مسئول قتل عماد مغنیه رئیس مرکز جاسوسی سیا علیه ایران شد

کد خبر: 679082

اما مقام‌های فعلی و قبلی آمریکا می‌گویند مجزا کردن «مرکز مأموریت ایران» به عنوان یک نهاد جدید و مجزا شاهدی است که نشان می‌دهد سیا و کاخ سفید اهمیت ایران را به عنوان یک هدف جاسوسی افزایش داده و آن را در کنار کشورهای نظیر روسیه و کره شمالی به یکی از اولویت‌های فعالیت‌هایشان تبدیل کرده‌اند.

مسئول قتل عماد مغنیه رئیس مرکز جاسوسی سیا علیه ایران شد
سرویس بین‌الملل فردا: روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع خبری بامداد شنبه گزارش داد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، مجموعه‌ای را برای مأموریت گردآوری و تحلیل اطلاعات مربوط به ایران تشکیل داده است.

طبق این گزارش، «مرکز مأموریت ایران» قرار است به منظور تجمیع توانمندی‌های سیا و انجام همکاری‌های جمعی از جمله عملیات‌های مخفیانه در خصوص ایران، تحلیلگران، پرسنل مربوط به عملیات و متخصصان را از سراسر بخش‌های سیا گردهم بیاورد. این مرکز، از این لحاظ شبیه «مرکز مأموریت کره» است که سیا ماه گذشته آن را برای رصد تلاش‌های کره شمالی جهت ساخت موشک‌های دور برد هسته‌ای تشکیل داد. سیا قبلاً تحلیلگران و پرسنل عملیات خود را برای بحث و تبادل نظر در خصوص ایران در اتاقی به نام «خانه پارس» زیر یک سقف گرد آورده بود. این مرکز بعدا به یک بخش منطقه‌ای گسترده‌تر تبدیل شد. اما مقام‌های فعلی و قبلی آمریکا می‌گویند مجزا کردن «مرکز مأموریت ایران» به عنوان یک نهاد جدید و مجزا شاهدی است که نشان می‌دهد سیا و کاخ سفید اهمیت ایران را به عنوان یک هدف جاسوسی افزایش داده و آن را در کنار کشورهای نظیر روسیه و کره شمالی به یکی از اولویت‌های فعالیت‌هایشان تبدیل کرده‌اند. مایک پامپئو، رئیس سازمان سیا، «مایکل دی‌آندرا» را به عنوان رئیس این سازمان جدید منصوب کرده است. «دی‌آندرا»، قبلاً سرپرستی برنامه حملات پهپادی آمریکا را به عهده داشته است. روزنامه نیویورک‌تایمز در این رابطه نوشته است که مایکل دی‌آندرا فردی که برای سمت جدید در نظر گرفته شده در «سیا» به عنوان «شاهزاده سیاه» شناخته می‌شود؛ این لقب، در زمان فعالیت‌های «آندرا» برای نظارت بر عملیات دستگیری «اسامه بن‌لادن»، سرکرده اسبق القاعده و حملات پهپادی آمریکا که به کشته شدن صدها غیرنظامی منجر شد به وی نسبت داده شد. مقام‌های آمریکایی این انتصاب را یکی از تغییرات درون‌سازمانی «سیا» دانسته‌اند که اهمیت فعالیت‌های جاسوسی و عملیات‌های مخفیانه در این سازمان در دوران ریاست مایک پامپئو را نشان می‌دهد. نیویورک‌تایمز می‌نویسد: «ایران یکی از اهداف سخت برای سیا بوده است. این سازمان به دلیل باز نبودن سفارت آمریکا در ایران دسترسی به شدت محدودی به این کشور دارد، ضمن اینکه دستگاه‌های اطلاعاتی ایران تقریباً چهار دهه را صرف تلاش برای مقابله با اقدامات جاسوسی و عملیات‌های مخفیانه آمریکا کرده‌اند.» نیویورک‌تایمز می‌گوید به این دلیل نام «دی‌آندرا» را منتشر کرده که هویت وی قبلاً در رسانه‌ها به عنوان فردی که در حال هدایت برنامه‌های دولت جدید آمریکا علیه ایران است مطرح شده است. درباره دیدگاه‌های «دی‌آندرا» درباره ایران، اطلاعاتی یافت نمی‌شود. وی در سال‌های بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 نقش گسترده‌ای در برنامه بازجویی و شکنجه سیا از مظنونان اقدامات تروریستی که با انتقادهای گسترده‌‌ای همراه شد، داشته است. «دی‌آندرا» مطابق اطلاعات موجود در سال 2006 به ریاست مرکز مبارزه با تروریسم سیا منصوب شد و تا 9 سال بعد در این سمت باقی ماند.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش داده که ماموران تحت نظر او، «نقشی محوری» در شهادت «عماد مغنیه» فرمانده بخش نظامی حزب‌الله لبنان داشتند.

در همین رابطه، سوزان ملونی تحلیلگر مرکز سیاست خاورمیانه در اندیشکده بروکینگز در حساب خود در شبکه اجتماعی «توئیتر» با اشاره به احتمال تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای اتخاذ استراتژی تغییر رژیم در ایران نوشت که طرح تغییر رژیم در ایران تاثیرگذار نخواهد بود.

ملونی نوشت که استفاده از استراتژی تغییر نظام در ایران احمقانه است و نتایج زیان بخشی برای منافع آمریکا در پی خواهد داشت.

ملونی نوشت که حرف آخر این است که استقبال تیم ترامپ از تغییر نظام در ایران صرفا مشروعیت جمهوری اسلامی ایران و حکومت داخلی در این کشور را تقویت می کند و نتیجه ای معکوس در پی خواهد داشت.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها