تفاوت وکالت امور کیفری و امور حقوقی

کد خبر: 1129285
تفاوت وکالت امور کیفری و امور حقوقی

 

 

همانطور که میدانید ما در هنگام بروز مشکل های مختلف برای حل و رسیدگی به آن به وکیل مراجعه میکنیم.بسیاری از مشکلات و دعاوی نیازمند داشتن اطلاعات کافی در قوانین آن حوزه میباشد تا بتوانیم با داشتن اطلاعات کامل پرونده خود را در جریان بیندازیم.به همین خاطر داشتن یک وکیل متخصص در حوزه مربوطه میتواند کمک بسیاری برای شما در طی شدن مسیر درست پرونده باشد.به طور کلی وکلا در دو حوزه فعالیت دارند،در حوزه حقوقی و کیفری.در ادامه به تفاوت وکالت حقوقی و کیفری میپردازیم.با ما همراه باشید.

وکیل حقوقی  کیست و چه وظایفی دارد؟

وکالت در حوزه حقوقی وظیفه ی رسیدگی به حقوق مدنی و مشاوره حقوقی افراد را دارد.وکیل حقوقی به صورت تخصصی در دادگاه های حقوقی،دادگاه خانواده،شوای حل اختلاف و در حوزه مدنی در قانون آیین دادرسی مدنی،قانون تجارت،قانون حمایت خانواده و .... برای بررسی مشکلات و رفع آن ها ورود پیدا میکنند.همینطور دعاوی حقوقی هم نیز شامل میشود.از دعاوی حقوقی میتوان به دعاوی مطالبه نفقه،مطالبه وجه و .... اشاره کرد.یکی دیگر از دعاوی،دعاوی ملکی میباشد که هم دعاوی ملکی حقوقی و هم کیفری وجود دارد.

در اصل وکیل حقوقی به کسی گفته میشود که نماینده شخص حقیقی و یا حقوقی و موظف به انجام فعالیت در مراجع قضایی و غیرقضایی در مسائل حقوقی باشد.به همین خاطر وظیفه ای که به عهده وکیل حقوقی میباشد بسیار مهم و سنگین میباشد و باید توجه داشت که وکیل خود مسلط بر زبان حقوقی و قانونی باشد و از تحصیلات عالیه در زمینه حقوق را دارا باشد.

وکیل کیفری کیست و در چه حوزه ای تخصص دارد؟

مشکلات بسیاری که در جامعه امروزی مشاهده میشود وجود کلاهبرداران و سارقان میباشد.همینطور جعل اسناد امروزه به شکل های گوناگونی اتفاق می افتد.برای جلوگیری و مقابله با این گونه افراد وکلای زیادی به صورت تخصصی با تحصیلات و تجربه کاری در مباحث جزایی فعالیت دارند که میتوانند با مهارت خود در این زمینه ها اقدام کنند.وکیل کیفری به وکیلی گفته میشود که در دعاوی کیفری تخصص داشته باشد.در دعاوی کیفری همانطور که میدانید در مجموعه ای از امور خاص که پس از طرح آن دعاوی،دادگستری با اقدام به کشف جرم،تعقیب متهم و تحقیقات میدانی رسیدگی های لازم را انجام میدهد.

بررسی تفاوت وکیل حقوقی و وکیل کیفری

تا به اینجا با تعاریف وکلا در حوزه کیفری و حقوقی و وظایف هر کدام آشنا شدید اما در این میان تفاوت هایی وجود دارد که البته این تفاوت در شیوه ها و اصول وکالت صدق نمیکند و مربوط به ارکان دیگری میباشد.

تفاوتی که وجود دارد از لحاظ اصل قوانین و آیین دادرسی بین امور وکیل حقوقی و کیفری است.در امور کیفری در مرحله ای که تحقیقات مقدماتی انجام میشود مرجعی به نام دادسرا وجود دارد که وکیل کیفری برای پیگیری مسائل به آن جا مراجعه میکند.

اما در امور حقوقی به این صورت نمیباشد و تحقیقات و دادسرا وجود ندارد.و وکیل حقوقی تنها با قاضی دادگاه و قاضی احکام مدنی برای پیگیری مسائل مستقیم در ارتباط میباشد.

دیگر تفاوتی که دارد در اجرای حکم میباشد.پرونده های حقوقی در روالی که مشخص است در مدت زمان کوتاهی به نتیجه میرسند.در حالی که پرونده های جزایی و کیفری به مدت زمان بیشتری برای نتیجه گیری نیاز دارند.از دیگر تفاوت ها میتوان به غالب پرونده ها اشاره کرد غالب پرونده های حقوقی خصوصی بوده و ذی نفع آن اشخاص جامعه هستند.اما در موارد کیفری عموم جامعه مورد توجه است.

8

مقایسه دادگاه های حقوقی و کیفری

مواردی در مقایسه دادگاه های حقوقی و کیفری وجود دارد که در موارد زیر به آن اشاره شده است:

1.صلاحیت:در دادگاه های کیفری تنها زمانی صلاحیت رسیدگی به دعوا را دارند که جرمی اتفاق افتاده باشد اما در دادگاه های حقوقی به پرونده های گوناگونی غیر از آن چیزی که در صلاحیت دادگاه کیفری است،رسیدگی میکنند.

2.دادخواست و شکوائیه:در دادگاه های حقوقی برای طرح دعوا به وسیله دادخواست صورت میگیرد.دادخواست ها در فرم های یکپارچه چاپ میشود که پر کردن موارد آن کاری بسیار تخصصی میباشد به همین خاطر اگر فرد عادی اقدام به پر کردن فرم دادخواست نمایند به احتمال زیاد دادخواست آن رد میشود.اما در شکایت های کیفری نیازی به طرح شکایت در قالب فرم نیست و روی هر کاغذی میتوان درخواست را وارد کرد.

3.هزینه دادرسی:در دعاوی حقوقی اشخاص باید هزینه ای را برای به جریان افتادن رسیدگی حقوقی پرداخت کنند.این هزینه ها برای درخواست هایی شامل دادخواست بدوی،دادخواست تجدید نظر،دادخواست فرجام،هزینه وکالتنامه و ...میشود.اما در دعاوی کیفری به این صورت نمیباشد و برای پیگرد قانونی هیچ شخصی در قبال تعقیب کیفری و رسیدگی و اجرای حکم حق دریافت هزینه ای را ندارد.

9

ضرورت مراجعه به وکیل

زمانی که افراد به طرق مختلف با سیستم عدالت قضایی مواجه می شوند به سبب پیچیدگی های مربوطه ممکن است متحمل فشار و استرس ناشی از آن بشوند. در چنین موقعیت های دشواری افراد و شرکت ها به دنبال کسب اطلاعات و راهنمایی های مختلف از افراد قابل اطمینان می گردند. کسب راهنمایی در خصوص یافتن بهترین وکیل کیفری در تهران می تواند بزرگترین دغدغه چنین اشخاصی باشد؛ چرا که آن ها به خوبی می دانند که همه وکلا با هم برابر نیستند و نتیجه پرونده تا حد زیادی به بهره مندی از قابلیت های وکیل برای پرونده کیفری بستگی دارد.

حسین ادیب وکیل پایه یک دادگستری با داشتن 10 سال سابقه وکالت در پرونده حقوقی و کیفری بهترین وکیل در این حوزه میباشد.شما میتوانید به صورت آنلاین و حضوری مشاوره خود را در رابطه با پرونده های خود داشته باشید.سریع ترین راه های ارتباطی آنلاین را برای راحتی شما عزیزان قرار داده شده است.ما همواره در خدمت رسیدگی به مسائل حقوقی و کیفری شما هستیم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها