مهم ترین نکات خرید لپ تاپ گیمینگ از زبان دیجی 63

کد خبر: 1175237
مهم ترین نکات خرید لپ تاپ گیمینگ از زبان دیجی 63

مجموعه دنیای دیجیتال که با نام تجاری «دیجی 63» فعالیت می‌کنند، به عنوان یکی از بزرگترین فروشگاه های لپ تاپ و لوازم جانبی لپ تاپ در جنوب کشور، خود را به عنوان مرجع لپ تاپ گیمینگ معرفی می‌کند. این مجموعه در این پست 8 نکته مهم و اساسی که باید در خرید لپ تاپ گیمینگ به آن توجه کنید و جز مهم ترین نکات خرید لپ تاپ گیمینگ هستند را بیان می‌کند.

اساساً امروزه قیمت لپ تاپ های گیمینگ به نوعی سر به فلک کشیده است!

شما برای خرید پایین رده ترین مدل های لپ تاپ های گیمینگ برند های لنوو و ایسوس باید حداقل چیزی بین 20 تا 25 میلیون تومان هزینه کنید! نکته جالب هم اینکه این هزینه برای یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی و ارزان قیمت است نه برای یک لپ تاپ گیمینگ میانرده یا حتی لپ تاپ گیمینگ قدرتمند و پرچمدار.

اگر که کار شما نیازمند سخت افزار قدرتمند باشد و شما نیز قصد خرید لپ تاپ گیمینگ با این قیمت های نجومی را داشته باشید، باید به نکاتی قبل از خرید توجه کنید. در اینجا 8 نکته اساسی و مهم بیان می‌شوند، بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تا انتها همراه ما باشید.

چرا من باید این توصیه ها و نکات را بخوانم؟

شما به عنوان مخاطب این پست حق دارید بدانید که چرا باید این توصیه ها را بخوانید و به آنها عمل کنید. در ابتدا دلایل را برای شما عزیزان شرح می‌دهیم:

  1. قیمت لپ تاپ های گیمینگ این روز ها به شدت بالاست؛ بنابراین باید به نکات قبل از خرید دقت کرد.
  2. برای انتخاب بهترین لپ تاپ و انتخاب درست لپ تاپ از برند مناسب باید شاخص ها و نکات مهم را دانست.
  3. این نکات مهم حاصل تجربیات 12 ساله مجموعه دیجی 63 در فروش و تعمیرات لپ تاپ و سخت افزار است!

برای اثبات حقانیت بیشتر خودمان، به شما پیشنهاد می‌کنیم همین الان کلمه «لپ تاپ گیمینگ» را سرچ کنید تا ببینید که وبسایت دیجی 63 در 5 رتبه برتر این حوزه وجود دارد.

نتیجه جستجوی عبارت «لپ تاپ گیمینگ»

این خود نشان دهنده حقانیت و درست بودن نکاتی است که خدمت شما مخاطبین عزیز وبسایت فردا نیوز عرض می‌کنیم. در ادامه به شما توصیه می‌کنیم این 8 نکته مهم در خرید لپ تاپ گیمینگ را با دقت مطالعه فرمایید.

8 نکته مهم که قبل از خرید لپ تاپ گیمینگ باید بدانید!

در پایین ما به شما 8 نکته مهم و اساسی در خرید لپ تاپ گیمینگ را بازگوی کردیم. این 8 نکته به ترتیب عبارتند از:

  1. دقت به مدل و مشخصات کامل کارت گرافیک
  2. توجه به جزئیات پردازنده
  3. دیگر بخش های سخت افزاری همانند رم و حافظه
  4. توجه به پورت های ورودی و خروجی و نزدیکی آنها به یکدیگر
  5. صفحه نمایش یک لپ تاپ گیمینگ مناسب
  6. کیبورد (صفحه کلید) و تاچ پد (پد لمسی لپ تاپ)
  7. اندازه، وزن و ابعاد مناسب لپ تاپ گیمینگ
  8. توجه به لوازم جانبی گیمینگ و باندل ها

در ادامه تک به تک این موارد را با یکدیگر شرح می‌دهیم.

8 نکته مهم که در هنگام خرید لپ تاپ گیمینگ باید به آنها توجه کنیم

نکته1: دقت به مدل و مشخصات کامل کارت گرافیک

نکته اصلی و تمایز اصلی یک لپ تاپ گیمینگ با یک لپ تاپ مهندسی یا یک الترابوک سبک وزن، بر سر کارت گرافیک است!

اگر که دقت کرده باشید، شما در اکثر لپ تاپ های گیمینگ کارت گرافیک های سری Nvidia RTX 3000 یا Nvidia GTX را می‌بینید. فرضا لپ تاپ گیمینگ ایسوس TUF F15 FX507 2022 دارای کانفیگ های مختلفی است. این کانفیگ ها هر کدام دارای یک کارت گرافیک مجزا هستند به مدل های:

  • Nvidia GeForce RTX 3050Ti
  • Nvidia GeForce RTX 3060
  • Nvidia GeForce RTX 3070

فرق این ها با یکدیگر چیست؟ اصلا این مدل ها کدامند؟ اگر بخواهیم شرح دقیق این مدل ها را بدهیم باید نزدیک به چندین ساعت توضیح بدهیم اما همین را بگوییم که کلا کارت گرافیک لپ تاپ های گیمینگ بسیار مهم است؟

چرا کارت گرافیک اینقدر مهم است؟

وظیفه پردازش های گرافیکی اصلی لپ تاپ، بر عهده کارت گرافیک است. فرض کنید که می‌خواهید با لپ تاپ گیمینگ خودتان یک بازی را با بالاترین کیفیت اجرا کنید. اگر کارت گرافیک شما ضعیف باشد، شما نمی‌توانید این کار را انجام بدهید یا حداقل طبق دلخواه خودتان نمی‌توانید جلو بروید.

شاید بگویید که: خوب من که گیمر نیستم! من لپ تاپ گیمینگ را برای رندرینگ یا کار پردازشی یا ادیت ویدیو یا هر کار دیگری که نیاز به کارت گرافیک دارد، خریداری می‌کنم. در این صورت نیز باز کارت گرافیک بسیار مهم است. در رندرینگ هایی که پردازشی نیستند، شما باید کارت گرافیک قدرتمند از سری GeForce RTX 3000 داشته باشید. کارت گرافیک های سری RTX فناوریRay Tracing را دارا هستند و بسیار قدرتمند هستند.

نکته 2: توجه به جزئیات پردازنده

همانطور که گفتیم، خریداران لپ تاپ گیمینگ، فقط گیمر ها نیستند. بسیاری از افرادی که نیاز به یک لپ تاپ قدرتمند برای رندرینگ یا کار های مهندسی پردازشی دارند، به سراغ خرید لپ تاپ گیمینگ می‌آیند. پردازنده برای این افراد اهمیت بسیاری دارد.

جمله زیر در اهمیت پردازنده در کتاب های درسی دانشجویان و هنرجویان رشته کامپیوتر درج شده است:

"پردازنده، قلب هر سیستم کامپیوتری است! اکثر زبان های برنامه نویسی با این قطعه تعامل بسیار زیادی دارند. سیستم عامل و دیگر برنامه ها همگی با یک پردازنده خوب و قدرتمند بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهند."

حال به جزئیاتی از پردازنده باید دقت کنیم؟ موارد زیر اصلی ترین جزئیاتی هستند که باید به آنها نهایت دقت شود:

  • مدل پردازنده و نسل آن: فرضا پردازنده Intel Core i7 12700H را مدنظر بگیرید. این پردازنده مدل (Core i7) از کمپانی Intel را داراست. نسل پردازنده عدد سمت راست آن است که با رنگ قرمز مشخص شده است. هر چه نسل پردازنده بالاتر باشد، مدل آن پردازنده جدیدتر است. قائدتاً پردازنده های جدید بهتر هستند.
  • تعداد هسته های پردازنده: باید به تعداد هسته های پردازنده دقت کافی را داشت. تعداد بیشتر هسته های پردازنده و ترد ها به نفع شماست؛ زیرا شما می‌توانید فعالیت های مولتی تسکینگ یا اصطلاحاً چند وظیفه ای بیشتری داشته باشید.
  • حافظه کش و سرعت کلاک: این دو معیار نیز کمی تخصصی هستند اما به طور کلی بدانید که سرعت کلاک و میزان حافظه کش هرچقدر بالاتر باشد، بهتر است.

نکته 3: دیگر بخش های سخت افزاری همانند رم و حافظه

در حال حاضر در سال 1401 یا همان 2022 میلادی هستیم. حافظه های HDD دیگر منسوخ شده حساب می‌شوند!

لپ تاپ گیمینگ شما بهتر است که حتما از حافظه های پر سرعت SSD NVMe استفاده کند. میزان و ظریفت حافظه بستگی به خود شما و میزان فایل ها و پرونده هایتان دارد اما 256 یا 512 گیگابایت حافظه SSD یک عدد مطلوب محسوب می‌شود. داشتن 1 ترابایت حافظه SSD ضروری نیست اما آرشیو فایل ها را بسیار ساده تر می‌کند. ضمن اینکه قیمت بیشتری نیز دارد.

جدای از ظرفیت، نسل حافظه SSD نیز مهم است. در حال حاضر آخرین نسل SSD، حافظه های نسل 4 هستند. هرچقدر که نسل حافظه SSD لپ تاپ بالاتر باشد، سرعت آن نیز بالاتر است.

کمی بیشتر در مورد حافظه رم (Ram)

حافظه رم یا همان Random Access Memory برای پردازش های سیستم شما ضروری است. حافظه رم و نقش آن زمانی به چشم می‌آید که شما فرضا بخواهید با ویندوز 11 مرورگر خودتان به همراه 10 تب فعال را باز کنید و همزمان به گوش دادن موسیقی یا باز کردن چند تب دیگر بپردازید.

در فعالیت های مولتی تسکینگ، نقش حافظه رم بسیار پر رنگ می‌شود. بهتر است که لپ تاپ شما حداقل 8 گیگابایت رم را داشته باشد. 16 گیگابایت رم حافظه مناسب برای اجرای اکثر برنامه های امروزی است. 32 گیگابایت هم بیشتر از نیاز اکثر افراد است، هم قیمت بالایی دارد.

نکته 4: توجه به پورت های ورودی و خروجی و نزدیکی آنها به یکدیگر

فرض کنید که می‌خواهید موس و کیبورد اکسترنال خودتان که سیمی هستند یا دانگل بلوتوث دارند را به لپ تاپ وصل کنید. در همین حین سعی دارید اسپیکر و میکروفون را نیز متصل کنید. اگر که پورت های لپ تاپ بیش از حد نزدیک به یکدیگر باشند، یا ورودی و خروجی های لپ تاپ کم باشد، شما اذیت خواهید شد.

فرضا لپ تاپ Acer Nitro 5 از برند ایسر، دارای 3 پورت USB است. این عدد تقریبا مناسب است اما لپ تاپ لنوو Legion 5 به طور شگفت انگیزی دارای 4 پورت USB و 2 پورت USB-C است! این به شما کمک می‌کند که دیگر از هاب بی نیاز باشید.

توجه کنید که به طور کلی در همه مدل های لپ تاپ چه گیمینگ و چه غیر گیمینگ تعداد پورت ها مهم است، اما در لپ تاپ های گیمینگ به دلیل وجود امکان اتصالات بیشتر و لوازم جانبی های بیشتر، تعداد پورت ها اهمیت دوچندان دارد.

نکته 5: یک صفحه نمایش مناسب برای لپ تاپ گیمینگ

ببینید در مورد نمایشگر و صفحه نمایش اصلاحات بسیاری وجود دارد. به طور کلی بهتر است نمایشگر شما اندازه 15.6 اینچ یا 17.3 اینچی یا عددی بین این دو عدد داشته باشد (از نظر اندازه). همچنین رزولوشن، نرخ رفرش، نوع پنل، میزان حاشیه و بسیاری از عوامل دیگر مهم هستند که در پایین یکی یکی شرح داده شده اند.

رزولوشن: بهتر است که اصلا به هیچ وجه به روزولوشن HD حتی فکر هم نکنید! رزولوشن FHD عادی بوده و رزولوشن های بالاتر همانند QHD و UHD بسیار بهتر هستند.

نرخ رفرش: نرخ رفرش نمایشگر با نرخ فریم کارت گرافیک ارتباط مستقیم دارد. اکثر لپ تاپ های گیمینگی که قدرتمند هستند و یک کارت گرافیک قدرتمند دارند، اکثرا نمایشگر هایی با میزان نرخ رفرش بالا نیز دارند. نرخ رفرش 120 هرتز به بالا عددی مناسب ارزیابی می‌شود.

نوع پنل بهتر است IPS یا TFT یا بهتر از همه OLED باشد، میزان حاشیه های نمایشگر هم هر چقدر که کمتر باشد بهتر است.

نکته 6: کیبورد و تاچ پد در یک لپ تاپ گیمینگ

کیبورد شما در لپ تاپ گیمینگ اهمیت بسیاری دارد، در صورتی که تاچ پد فقط اینکه مزاحم نباشد و در طراحی لپ تاپ این نکته که در حین تایپ کردن یا بازی کردن مزاحم شما نباشد، کافی است.

کیبورد یا همان صفحه کلید لپ تاپ های گیمینگ اکثراً استاندارد های نظامی برای فشرده شدن را دارا هستند. فرضا لپ تاپ های سری TUF ایسوس، اکثرا تا 20 میلیون فشرده شدن هر دکمه کیبورد مقاومت دارند. این عدد به معنای چندین و چند سال استفاده از کیبورد است. جدای از آن اینکه شما در حین بازی کردن با لپ تاپ بتوانید بدون داغ شدن بیش از حد کیبورد به کارتان ادامه دهید مناسب است.

البته که این نکته در بحث کولینگ (خنک سازی) لپ تاپ اهمیت دارد.

نکته 7: بهترین اندازه و وزن یک لپ تاپ گیمینگ چقدر است؟

وزن زیر 2 کیلوگرم و اندازه نمایشگر 15.6 اینچی یا نهایتاً 16 اینچی برای یک لپ تاپ گیمینگ ایده آل به نظر می‌رسد.

چرا وزن بالای 2 کیلوگرم را پیشنهاد نمی‌کنیم؟ طبق تجربه، هر چقدر که وزن لپ تاپ بالاتر باشد، حمل آن نیز سخت تر می‌شود. به این سناریو فکر کنید که قصد دارید لپ تاپ و شارژر آن را به همراه چندین کتاب در کیف خودتان حمل کنید. حال اگر لپ تاپ شما 2.1 کیلوگرم وزن داشته باشد راحت تر است یا اگر 2.5 کیلوگرم؟

شاید با خود بگویید این که چیزی نیست! فقط 400 گرم تفاوت وجود دارد؛ اما همین اندازه ها نیز در طولانی مدت به شدت احساس می‌شوند. بنابراین به وزن لپ تاپ خود نیز حساسیت نشان بدهید. لپ تاپ های گیمینگی همانند ROG Zephyrus G14 Ga401 وجود دارد که وزن 1.67 کیلوگرمی دارند!

نکته 8: توجه به لوازم جانبی گیمینگ و باندل ها

اگر که شما محدودیت بودجه ندارید، و از دسته کاربرانی هستید که دوست دارید باندل های یک لپ تاپ را داشته باشید، حتماً یا به لپ تاپ های ایسوس فکر کنید، یا Razer یا حداکثر MSI. این 3 برند لوازم جانبی گیمینگ بسیار خوبی نیز دارند، فرضا بعضی از موس های Asus با نرم افزار Armory Create هماهنگ می‌شوند و نور RGB یکسان و هماهنگی را به شما ارائه می‌دهند.

این داستان به همینجا خطم نمی‌شود، پک های گیمینگ جداگانه ای که در بازار وجود دارند اکثرا به لپ تاپ های گیمینگ بالارده متصل می‌شوند. همچنین باید به شما بگوییم که ایسوس برای کاربران گیمر خودش که علاقه مند هستند سری ROG که به معنای Republic Of Gamers است را ساخته و طراحی کرده است که شامل چنیدن باندل مختلف گیمینگ برای لپ تاپ های ایسوس سری ROG می‌شود.

توجه کنید که اکثر لوازم جانبی هایی که در باکس لپ تاپ ها در بازار ایران وجود دارند، یا از نوع کیفیت پایین آن هستند یا قیمت بسیار بالایی دارند و قیمت لپ تاپ را بسیار بالا می‌برند. فرضا یک موس اورجینال سری ROG حدود 2.5 میلیون قیمت دارد!

سخن نهایی | ما تجربیات را به اشتراک گذاشتیم!

در انتها باید به شما بگوییم که خرید لپ تاپ گیمینگ کار ساده ای نیست! چقدر خوب می‌شود اگر شما قبل از خرید با یک فرد متخصص مشاوره داشته باشید. ما در این مقاله تماماً تجربیات خودمان را به اشتراک گذاشتیم.

مجموعه دیجی 63 یک فروشگاه و مرجع لپ تاپ گیمینگ است که شرایط بسیار خوبی برای خرید به شما ارائه می‌دهد. ضمانت 12 ماهه تمامی محصولات، ارسال رایگان و زیر 7 روز به سراسر کشور و مشاوره تخصصی قبل از خرید از مزایای خرید لپ تاپ از دیجی 63 است.

امیدواریم که توانسته باشیم به شما نکات خوبی را برای خرید رسانده باشید و حداقل کمی به خرید شما کمک کنیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها