آشنایی با مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت

کد خبر: 1126503
آشنایی با مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت

 

آیا تا‌به‌حال به فرصت‌ های شغلی و راه‌های کسب درآمد در استان خود فکر کرده‌اید؟ به‌نظر شما مهمترین کسب و کارهای شهر رشت برای درآمدزایی، کدام مشاغل هستند؟ آیا با کسب و کارهای مختلفی که امکان راه‌اندازی آنها در استان گیلان وجود دارد، آشنایی دارید؟ طبیعی است که برخی از کسب و کارهای رایج را می‌توان بدون توجه به شرایط یک منطقه، برای کارجویان در هر منطقه‌ای مناسب دانست. اما برخی دیگر از کسب و کارهای موجود به‌گونه‌ای هستند که باتوجه به ظرفیت‌های استان گیلان و شرایط اقلیمی این منطقه، امکان توسعه و رشد بیشتری را نسبت به سایر مناطق ایران دارند. در این مقاله قصد داریم تا با معرفی مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت، به کسب وکارهای مختلف در استان گیلان نیز نگاهی بیندازیم. پیشنهاد می‌کنیم اگر هنوز فرصت‌شغلی دلخواه خود را پیدا نکرده‌اید یا قصد تغییر شغل دارید، قبل از هر اقدامی حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

معرفی شهر رشت

یکی از شهرهای شمالی کشور که در مجاورت دریای خزر واقع شده است، شهر رشت است. کلان‌شهر رشت که به‌عنوان مرکز استان گیلان نیز شناخته می‌شود، یکی از پرجمعیت‌ ترین شهرهای این استان و پرجمعیت ترین شهر شمال کشور نیز می‌باشد. به‌دلیل شرایط اقلیمی خاص و طبیعت بسیار زیبایی که شهرستان رشت دارا است، همواره این منطقه به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری برای گردشگران داخلی و خارجی بوده است.

همچنین این منطقه به‌دلیل شرایط مساعد آب‌و‌هوایی و بارندگی‌های فراوان، به‌عنوان یکی از قطب‌های بخش کشاورزی در ایران نیز شناخته می‌شود. تولید برنج و چای در شهر رشت موردتوجه کشاورزان این منطقه بوده و حتی زمین های کشاورزی در شهرستان رشت، جزء مراکز اصلی تولید برنج در کشور نیز می‌باشند.

اما مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت تنها محدود به بخش کشاورزی این منطقه نیستند. بلکه فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی مختلف در این منطقه، موجب شده است امکان استخدام برای کارجویان در فرصت های شغلی متنوعی وجود داشته باشد. ازجمله واحدهای صنعتی مهم در شهرستان رشت می‌توان به سبحان دارو، پارس خزر و مجتمع فولاد گیلان اشاره کرد. در ادامه این مطلب، به معرفی راه‌های مختلف کسب درآمد در شهر رشت می‌پردازیم.

مسیرهای کسب درآمد در شهر رشت

باتوجه به فعال‌بودن بخش‌های کشاورزی، صنعتی و خدماتی در شهر رشت، تنوع فرصت های شغلی در این منطقه بسیار زیاد است. در بخش کشاورزی این منطقه، پتانسیل‌ بالایی برای تولید انواع مختلفی از محصولات کشاورزی وجود دارد. به‌عنوان مثال محصولات آب‌بری مانند هندوانه را می‌توان بدون نگرانی از تأمین آب، در این منطقه به‌راحتی تولید کرد.

از طرف دیگر وجود واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگ و معتبر در شهر رشت، امکان کسب درآمد از طریق مشاغل مرتبط با صنایع فعال در این منطقه را ایجاد کرده است. در ادامه، توضیحات بیشتری درباره مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت آورده شده است.

بخش کشاورزی و دامپروری

بر اساس آماری که مرکز ملی آمار ایران برای سال 1397 خورشیدی منتشر کرده است، استان گیلان با تولید حدود یک سوم از برنج کشور، رتبه دوم تولید برنج در ایران را به خود اختصاص داده است. باتوجه به ظرفیت‌های این استان برای فعالیت در بخش کشاورزی، امکان تولید محصولات دیگری نیز در شهرستان رشت وجود دارد. مزیت نسبی شهر رشت در تولید محصولاتی مانند شلتوک، دانه‌های روغنی، زیتون، فندق، چای و مرکبات، امکان کسب درآمد از طریق اشتغال در بخش کشاورزی را به‌راحتی فراهم کرده است.

اما مزیت نسبی شهر رشت و استان گیلان برای پرورش انواع دام، موجب شده است تا یکی دیگر از مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت را بتوان حوزه‌ی دامپروری دانست. بخش دامپروری در شهرستان رشت، سهم قابل‌توجهی در تأمین امنیت غذایی منطقه و کشور دارا است. بنابراین توجه به این حوزه می‌تواند نرخ بیکاری را کاهش داده و فرصت‌ های استخدام بیشتری را برای جوانان شهر رشت فراهم کند.

ذکر این نکته ضروری است که به طورکلی پرورش دام و طیور، دارای یک مزیت نسبی نسبت به سایر بخش‌ها است. چراکه در این بخش شما می‌توانید محصولات به ظاهر کم ارزش را به محصولاتی مفید و سودآور تبدیل کنید. به‌عنوان مثال، در بخش دامپروری می‌توان محصولاتی مانند کنجاله سویا و کاه را به محصولاتی مانند تخم‌مرغ و گوشت تبدیل کرد.

به‌علاوه باتوجه به شرایط اقلیمی منطقه، مراتع موجود و بازدهی خوبی که پرورش دام و طیور در این منطقه دارد، امکان جذب سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در این حوزه نیز وجود خواهد داشت. این در حالی است که در شرایط کنونی بخش زیادی از پرورش دام و طیور در این منطقه، به‌صورت سنتی و خانگی انجام می‌شود. بنابراین با افزایش واحدهای صنعتی در حوزه‌ پرورش دام و طیور، می‌توانیم شاهد ارتقای کیفیت و اشتغال‌زایی بیشتری در شهرستان رشت باشیم.

فرصت های شغلی در کارخانه‌ها و واحدهای صنعتی

ازجمله واحدهای تولیدی و صنعتی مهم در شهر رشت، واحدهای مرتبط با صنایع چوب و کاغذ هستند. صنایع پلاستیک، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنعت داروسازی، صنایع ماشین‌سازی، صنایع روشنایی و صنعت ساختمان، از دیگر صنایع فعال در شهر رشت محسوب می‌شوند. همچنین خوب است بدانید که بزرگ‌ترین و اولین شرکت تولیدکننده لامپ در ایران نیز، در شهر رشت قرار دارد.

برای فعالیت واحدهای صنعتی در شهر رشت، مناطقی مانند شهر صنعتی رشت و شهرک صنعتی سپیدرود ایجاد شده است. در حال حاضر در حدود 280 واحد صنعتی و تولیدی در شهر صنعتی رشت مستقر هستند. همچنین خوب است بدانید که شهر صنعتی رشت به‌عنوان یکی از شهرهای صنعتی خصوصی و جزء پنج شهر صنعتی بزرگ در کشور شناخته می‌شود. برای آگاهی از فرصت های استخدام در واحدهای صنعتی شهرستان رشت، می‌توانید سری به کاریابی رشت نیز بزنید.

البته با رعایت ملاحظات زیست‌محیطی، می‌توان مزیت نسبی برای شهر رشت و منطقه گیلان در ایجاد واحدهای پتروشیمی نیز درنظرگرفت. در این صورت فرصت های شغلی مرتبط با این حوزه، می‌توانند در ردیف مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت نیز قرار داده شوند.

اما وجود منابع معدنی متعدد در استان گیلان، فرصت های شغلی مرتبط با بخش معادن را نیز به‌عنوان برخی از مهم‌ترین حوزه‌های شغلی در این منطقه معرفی کرده است. منبع معدنی مانند شن‌و‌ماسه، سیلیس و سنگ‌لاشه، جزء مهمترین منابع معدنی در سطح استان هستند که سرمایه‌گذاری و توسعه معادن آنها، می‌تواند اشتغال‌زایی و درآمد قابل‌توجهی را برای شهروندان این منطقه به همراه داشته باشد.

کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری

بر اساس گزارشی که مرکز ملی آمار ایران در سال 1392 از وضعیت گردشگری داخلی منتشر کرده است، شهرستان رشت بعد از استان‌های مشهد و تهران، دارای بیشترین تعداد سفر در فصل تابستان بوده است. این آمار تمایل زیاد گردشگران داخلی را برای بازدید از شهرستان رشت نشان می‌دهد.

قرارگیری شهر رشت در مجاورت دریای خزر و نزدیکی به مناطق جنگلی استان گیلان، جاذبه‌های طبیعی فراوانی را برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کرده است. دریاچه سقالکسار، پارک جنگلی و دریاچه سراوان و تالاب عینک، تنها برخی از جاذبه‌های طبیعی شهر رشت هستند که هرساله توجه شمار زیادی از گردشگران را به خود جلب می‌کنند.

باتوجه به وجود جاذبه‌های طبیعی و اماکن دیدنی در این منطقه، یکی از مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت را می‌توان صنعت گردشگری دانست. صنعت گردشگری می‌تواند ضمن اشتغال‌زایی فراوان در شهر رشت، به توسعه زیرساخت‌ها و پیشرفت اقتصادی این منطقه نیز کمک فراوانی نماید.

بدین منظور باید جاذبه‌ها و ظرفیت‌های صنعت گردشگری در شهر رشت را به‌خوبی معرفی و بناهای تاریخی این منطقه را نیز مرمت و بازسازی نمود. تورلیدری، فروش سوغاتی، هتل‌داری و ایجاد رستوران‌ها و مراکز توزیع غذا، ازجمله حوزه‌هایی هستند که می‌توانند زمینه‌ی کسب درآمد مناسبی را برای مردم این منطقه فراهم ‌کنند.

خدمات بازرگانی

خدمات بازرگانی، توزیع کالا و انبارداری، یکی دیگر از مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت است. افزایش تولید در بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی شهر رشت، نیاز جدی به ارائه خدمات بازرگانی کالا را ایجاد کرده است.

باتوجه به این موضوع که شهر رشت در مجاورت دریای خزر و بنادر بسیار مهمی مانند بنادر آستارا و انزلی قرار گرفته است، فعالیت شرکت‌های بازرگانی در این منطقه نیز موردتوجه بوده و فرصت های شغلی این حوزه را می‌توان برای رشد اقتصادی منطقه و کشور ضروری دانست. همچنین تکمیل خط ریلی رشت به بنادر این منطقه، می‌تواند بر توسعه فعالیت‌های تجاری تأثیر گذاشته و ضمن رونق اقتصادی کشور و منطقه، فرصت های شغلی بیشتری را در اختیار کارجویان و جوانان نیز قرار دهد.

مشاغل خانگی

یکی از مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت در ارتباط با کسب ‌و کارهای خانگی است. کار در منزل می‌تواند ضمن داشتن مزایای فراوان برای صاحبان این نوع از مشاغل، موجب اشتغال‌زایی بیشتر، کاهش نرخ بیکاری و افزایش توسعه اقتصادی استان گیلان و شهر رشت شود. برخی از مزایایی که فعالیت در مشاغل خانگی برای مالکان این نوع از مشاغل به‌همراه دارد، عبارتند از:

  • امکان کسب درآمد با منابع مالی کم
  • بازدهی بالا
  • امکان درآمدزایی بدون گذراندن دوره‌های آموزشی بلندمدت
  • امکان کسب درآمد بدون نیاز به شرکت در آزمون‌های استخدامی شرکت‌ها و سازمان‌ها
  • ورود به بازار کار در مدت زمان کوتاه
  • امکان کارآفرینی
  • فرصت اشتغال‌زایی برای افراد خانواده
  • امکان استفاده از اعضای خانواده در شروع کار‌ به‌عنوان بهترین سرمایه‌های انسانی
  • فرصت استفاده از کمک‌های دولتی برای راه اندازی و توسعه کسب‌وکار

شاید برای برخی از افراد که مسیر کسب درآمد را تنها از طریق ارسال رزومه برای شرکت‌های خصوصی یا دولتی می‌دانند، کار در مشاغل خانگی موضوعی کاملا عجیب و ناشناخته به‌نظر برسد. اما در مشاغل خانگی این امکان وجود دارد که بدون شرکت‌ در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های دولتی یا رقابت با سایر کارجویان برای استخدام در شرکت‌های خصوصی، مشغول به کار شده و کسب درآمد کنید.

حتی می‌توانید با پشتکار بیشتر، تهیه وام و جذب سرمایه‌گذاری، کسب‌وکار خانگی خود را توسعه داده و ضمن کارآفرینی، خود نیز فرصت‌ های استخدام جدیدی را به بازار کار استان گیلان معرفی کنید. تنوع در کسب و کارهای خانگی به اندازه‌ای زیاد است که به احتمال زیاد با نگاه به لیست مشاغل خانگی که در ادامه آمده است، شما نیز به کسب درآمد از طریق یکی از این مشاغل علاقه‌مند خواهید شد. در ادامه، برخی از مشاغل خانگی برای درآمدزایی در استان گیلان و شهر رشت آورده شده است:

  • پرورش زنبور عسل
  • پرورش کرم ابریشم
  • تولید صنایع دستی
  • پرورش طیور
  • ویراستاری
  • برنامه‌نویسی وب و اپلیکیشن موبایل
  • طراحی سایت
  • پشتیبانی وب‌سایت
  • سئو
  • تولید محتوا
  • بازاریابی
  • ترجمه کتاب و مقاله
  • حسابداری
  • تایپ
  • خیاطی
  • طراحی لباس
  • کشت محصولات کشاورزی مانند قارچ خوراکی
  • پخت انواع نان و شیرینی محلی
  • راه‌اندازی استخر های پرورشی (پرورش ماهیان خوراکی و زینتی)

با نگاهی به لیست مشاغل خانگی در استان گیلان و شهرستان رشت، درمی‌یابیم که برای راه اندازی اغلب کسب و کارهای مورد اشاره در این فهرست، نیازی به سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی نیست. همچنین فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف نیز می‌توانند در صورت تمایل و داشتن توانایی‌های لازم، در یکی از مشاغل موجود در لیست بالا مشغول به کار شوند. در ادامه، نگاهی به برخی از کسب و کارهای ذکرشده در لیست بالا میندازیم.

پرورش زنبور عسل

به‌دلیل وجود شرایط مساعد برای پرورش زنبور عسل در شهرستان رشت، می‌توان این حرفه را یکی از مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت دانست. باتوجه به ظرفیت‌های بسیار خوبی که برای تولید عسل در شهرستان رشت و روستاهای این ناحیه وجود دارد، می‌توان در ابتدا با تعداد کمی کندو، کار پرورش زنبور عسل را شروع کرد. چراکه زنبورداری نیازمند کسب تجربه و آموزش است و توصیه می‌شود حتما زیرنظر افراد باتجربه، نسبت به کار پرورش زنبور عسل اقدام کنید. در این صورت با سرمایه‌گذاری کم، می‌توانید خسارت‌های مالی احتمالی را کنترل کرده و کسب تجربه کنید.

 چنانچه در سال اول موفق به تولید عسل شده و توانایی خود را در این حرفه نیز مورد آزمایش قرار دادید، می‌توانید در سال دوم به تعداد کندوها اضافه کرده و به مرور زمان به درآمدزایی نیز فکر کنید.

پرورش کرم ابریشم

یکی از مسیرهای کارآفرینی و خوداشتغالی که امکان کار در منزل نیز برای آن وجود دارد، پرورش کرم ابریشم است. برای ورود به این حرفه می‌توانید بخشی از خانه خود را به پرورش کرم ابریشم اختصاص دهید. همچنین، امکان دریافت وام برای راه اندازی این نوع از کسب ‌و کارهای خانگی نیز وجود دارد. در این صورت با فروش پیله‌های کرم ابریشم، می‌توانید کسب درآمد کنید.

تولید صنایع دستی

یکی از مشاغل خانگی پرطرفدار، ساخت و تولید صنایع دستی است. به‌دلیل تنوع گسترده‌ای که کار در حوزه‌ صنایع دستی دارد، تقریبا می‌توان گفت که برای هر سلیقه‌ای امکان ورود به این حرفه وجود دارد. باتوجه به جذابیت صنایع دستی برای گردشگران و نیز بازاری که این حوزه در شهرستان رشت دارد، می‌توان تولید صنایع دستی را یکی از مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت دانست.

چنانچه علاقه به ساخت صنایع دستی دارید، می‌توانید با تهیه مواد اولیه و گذراندن دوره‌های آموزشی کار خود را به‌سرعت شروع کنید. گلدوزی، گلیم، خراطی، حصیربافی، ساخت عروسک‌های محلی و سفالگری، برخی از حوزه‌های مرتبط با صنایع دستی استان گیلان و شهر رشت هستند که موردتوجه بیشتری قرار گرفته‌اند.

پرورش طیور

یکی دیگر از کسب و کارهای خانگی در شهرستان رشت در ارتباط با پرورش طیور است. به طورکلی یکی از مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت را می‌توان پرورش دام و طیور دانست. مرغ، اردک و بوقلمون تنها برخی از پرندگانی هستند که امکان پرورش آنها در محوطه‌ خانه نیز وجود دارد.

برای ورود به این حرفه باید قبل از شروع به کار، به‌خوبی هدف و زمینه‌ی کاری مورد علاقه خود را مشخص کنید. به‌عنوان مثال و در مورد پرورش مرغ باید تصمیم خود را بگیرید که قصد تولید و عرضه‌ گوشت مرغ دارید یا تولید تخم‌مرغ. بنابراین قبل از شروع به کار پرورش دام و طیور، باید هدف نیز کاملا مشخص و روشن باشد. در این صورت می‌توانید با برآورد هزینه‌های اولیه، مسیر شغلی مناسبی برای خود ایجاد کنید.

برنامه‌نویسی وب و اپلیکیشن موبایل

اما تنها کسب و کارهای سنتی نیستند که جزء مشاغل خانگی محسوب‌ می‌شوند و امکان کار در منزل برای برخی از فرصت های شغلی جدید نیز وجود دارد. یکی از فرصت های شغلی بسیار پرطرفدار که اتفاقا امکان کار در منزل نیز برای آن وجود دارد، شغل برنامه‌نویسی است.

با گسترش نفوذ اینترنت و فعالیت بیشتر شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی در فضای مجازی، نیاز به استخدام برنامه‌نویسان نیز افزایش یافته است. بنابراین، برنامه‌نویسی را می‌توان یکی از مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت معرفی کرد که دارای آینده‌ی شغلی بسیار خوبی نیز می‌باشد.

اما برنامه‌نویسی دارای حوزه‌های مختلفی است. برنامه‌نویسی وب و برنامه‌نویسی اندروید، دو حوزه‌ برنامه‌نویسی هستند که امکان کسب درآمد به‌صورت پروژه‌ای و کار در منزل نیز، در این فرصت های شغلی وجود دارد. برای کار در حوزه‌ برنامه‌نویسی، باید یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی را بیاموزید.

زبان‌های برنامه‌نویسی مختلفی وجود دارند که از آن جمله می‌توان به زبان‌های php، Python، Java، C++ و Javascript اشاره کرد. شما می‌توانید باتوجه به حوزه‌ مورد علاقه خود، یادگیری یکی از این زبان‌ها را شروع کرده و درآمدزایی خوبی از طریق کار در منزل داشته باشید.

سئو

باتوجه به گسترش روزافزون کسب و کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین، تقریبا می‌توان گفت که کسب‌وکاری وجود ندارد که تمایل برای ورود به فضای مجازی نداشته باشد. به‌همین دلیل یکی از مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت را می‌توان حوزه دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین دانست.

یکی از ابزارهایی که در حوزه دیجیتال مارکتینگ استفاده می‌شود، بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو مانند گوگل است. این کار که سئو (SEO) نیز نامیده می‌شود، امروزه به یکی از ضرورت‌های کسب و کارهای مختلف برای حضور فعال در فضای مجازی و آنلاین تبدیل شده است.

یک متخصص سئو نیز می‌تواند مانند اغلب فرصت های شغلی مرتبط با حوزه‌ فناوری اطلاعات، فعالیت خود را از طریق کار در منزل و دورکاری نیز انجام دهد. بدین منظور می‌توانید با شرکت در دوره‌های آموزشی سئو یا مشاهده فیلم‌های آموزشی این حوزه، به‌راحتی کسب درآمد کنید.

حسابداری

یکی از فرصت های شغلی که امکان کار در منزل برای آن وجود دارد، شغل حسابداری است. اگرچه برخی از کارجویان و فارغ التحصیلان رشته حسابداری ترجیح می‌دهند در شرکت‌های بزرگ و معتبر به‌صورت تمام‌وقت مشغول به کار شوند، اما می‌توان برای آگهی‌های استخدام دورکاری و پروژه‌ای حسابداری نیز رزومه ارسال کرد.

جمع‌بندی

قطعا هر یک از فرصت های شغلی در شهر رشت دارای اهمیت بوده و می‌توانند موردتوجه کارجویان و کارآفرینان قرار گیرند. اما در این مطلب باتوجه به عوامل مختلفی مانند نیاز بازار کار شهر رشت، موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و هزینه لازم برای راه اندازی یک کسب‌وکار، مهم‌ ترین حوزه‌های شغلی در شهر رشت نیز معرفی گردید. به‌شکلی که کسب درآمد در شهر رشت از طریق کسب و کارهای معرفی شده در این مطلب، راحت‌تر بوده و می‌تواند موردتوجه فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف دانشگاهی نیز قرار گیرد.

به خاطر داشته باشید که اگرچه فرصت های استخدام در شهر رشت بسیار زیاد و متنوع هستند، اما این بدان معنا نیست که برای کسب درآمد باید منتظر استخدام در یک شرکت خصوصی یا سازمان دولتی باشید. بلکه می‌توانید باتوجه به ظرفیت‌های این منطقه و شناختی که از خود دارید، قدم در مسیر کارآفرینی بگذارید.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها