خریدهای بادوام با رعایت چند نکته کاربردی

کد خبر: 1173222
خریدهای بادوام با رعایت چند نکته کاربردی

 

در پروسه خرید کردن، مواردی وجود دارد که اگر رعایت شوند، باعث کاهش هزینه‌های ما می‌شوند. یکی از این موارد، خرید بادوام است. خرید بادوام، علاوه بر کاهش هزینه‌ها، به حفظ محیط‌زیست نیز کمک می‌کند. حتی اگر بخواهیم تاثیرات غیرمستقیم آن را بررسی کنیم ممکن است به صدها مزایای دیگر نیز دست یابیم. اما خرید بادوام چیست و چگونه می‌توان خرید بادوام داشت؟

خرید بادوام چیست

خرید بادوام خرید کالا یا محصولاتی است که مدت ماندگاری آن‌ها زیاد است و کمتر دچار استهلاک می‌شوند. به عبارتی، برای محصولاتی که به مدت طولانی مورد استفاده قرار گیرند و خریداران مجبور به خرید دوباره آن‌ها نباشند، جز کالاهای بادوام هستند. معمولا بازه زمانی برای کالای بادوام، بالای سه سال در نظر گرفته می‌شود. خرید بادوام، می‌تواند شامل هر نوع خریدی اعم از خرید خوراکی‌ها، پوشاک، لوازم خانگی، خودرو و.... شود. گرچه استراتژی دقیق و مطمئنی برای خریدهای بادوام وجود ندارد؛ اما راه‌هایی هست که شما می‌توانید با به کار بستن آن‌ها، دوام و ماندگاری خریدهای خود را بالا ببرید

استراتژی‌های خرید بادوام

برخی از مهم‌ترین استراتژی‌های خرید بادوام عبارت است از:

در مورد خرید خود تحقیق کنید

تحقیق در مورد کالا یا محصولی که قرار است خریداری کنید، مهم‌ترین گام برای یک خرید مناسب و بادام است. مثلا قرار است شما اقدام به خرید قسطی فرش دستباف کنید. بدون شک، در بازار فرش‌های متنوعی با جنس و قیمت‌های متفاوت موجود است. از طرفی مراکزی برای فروش قسطی فرش وجود دارند که می‌توانید با بررسی شرایط خرید فرش دستباف خود را قسطی بخرید. ممکن است برخی از قیمت‌ها و یا شرایط خرید وسوسه‌برانگیز باشند. اگر شما مبنای خرید خود را تنها بر پایه قیمت، طرح یا مدل قرار دهید، احتمالا مجبور می‌شوید دوباره یک فرش دیگر بخرید؛ چرا که ممکن است فرش خریداری شده دوام بالایی نداشته باشد. اما اگر مبنای شما برای خرید، دوام و جنس فرش و در کنار آن شرایط خرید باشد، حتما از دوام کالای خود لذت خواهید برد. برای آنکه بدانید کدام فرش دوام بالا و جنس بهتری دارد، چاره‌ای جز تحقیق و شناخت انواع فرش‌ها یا سایر محصولات، ندارید.

-محصولاتی را که با محیط‌زیست سازگار هستند، بخرید

 به دنبال محصولاتی که دارای رتبه‌بندی انرژی هستند و مصرف انرژی آن‌ها کم است، باشید. این نوع از محصولات، علاوه بر سازگاری با محیط‌زیست، دوام بالایی دارند و هزینه‌های شما را در درازمدت کاهش می‌دهند. به عنوان نمونه هر چه مصرف برق یک یخچال بیشتر باشد، هزینه‌های قبض برق شما نیز بیشتر خواهد شد و از طرفی استهلاک محصول شما بالاتر خواهد رفت.

به قیمت‌ها توجه کنید

کالاهای بادوام گران‌تر هستند. البته این اصل همیشه و در مورد همه کالاها و محصولات یکسان نیست. برخی از کالاها تنها به دلیل برخی از هزینه‌های جانبی نسبت به نمونه مشابه خود گران‌تر هستند. بنابراین نمی‌توان گفت در تمام موارد، گران بودن به معنای بادوام بودن است؛ اما در اکثر موارد اجناس و محصولات بادوام، قیمت بالاتری دارند. مثلا در مورد خودروها، قانون گران بودن کالاها و دوام بالای آن کاملا صادق است. خودروهایی که از دوام و کارکرد بالاتر برخوردارند، قیمت بالاتری نیز دارند.

برندها را فراموش نکنید

بعضی از برندها به دلیل تولید محصولات باکیفیت، شناخته شده و معروف هستند. مثلا در میان لوازم خانگی، بوش یک برند معتبر است. بنابراین خرید محصولات بوش، می‌تواند دوام و کیفیت را تضمین کند. البته حتما تا به حال برایتان پیش آمده است که محصولی با برند ناشناخته را خریداری کرده‌ باشید؛ اما آن محصول دوام بالایی داشته است. این موارد قابل انکار نیستند؛ اما واقعیت آن است که موارد این‌چنینی، استثنا هستند نه قاعده.

گارانتی کالا مهم است

کالاهایی که از گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی کالا برخوردارند، به نوعی تضمین کننده دوام کالا نیز هستند. گارانتی اصالت، بدین معناست که کالای شما بعد از خرابی یا آسیب‌دیدگی، قابل تعمیر یا حتی تعویض است. البته باید به این نکته نیز توجه داشته باشید که کالای شما، دارای نمایندگی معتبر باشد. برخی از کالاها، گارانتی اصالت و سلامت فیزیکی دارند، اما یا قطعات آن‌ها در برخی از کشورها موجود نیست و یا اصلا نمایندگی آن شرکت فعال نیست.

از تاریخ انقضا غافل نشوید

توجه به تاریخ انقضا در مورد خوراکی‌ها بسیار مهم است. زیرا علاوه بر آنکه مبین میزان ماندگاری آن محصول است، سلامت آن خوراکی را نیز نشان می‌دهد. محصولی که تاریخ انقضای آن به پایان رسیده باشد، می‌تواند  سلامت مصرف‌کنندگان را با خطر مواجه سازد. در کنار این موارد، هر چه ماندگاری یک محصول خوراکی بیشتر باشد، شما زمان بیشتری برای مصرف آن خوراکی دارید.

کیفیت را فدای زیبایی نکنید

برخی از محصولات و کالاها، از ویژگی‌های ظاهری و طراحی زیبا برخوردارند؛ اما در مقابل کیفیت پایینی دارند. نقطه عکس این موضوع نیز وجود دارد؛ یعنی کالاهایی که باکیفیت هستند؛ اما ممکن است زیبایی ظاهری نمونه‌های مشابه خود را نداشته باشند. اگر دوام کالا برایتان مهم است، در انتخاب میان این دو گزینه، معیار خود را بر کیفیت کالا قرار دهید. اگر کیفیت و زیبایی هر دو باهم برایتان اهمیت دارد، سعی کنید به دنبال محصولاتی باشید که تا حدودی از هر دو ویژگی برخوردار باشند. این کار با کمی تلاش و جستجو امکان‌پذیر است.

سخن نهایی

خرید کالاهای بادوام، اهمیت زیادی در تنظیم امور مالی شما دارد. به عبارتی هر چه دوام و ماندگاری یک کالا بیشتر باشد، احتمال خرابی یا آسیب‌دیدگی آن کمتر است. این موضوع می‌تواند به کاهش هزینه‌های شما کمک زیادی کند. برای اینکه عملکرد و نتیجه بهتری از این موضوع داشته باشید، پیشنهاد می‌شود ابتدا مشخص کنید که هزینه‌های شما در کدام بخش یا بخش‌ها بیشتر است، سپس اطلاعات لازم و نکات مربوط به آن را در نظر بگیرید. مثلا اگر بخش مهمی از بودجه شما به خرید لباس مربوط است، نکات و اطلاعات مربوط به خرید لباس را به دست آورید، سپس به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم نیز توجه کنید تا بتوانید با خریدهای بادوام، هزینه کمتری را متحمل شوید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها