چیلر بهتر است یا کولر گازی؟

کد خبر: 1181430
چیلر بهتر است یا کولر گازی؟

 

 

در هنگام خرید سیستم سرمایشی برای ساختمان های مسکونی و اداری چند گزینه پیش روی ماست. از جمله متداول ترین آن ها کولر آبی ، کولر گازی و چیلر است. در اکثر وارد تکلیف ما با کولر آبی روشن است. اما در بیشتر مواقع مقایسه بین چیلر و کولر گازی می تواند گیج کننده باشد. ما در این مقاله سعی می کنیم به ساده ترین حالت ممکن آن ها را با هم مقایسه کنیم.

 

قبل از پرداختن به چیلر و کولر گازی ، بهتر است تبعیض قائل نشویم و کمی هم در مورد کولر آبی صحبت کنیم.

کولر آبی

ساختار این دستگاه بسیار ساده است. فن هوای اطراف را به داخل می کشد و هوا در حین عبور از بین الیاف های خیس ، گرمای خود را به آب می دهد. آب تبخیر شده و هوا خنک می شود. به همین دلیل نیز برای سرد شدن هوا همیشه به یک پمپ و منبع آب نیاز داریم.

مزیت کولر آبی در قیمت اولیه پایین آن است. البته  تعمیر و نگهداری آن نیز به دلیل سادگی سیستم ، راحت ، سریع و ارزان است. ولی به همان اندازه نیز این دستگاه ها به سرعت خراب می شوند و عمر کمی دارند. محدودیت های اساسی نیز دارند که باید به آن ها توجه کرد.

مصرف آب از جمله مواردی است که ما را محدود می کند. به علاوه این که ما کنترلی بر دمای هوای خروجی نداریم و نمی توانیم دمای اتاق را به دلخواه خودمان تنظیم کنیم. در مناطق شرجی و یا روزهایی که رطوبت هوا بسیار بالاست ، این دستگاه نه تنها ما را خنک نمی کند بلکه شرایط را بدتر نیز می کند.

اگر ارزان قیمت بودن اولویت اول شماست ، می تواند برای خانه های کوچک گزینه مناسبی باشد. اما اگر در جستجوی کیفیت بالاتر هوای محیط ، پایداری بیشتر و کنترل بهتر هستنید ، بهتر است به فکر دستگاه دیگری باشید.

کولر گازی

این سیستم بسیار قوی و مدرن تر از نوع آبی خود است. می توان گفت از نظر تکنولوژی و نحوه کار هیچ شباهتی به هم ندارند. تنها نقطه مشترک این دو در فن است که هوا را در فضا می دمد. جالب است که برخی از کولر گازی ها دارای قدرت کنترل رطوبت و ضد عفونی کنندگی نیز هستند. توانایی دیگری که از جمله مزیت های اصلی آن محسوب می شود ، قابلیت تولید گرما در فصول سرد سال است.

انواع کولر گازی

در سه دسته می توان آن را تقسیم بندی کرد که هر کدام برای کاربرد ویژه ای مناسب است.

  • کولر گازی پنجره ای یا اتاقی

با ابعاد کوچکی که دارد، مناسب بسیاری از واحد ها خواهد بود. اتاقک های نگهبانی، سرایداری و حتی دکه های خیابانی به جای خرید تجهزات مختلف با خرید کولر گازی پنجره ای نیازشان به یک سیستم سرمایشی قدرتمند برطرف خواهد شد.

  • کولر پرتابل

برای افرادی که مستاجر هستند و یا اینکه امکان نصب سایر مدل های کولر گازی را ندارد. می تواند گزینه مناسبی باشد. کولر گازی پرتابل به شرایط خاصی برای نصب نیاز ندارد. و شما می توانید تنها دستگاه را از کارتون خارج کرده و با انجام مراحل طبق دفترچه راهنما در عرض چند دقیقه از کولر گازی خود استفاده نمایید.

  • کولرگازی دو تکه

اسپلیت از نوع کولر گازی دوتکه است. کولر گازی و اسپلیت مکانیزم عملی مشابه و شبیه به همی را دارند. ‌اسپلیت دو یونیت جدا و مجزا دارد اما کولر گازی دارای یک یونیت است.‌ انواع اسپلیت عبارت اند از:

  1. اسپلیت دیواری

  2. اسپلیت ایستاده

  3. اسپلیت کانالی

  4. اسپلیت سقفی زمینی

  5. اسپلیت کاستی

  6. و سقفی دیواری

  • کولرگازی چند تکه

ساختاری مشابه اسپلیت دارد به این تفاوت که از قدرت بسیار بیشتری برخوردار است و یک یونیت خارجی ، چند یونیت داخلی را تغذیه می کند. البته در این مورد با توجه به شرایط شاید بهتر باشد از چیلر خانگی استفاده کنیم. در انتهای مقاله می توانید با آگاهی تصمیم بگیرید که کدام را انتخاب کنید.

چیلر چگونه کار می کند؟

چیلر نیز از جمله مدرن ترین سیستم های تهویه مطبوع است. یکی از مهم ترین خصوصیات چیلر ها عمر بالا و پایداری آن ها است. دیگر ویژگی که در توضیح این دستگاه بسیار بر آن تاکید می شود این است که به صورت مرکزی است. برخلاف رایج ترین نوع کولرگازی ، یعنی اسپلیت ، که برای هر یونیت داخلی باید یک یونیت خارجی نیز در نظر گرفت ، یک دستگاه چیلر می تواند برای تمام یک ساختمان با تعداد زیاد طبقه و واحد کافی باشد.

چیلرها نیز در انواع مختلف دسته بندی می شوند که عبارت اند از:

    1. چیلر جذبی

واقعا عجیب نیست که در گذشته یخچال ها با گاز و یا نفت کار می کردند؟! چیلر جذبی دقیقا همان روش عجیب و غریب را برای سرد کردن کل یک ساختمان به کار می برد. البته امروزه با پیشرفت تکنولوژی این سیستم نیز منزوی شده و فقط در شرایط خاص از آن استفاده می کنند.

    1. چیلر تراکمی

تقریبا تمام چیلرهای امروزی از دسته تراکمی هستند. برق منبع تغذیه آن ها برای حیات است. دو نوع چیلر تراکمی طراحی و تولید می شود.

  • چیلر تراکمی آب خنک : یکی از مشکلاتی که باعث شد چیلر جذبی از دور خارج شود ، مصرف آب بالا و نیاز به تجهیزات اضافی مانند برج خنک کننده بود. این مسائل را دقیقا در چیلر تراکمی آب خنک نیز می بینیم که باعث محدود شدن رونق بازار آن شده است.

  • چیلر تراکمی هوا خنک : مدرن ترین و پرکاربرد ترین دسته از این سیستم ها است. مصرف آب در آن حذف و ابعاد آن کوچک تر از مدل های قبلی است. معمولا تمام چیلر های تولید شده از این نوع است.

مقایسه چیلر و کولر گازی

حال که با این سیستم ها آشنایی مختصری پیدا کردیم برگردیم به سوال اصلی : چیلر بهتر است یا کولر گازی؟ باید بگوییم که این بستگی زیادی به ساختمانی که قرار است در آن نصب شود ، دارد. با در نظر گرفتن مواردی که خواهیم دید می توانید گزینه مناسب تر را برای خرید انتخاب کنید.

  • مساحت : اگر مساحت مفید (اتاق هایی که می خواهید خنک شوند) کمتر 150 متر مربع است بهتر است سراغ داکت اسپلیت بروید.  این نکته را نیز در نظر بگیرید که مینی چیلر هم گزینه خوبی برای خانه ها کوچک است. چیلرها بیشتر برای خانه ها بزرگ یا ویلایی و همچنین آپارتمان های چند طبقه با واحدهای متعدد ایده آل هستند.

  • زیبایی : یونیت های خارجی اسپلیت در آپارتمان ها می تواند ظاهر یک ساختمان را نابود کند. در حالی که چیلر به صورت مرکزی و معمولا روی پشت بام و دور از دید نصب می شود.

  • طول عمر و نگهداری : چیلرها قطعا دارای عمر بیشتری هستند. نگهداری و سرویس آن هم مزاحمتی برای اعضای خانواده و ساختمان ایجاد نمی کند. البته در صورتی که از یک تولید کننده معتبر آن را خریده باشید.

  • مصرف انرژی : چیلر ها هم می توانند گازی باشند و یا برقی. البته همانطور که دیدیم چیلرهای برقی بسیار متداول ترند. مصرف برق این دستگاه ها بستگی زیادی به طراحی آن ها دارد. قبل از انتخاب حتما در مورد تولید کننده تحقیق کنید و محاسبه میزان مصرف برق دستگاه با ظرفیت مورد نیاز را از فروشنده بخواهید.

در مجموع ساختمان های کوچک بهتر است کولرگازی خریداری شود. اما اگر مساحت فضایی که قرار است خنک شود زیاد است ، به چیلر فکر کنید. توصیه می کنیم قبل از خرید چیلر سری به سایت مرجع فروش چیلر بزنید.

 

 

 

برچسب ها : تهویه مطبوع,صنعت ساختمان,معماری,چیلر,کولرگازی

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها