نگرانی آمریکا از امنیت تسلیحات هسته ای پاکستان

کد خبر: 492794

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در اظهاراتی نسبت به امنیت زرادخانه هسته ای پاکستان ابراز نگرانی کرد.

خبرگزاری مهر: به نقل از «داون نیوز»، «مارک تونر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا نگران امنیت هسته ای پاکستان است که البته این موضوع همواره از مباحث مطرح در مداکرات با دولت «اسلام آباد» است.
مارک تونر گفت: آمریکا نگران امنیت هسته ای پاکستان است، همچنین با توجه به تشنهای شدید سیاسی و مرزی میان هند و پاکستان، این اختلاف ها و تبعات خطرناک احتمالی آن نیز یکی دیگر از نگرانیهای ماست.
وی افزود: البته ما نگرانی هایی نیز در مورد تنش ها میان هند و پاکستان داریم، هند و پاکستان به عنوان دو قدرت هسته ای جنوب آسیا شناخته می شوند که با توجه به تشن های شدید سیاسی و مرزی میان دو همسایه هسته ای، این اختلاف ها و تبعات خطرناک احتمالی آن، همواره موجب نگرانی بوده است.
لازم به ذکر است که درماه های اخیر رسانه های آمریکایی و چند تن از نمایندگان کنگره نیز نسبت به ناتوانی پاکستان در حفظ امنیت تسلیحات و نیروگاه های هسته ای خود اظهار نگرانی کرده بودند.
پاکستان اما می گوید که تسلیحات هسته ای این کشور از بالاترین ضریب ایمنی برخوردار است.
چند ماه پیش ومدت کمی قبل از آنکه «نواز شریف» نخست وزیر و «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان سفرهای جداگانه خود به واشنگتن را انجام دهند، رسانه های آمریکا گزارش هایی را منتشر کردند مبنی بر اینکه واشنگتن قصد دارد در قالب امضای یک قرارداد هسته ای با پاکستان، توان این کشور در زمینه تسلیحات هسته ای را محدود کند.
این گزارش ها با واکنش شدید مقامات متعدد دولت پاکستان از جمله شخص نواز شریف مواجه شد و پاکستان اعلام کرد که هرگز در زمینه توان هسته ای خود به عنوان عاملی بازدارنده در مقابل برخی تهدیدهای بالقوه منطقه ای (هند) مصالحه نخواهد کرد.
حضور گروه های متعدد شبه نظامی و تروریستی و نبود امنیت در پاکستان، یکی از دلایل است که می توان برای نبود امنیت کافی برای تسلیحات هسته ای پاکستان برشمرد. درصورت دسترسی احتمالی تروریست ها زرادخانه های هسته ای پاکستان، می تواند تبعات جبران ناپذیر به دنبال داشته باشد.
پاکستان که نسبت به قرارداد هسته ای غیرنظامی میان آمریکا و هند و همکاری های هسته ای واشنگتن با دهلی نو آگاه است، معتقد است که آمریکا نباید میان هند و پاکستان در زمینه همکاری های هسته ای تبعیض قائل شود. پاکستان نیز خواستار همکاری آمریکا در زمینه فناوری هسته ای در زمینه های غیرنظامی است.
در واقع پاکستان یکی از کشورهای صاحب سلاح هسته ای و یکی از قدرت های اتمی جهان شناخته می شود.
برخی موسسات مطالعاتی و تحقیقاتی بین المللی ادعا کرده اند که پاکستان با سرعت زیادی در حال تقویت توان هسته ای نظامی خود است و ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده، به سومین قدرت هسته ای جهان بعد از آمریکا و روسیه تبدیل خواهد شد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها