فرهنگ جدید آمریکایی دردوران پساهژمونی

کد خبر: 640006

تصاویر زد و خورد خیابانی میان موافقان و مخالفان رئیس جمهور آمریکا، شگفت انگیز و قابل تامل بود.

روزنامه خراسان:‌ تصاویر زد و خورد خیابانی میان موافقان و مخالفان رئیس جمهور آمریکا، شگفت انگیز و قابل تامل بود.
«جوزف نای»، اندیشمند آمریکایی، هنگامی که از قدرتِ «فرهنگ آمریکایی» سخن می گفت، از آن با عنوان «قدرت نرم» صحبت می کرد. نای معتقد بود که فرهنگ آمریکایی با جاذبه بالای خود یکی از ستون‌های قدرت آمریکا و یکی از مهمترین ابزارهای نفوذ قدرت آن کشور در صحنه بین‌المللی است.
هالیوود، این گونه «سبک زندگی آمریکایی» را در عرصه بین المللی القا کرده است که «آمریکا، ملتی نه چون دیگران» است. اما تاریخ آن‌گونه که «فرانسیس فوکویاما» می گفت، پیش نرفت و به نظر نمی رسد آخرین انسان بخواهد در قواره های امروز آمریکایی ظاهر شود. «سرِکوه یخی گسست های اجتماعی در جامعه آمریکا بیرون زده است». از آن جهت که سیاست داخلی و خارجی در تعامل پویا با یکدیگر قرار دارند، واقعاً درست است که امروز همان زمانی است که می توان از «دوران پسا هژمونی آمریکا» سخن گفت.
شکاف اجتماعی حتی در سطح نخبگانی آمریکا نیز توسعه یافته است. چگونه می توان خود را در صدر قدرت در عرصه بین المللی فرض کرد و از بیماری «جنجال نهادینه شده» رنج برد. این یک واقعیت است که در جامعه امروز آمریکا «تردید آمریکایی»( American Skepticism) نهادینه شده است و مردم هرروز منتظر یک اتفاق جدید هستند. خواه زد و خورد باشد، خواه مسئله شنود و... .
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها