چرا داشتن رودمپ یا نقشه راه کسب‌وکار مهم است؟

کد خبر: 1197345
چرا داشتن رودمپ یا نقشه راه کسب‌وکار مهم است؟

نقشه راه کسب‌وکار یا رودمپ ابزاری است که مسیر را که برای دستیابی به طرح کسب‌وکار و دستیابی موفقیت‌آمیز به اهداف استراتژیک بلند مدت، مشخص می‌کند. ذینفعان از نقشه راه کسب‌وکار برای برقراری ارتباط با چشم انداز و برنامه‌های یک بیزینس در هر مرحله رشد استفاده می‌کنند.

رودمپ می‌تواند به سازمان‌ها در هر اندازه در مقیاس و نوآوری کمک کند. صرف نظر از صنعت یا بازار، این‌ها ابزارهای ضروری هستند که به همه افراد در سازمان کمک می‌کنند تا اهداف کلیدی را درک کنند، وضعیت را به اشتراک بگذارند و اقدام کنند. جزئیات نقشه راه شما بر اساس جنبه‌های منحصر به فرد شرکت شما متفاوت خواهد بود، اما عناصر جهانی وجود دارد که می‌تواند در هر کسب‌وکاری اعمال شود.

هدف از داشتن رودمپ چیست؟

هدف نقشه راه کسب‌وکار این است که دقیقاً آنچه برای تبدیل چشم انداز یک شرکت به واقعیت مورد نیاز است را تجسم کند. رودمپ انعطاف پذیر است و بسته به مرحله بلوغ کسب‌وکار، می‌تواند به همان اندازه که شما نیاز دارید جزئی یا انتزاعی باشد. نقشه راه کسب‌وکار شما بر اقدام متمرکز است. از آنجایی که نقشه راه یک جدول زمانی است، می‌توانید آنچه را که در یک ماه، سه ماهه یا سال مشخص اتفاق می‌افتد، مشخص کنید.

ممکن است در مورد تفاوت بین نقشه راه کسب‌وکار و طرح‌های تجاری گیج شوید. اگر از قبل یک طرح تجاری تعریف شده دارید، چرا به ابزار برنامه‌ریزی دیگری نیاز دارید؟ برخی افراد حتی از طرح کسب‌وکار یا بیزینس پلن به عنوان یک نوع نقشه راه یاد می‌کنند.

در حالی که برخی زمینه‌های هم‌پوشانی بین یک طرح تجاری و یک نقشه راه تجاری وجود دارد، تفاوت‌های مهمی نیز وجود دارد. درک اینکه چه چیزی این دو را متفاوت می‌کند به شما کمک می‌کند از هر کدام بهره‌مند شوید.

تفاوت طرح کسب‌وکار و راه کسب‌وکار چیست؟

طرح کسب‌وکار یک سند مفصل است که به‌طور کلی در ابتدای هر شرکت ایجاد می‌شود. این سند اساسی برای اداره یک تجارت ضروری است و به ویژه برای شرکت‌های جدید مفید است. کسب‌وکارهای با سابقه‌تر از به‌روزرسانی طرح کسب‌وکار یا ایجاد طرح جدید در هنگام گسترش به بازارهای جدید یا توسعه پیشنهادهایی که اساساً نحوه عملکرد کسب‌وکار را تغییر می‌دهند، سود می‌برند.

·قالب

طرح کسب‌وکار سندی است که نحوه عملکرد کسب‌وکار را شرح می‌دهد. بهترین روش این است که آن را تا حد امکان مختصر نگه دارید.

یک طرح تجاری معمولاً شامل موارد زیر است:

  • خلاصه اجرایی: یک پاراگراف کوتاه که شامل چشم انداز و بیانیه مأموریت و همچنین جزئیات مربوط به شرکت، مانند محل و تعداد کارکنان است.
  • محصولات و خدمات: خلاصه‌ای از آنچه شرکت می‌فروشد، از جمله ساخت، فناوری اختصاصی و قیمت‌گذاری. مکانیسم سود نیز باید مستند باشد (معاملات، فریمیوم، اشتراک و غیره).
  • بازار: نمای کلی صنعت و چشم انداز بازار، معمولاً شامل تجزیه و تحلیل SWOT، مشخصات رقبا و تقاضای مصرف کننده برای محصولات یا خدمات شرکت است.
  • استراتژی بازاریابی: توصیف سطح بالا از نحوه دسترسی و جذب مشتریان احتمالی شرکت از طریق فعالیت‌های بازاریابی مختلف و کانال‌های توزیع.
  • استراتژی اکتساب: شرح روش منحصر به فردی که شما مشتریان را به دست می‌آورید، درگیر می‌کنید و حفظ می‌کنید.
  • امور مالی: یک کسب‌وکار جدید شامل پیش‌بینی درآمد هدف می‌شود، در حالی که یک کسب‌وکار تأسیس شده ممکن است شامل صورت‌های بانکی، ترازنامه یا سایر جزئیات مالی باشد.
  • بودجه: هزینه‌های مربوط به کارکنان، تحقیق و توسعه محصول، بازاریابی و سایر هزینه‌های تجاری.

 

نقشه راه کسب‌وکار معمولاً شامل موارد زیر است:

  • اهداف: اهداف برای دستیابی، مانند درآمد یا رشد.
  • ابتکارات: موضوعات اصلی کار یا زمینه‌های سرمایه‌گذاری که از اهداف سازمان پشتیبانی می‌کند.
  • نقاط عطف: نقاط مهم پیشرفت.
  • وابستگی‌ها: هر چیزی که باید قبل از شروع کار دیگری تکمیل شود یا ممکن است بر پیشرفت تأثیر بگذارد - مانند موارد کاری مرتبط یا ذینفعان خارجی.

در رودمپ چه چیزی باید باشد؟

نقشه راه کسب‌وکار شما باید شامل مهم‌ترین برنامه‌های استراتژیک در سراسر شرکت باشد. شما باید اهداف، ابتکارات و موضوعات اصلی کار از تیم‌های متقابل را شامل کنید. از آنجایی که احتمالاً به مرور زمان نیاز خواهید داشت که نقشه راه خود را تنظیم کنید، مطمئن شوید که هر چیزی که به آن اضافه می‌کنید شایسته وجود آن است. هرچه بیشتر به رودمپ خود اضافه کنید، تغییر مسیر زمانی که فرصت‌های جدید به وجود می‌آیند دشوارتر می‌شود.

ممکن است متوجه شوید که چند رودمپ را هم‌زمان ایجاد می‌کنید. برای مثال، ممکن است یک نقشه راه بلند مدت ایجاد کنید که تمام جنبه‌های برنامه‌ریزی کسب‌وکار را طی سه تا پنج یا حتی 10 سال آینده پوشش دهد.

دکتر امیررضا نعمتی

سپس می‌توانید یک نقشه راه کوتاه مدت کسب‌وکار داشته باشید. این نقشه راه ممکن است شامل اهداف و ابتکارات در سطح شرکت و همچنین اهداف عملکردهای خاص باشد.

چگونه یک نقشه راه کسب‌وکار ایجاد کنیم؟

ایجاد یک نقشه راه تجاری باید بخشی از فرآیند برنامه‌ریزی استراتژیک شما باشد. اکثر شرکت‌های موفق از رویکرد اول هدف برای نقشه راه پیروی می‌کنند.

  • اهداف رودمپ را تعیین کنید: آنچه را که می‌خواهید به دست آورید، از درآمد گرفته تا استخدام، تعیین کنید.
  • اطلاعات را جمع‌آوری کنید: از رهبران سازمانی نظر بگیرید و در مورد بازار خود تحقیق کنید.
  • سازماندهی به مضامین: الگوها را در ورودی‌های خود شناسایی کنید.
  • ابتکارات را اولویت‌بندی کنید: از این موضوعات برای تعریف ابتکارات استفاده کنید و مطمئن شوید که هر کدام از یک هدف خاص پشتیبانی می‌کنند.
  • بازه‌های زمانی را اضافه کنید: منابع را پیش‌بینی کنید و ارزیابی کنید که هر ابتکار چه زمانی باید تکمیل شود.

چه کسی می‌تواند از نقشه راه کسب‌وکار استفاده کند؟

هرکسی که به موفقیت کسب‌وکار شما علاقه‌مند است از دسترسی به نسخه‌ای از نقشه راه کسب‌وکار شما سود خواهد برد. از آنجایی که نقشه راه کسب‌وکار اهداف و مقاصد شرکت را تجسم می‌کند، آن را به عنوان طرحی در نظر بگیرید که همه ذینفعان می‌توانند گرد هم جمع شوند و از آن پیروی کنند. برای طراحی رودمپ اختصاصی کسب‌وکار خود شما می‌توانید با همراهی فردی آگاه و متخصص به اهداف خود برسید.

در اینجا برخی از انواع افراد و تیم‌هایی که می‌توانند از نقشه راه کسب‌وکار استفاده کنند آورده شده است:

  • سرمایه گذاران
  • صاحبان تجارت
  • مشاوران
  • کارآفرینان
  • مدیران اجرایی
  • تیم‌های بازاریابی
  • مدیران محصول
  • تیم‌های فروش
  • بنیان‌گذاران استارت‌آپ
  • سرمایه گذاران خطرپذیر

برخی از انواع رودمپ کسب‌وکار چیست؟

در اینجا چند نمونه رودمپ آورده شده است:

نقشه راه توسعه کسب‌وکار

نقشه راه توسعه کسب‌وکار، تلاش‌های توسعه استراتژیک را تشریح می‌کند. این رودمپ شامل مواردی مانند مشارکت‌های جدید، کانال‌های فروش یا تغییرات بازار می‌شود.

نقشه راه هوش تجاری

نقشه راه هوش تجاری بر ردیابی و برنامه‌ریزی تمام عملیات تجاری متمرکز است. این شامل تلاش‌های استراتژیک برای تأثیرگذاری بر عملکرد، مانند مدیریت تغییر، بهبود فرآیند، یا پذیرش فناوری‌های جدید است.

سخن پایانی

ما معمولاً نقاط عطف در نقشه راه را به عنوان نسخه‌های نرم‌افزاری یا نسخه‌های جدید محصول در نظر می‌گیریم؛ اما در نقشه راه کسب‌وکار، یک نقطه عطف می‌تواند نشان دهنده هر دستاورد یا رویداد کلیدی باشد. این نقطه عطف می‌تواند رسیدن به یک هدف درآمد، یک نمایشگاه تجاری یا رویداد صنعتی، یک مشارکت استراتژیک، یک جلسه مهم یا راه اندازی در یک منطقه جدید باشد. هر چیزی که نتیجه قابل توجه تلاش‌های ترکیبی تیم‌های درگیر باشد. نقاط عطف، زمینه‌های بیشتری را به نقشه راه اضافه می‌کنند و احتمالاً فوریت کمی دارند. برای طراحی رودمپ اختصاصی خود همچنین می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی زیر با آکادمی توسعه کسب‌وکار دکتر نعمتی در ارتباط باشید:

02122644773

02126643064

02126601795

وبسایت:

www.nematiacademy.com

اینستاگرام:

Nematiacademy

drnemati_official

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها