پکن انتقاد آمریکا از روابط چین-ونزوئلا را بی‌اساس خواند

کد خبر: 780284

پس از آنکه وزارت خزانه‌داری آمریکا از چین به خاطر "همکاری با دولت مادورو و ارائه وام به جای پول نفت" انتقاد کرد، وزارت خارجه چین امروز دوشنبه تاکید کرد حمایت پکن از ونزوئلا به نفع مردم عادی است و شدیدا مورد استقبال قرار می‌گیرد.

پکن انتقاد آمریکا از روابط چین-ونزوئلا را بی‌اساس خواند

خبرگزاری ایسنا: به نقل از خبرگزاری رویترز، دیوید مالپس، از مقام‌های ارشد وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه در سخنانی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل گفته بود، تمرکز چین روی کالا و توافق‌های مالی نامناسب به کشورهای منطقه آمریکای لاتین آسیب می‌رساند.

انتقاد او از نقش چین در کمک‌رسانی به دولت ونزوئلا یک روز پس از آن مطرح شد که رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا پیش از آغز تور پنج روزه آمریکای لاتین خود، از احتمال وقوع یک کودتای نظامی در این کشور غنی از نفت سخن گفته بود.

گنگ شوآنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در این باره گفت: همکاری مالی میان دو کشور از طریق نهادهای مالی و شرکت‌های مستقر در دو کشور بر اساس اصل برد-برد و اصول تجاری انجام می‌شود. وام‌ها کاملا مطابق استانداردهای بین‌المللی و در راستای منافع مردم اعطا می‌شود. آنچه ایالات متحده آمریکا می‌گوید بی‌پایه و اساس و کاملا غیر مسوولانه است.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: همکاری میان چین و ونزوئلا به ساخت بیش از ۱۰ هزار مسکن ارزان قیمت، تولید برق و تامین کالا برای خانه‌های سه میلیون ونزوئلایی کم درآمد منجر شده است. همکاری چین-ونزوئلا منجر به توسعه اقتصادی-اجتماعی ونزوئلا شده است و مورد حمایت تمام اقشار این جامعه قرار دارد. یک ونزوئلای باثبات به نفع همه است.

چین هفته گذشته پس از آنکه تیلرسون به کشورهای این منطقه درباره "اتکای بیش از حد اقتصادی به چین" هشدار داد، اعلام کرد ایالات متحده آمریکا به آمریکای لاتین بی‌احترامی می‌کند.

دولت ترامپ تحریم‌های فردی و اقتصادی علیه دولت ونزوئلا بابت نقض حقوق بشر و فساد اعمال کرده است. نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا آمریکا را متهم می‌کند که برای دسترسی بیشتر به ذخایر نفتی این کشور عضو اوپک برای عزل او تلاش می‌کند.

چین و ونزوئلا روابط دیپلماتیک و تجاری نزدیکی خصوصا در حوزه انرژی دارند. چین مکررا تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، اروپا و سایر طرف‌ها علیه ونزوئلا را بابت شرایط داخل این کشور رد می‌کند. چین می‌گوید اطمینان دارد که ونزوئلا از عهده پرداخت بدهی‌ها برمی‌آید. ونزوئلا میلیاردها دلار از روسیه و چین عمدتا از طریق توافق‌های "نفت در ازای وام" قرض گرفته است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها