاب الکترونیکی

ایده ی "کتابخانه ای همراه باخود داشته باش" توسط چندین نویسنده مطرح شده است اما این ایده توسط مایکل هارت شروع شد و در سال 1998 برای اولین بار کتاب الکترونیکی به بازارآمد. این ایده با امکان دانلود رایگان انواع کتاب آنقدر مورد استقبال قرار گرفت که در حال حاضر، روزانه هزاران کتاب الکترونیکی در سراسر جهان به فروش می رسد.

5

 مزایا و ویژگی‌های کتاب های الکترونیکی

سهولت انتقال مطالب بصورت یکپارچه

اطلاعات پردازش شده می تواند سریع منتقل شود. باتوسعه  فن آوری اطلاعات و اینترنت، اطلاعات می تواند به آسانی هرچه تمام تر منتقل شود. کتاب های الکترونیکی می تواند به صورت دانلود  شدهو یا به صورت ضمیمه به ایمیل‌ عرضه شوند و نیز قابل ذخیره شدن در USB و یا CD-ROM می باشند.

انسجام مطالب

امروزه دسترسی مردم به اطلاعات بیشتر شده است. در مقایسه با قالب های رایج متنی، کتاب های الکترونیکی در عین دسته بندی مطالب به راحتی و بصورت یکپارچه با یکدیگر تبادل میشوند و جستجو بین مطالب آنها راحتتر صورت می گیرد.

پشتیبانی از امکانات چند رسانه ای

دانلود کتاب های صوتی حتی می توانند این امکان را ایجاد کنند که به مطالب کتاب گوش دهید! نرم افزارهایی چون Microsoft Reader از امکانات بسیار خوبی از جمله خواندن متون برخوردار می باشند. این مطالب برای افراد نابینا و افراد بی سواد نوید بخش عصری جدید در فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

سهولت کار و اجرا

بیشتر مردم برای خواندن و نوشتن مطلب در رایانه از نرم افزار WORD   استفاده می کنند. یکی از مشکلات  نرم افزار Word این است که مطلبی که در نسخه جدید آن نوشته شده باشد در نسخه قدیمی تر قابل اجرا نیست و نیز ممکن است بسیاری ازافراد نرم افزار مناسب برای خواندن مطلبی که در قالب Word  است را نداشته باشند و نتوانند از مطالب استفاده کنند.

اما کتاب های الکترونیکی با قالب PDF یا Epub این مشکل را نیز حل کرده اند. یعنی شما کتاب الکترونیکی خود را صرف نظر از نوع سیستم عامل و یا وجود نرم افزاری برای خواندن، ساده تر از ورق زدن یک روزنامه خواهیدخواند، و از امکانات بسیارجالب دیگر آن نیز بهره مند خواهید شد. حتی می توانید از درون کتاب برای نویسنده آن ایمیل بفرستید!

 از جمله مشکلات دیگر این است که خواندن مطالب طولانی از طریق نرم افزارهایی مثل word برای خواننده بسیار خسته کننده خواهد بود. اما در یک کتاب الکترونیکی به خصوص با فرمت Pdf و Epub مطالب بسیارطولانی را می توان به صورت کلیک روی فهرست ها و دسته بندی ها به ساده ترین شکل مرورکرد.

مراحل تولید و انتشار کتاب های الکترونیکی

برای ساخت و عرضه کتاب الکترونیکی، معمولا فایل تایپ شده کتاب توسط نویسنده برای انتشارات یا سایتی که برای انتشار کتاب با آن قرارداد بسته ارسال می شود سپس از  نرم افزار مناسبی  برای تبدیل محتوای تایپ شده به قالب الکترونیکی استفاده می شود. به طور معمول، سایت دانلود کتاب، بازاریابی برای افزایش فروش کتاب را بعهده می گیرد و با به کارگیری برخی از استراتژی های بازاریابی و همچنین ایجاد بستری برای پرداخت امن هزینه کتاب به صورت آنلاین یا امکان خرید یا دانلود کتاب رایگان در وب سایت خود را برای دوستداران کتاب فراهم میکند. د رنهایت، وب سایت دانلود کتاب باید  روشی برای ارسال کتاب  الکترونیکی به خریدار را نیز در نظر بگیرد.

6

نکات کاربردی برای نوشتن کتاب الکترونیکی

  • موضوعی متناسب با نیاز مخاطب درنظر بگیرید
  • خلاصه هر فصل از کتاب را بنویسید
  • هر فصلی را تجزیه و تحلیل کنید
  • جلد کتاب الکترونیکی ویژه خودرا طراحی کنید
  • از رنگ های مناسبی استفاده کنید
  • از تصاویر استفاده کنید
  • از امار و بررسی ها درمتن استفاده کنید
  • شیوه های دسترسی برای خرید را قید کنید
  • کتاب را به فرمت PDF  تبدیل کنید.
  • یک صفحه اختصاصی  برای کتاب ایجاد کنید.
  • کتاب الکترونیکی خود را تبلیغ کرده و موفقیت فروش آن را پیگیری کنید.

جمع بندی

با پیشرفت فن آوری نویسندگان راحت تر میتوانند بدون اتلاف وقت در فرایند چاپ و انتشار کتاب، محتوای خود را به صورت الکترونیکی منتشر کرده و برای خرید و دانلود در اختیار دوستداران کتاب بگذارند. رمان بوک به عنوان یکی از معتبرترین سایت های دانلود کتاب رمان های عاشقانه و جذاب، با انتشار انواع کتاب الکترونیکی و فراهم کردن بستری برای دانلود کتاب و رمان، پل ارتباطی موثری بین نویسندگان و کتاب خوانان ایجاد کرده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها