جدیدترین تحولات لیبی/ شمار کشته‌ها به ۳۲ نفر رسید

کد خبر: 934879

برخی منابع خبری از کشته شدن ۳۲ نفر از نیروهای دولت وفاق ملی لیبی در درگیری با نیروهای تحت امر ژنرال «خلیفه حفتر» در مناطق اطراف طرابلس پایتخت این کشور خبر می‌دهند.

جدیدترین تحولات لیبی/ شمار کشته‌ها به ۳۲ نفر رسید

سرویس بین الملل فردا: درگیری بین نیروهای لیبیایی در اطراف طرابلس که از پنجشنبه پانزدهم فروردین آغاز شده (چهارم آوریل) همچنان ادامه دارد.

در حالی که وزارت بهداشت «دولت وفاق ملی» (طرابلس) دیشب از کشته شدن ۱۱ نفر و زخمی شدن ۲۳ نفر از نیروهای این دولت در درگیری‌ها خبر داده بود اما خبرگزاری فرانسه امروز دوشنبه از کشته ۳۲ نفر از نیروهای دولت وفاق ملی خبر داد.

روز پنجشنبه گذشته نیروهای مسلح پارلمان طبرق به فرماندهی «خلیفه حفتر» عملیاتی برای اشغال طرابلس (مقر دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج) در غرب لیبی آغاز کردند و در مقابل، طرابلس نیز عملیاتی نظامی در پاسخ به آن آغاز کرده است. دو طرف در مناطق جنوبی نزدیک به شهر طرابلس درگیر هستند.

معاون السراج به نیروهای حفتر پیوست

«علی القطرانی» معاون رئیس دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس از سمتش استعفا کرده و به نیروهای حفتر پیوست.

القطرانی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رفتار السراج تحت تأثیر شبه‌نظامیان، تنها لیبی را به سمت درد و رنج و جدایی بیشتر سوق می‌دهد».

بنابر گزارش شبکه العربیه، القطرانی همچنین از پیشروی نیروهای حفتر به سمت طرابلس برای رهایی این شهر از آنچه «گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیان جنایتکار» خواند، استقبال کرد و مدعی شد که السراج توافق سیاسی لیبی را با تکروی در تصمیمات خود، نقض کرده است.

پیش از این السراج با انتقاد از اقدامات ژنرال حفتر برای پیشروی به سمت طرابلس گفت که این اقدام وی کودتا علیه توافق سیاسی است.

وی افزود: «ما دستمان را برای صلح دراز کردیم اما تجاوز نیروهای وابسته به حفتر و اعلام جنگ از سوی آنها علیه شهر و پایتخت ما یعنی کودتا علیه توافق سیاسی و ما نیز راهی جز اینکه عزم خود را جزم کنیم نداشتیم و لذا دستور آماده‌باش نیروهای مسلح لیبی و دستگاه‌های امنیتی برای برخورد با هر گونه تهدیدی را صادر کردیم».

روسیه مانع صدور بیانیه شورای امنیت علیه حفتر شد

روسیه که از حامیان خلیفه حفتر محسوب می‌شود، روز یکشنبه (دیروز) مانع صدور بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص درخواست از نیروهای حفتر برای توقف پیشروی به سمت طرابلس شد.

به نوشته روزنامه «القدس‌العربی»، هیأت روسی در سازمان ملل خواستار اصلاح پیش‌نویس بیانیه مربوط به درخواست از نیروهای حفتر برای توقف حمله به طرابلس شد و تأکید کرد که در این بیانیه باید از همه طرف‌های مسلح لیبی برای توقف درگیری، درخواست شود نه فقط حفتر.

هیأت آمریکایی نیز با پیشنهاد هیأت روسی مخالفت کرده و مانع صدور چنین بیانیه‌ای شد. این بیانیه پیشنهاد انگلیس بوده است.

شورای امنیت روز جمعه نیز نشستی را در پشت درهای بسته برای بررسی اوضاع لیبی تشکیل داد و با صدور بیانیه پایانی از «ارتش ملی لیبی» تحت امر حفتر خواست تا حمله به طرابلس را متوقف کند.

آمریکا خواستار توقف فوری درگیری‌های لیبی شد مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا خواستار توقف فوری عملیات نظامی از سوی نیرو‌های تحت هدایت ژنرال خلیفه حفتر فرمانده نظامی شرق لیبی شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به نقل از آناتولی، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای خواستار «توقف فوری» عملیات نظامی علیه شهر طرابلس، پایتخت لیبی شد.

وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن «عمیقاً نگران» درگیری‌ها در نزدیکی شهر طرابلس است، افزود بحران لیبی هیچ راه‌حل نظامی دارد.

بیانیه وزیر خارجه آمریکا چند روز پس از آن صادر می‌شود که نیرو‌های موسوم به «ارتش ملی لیبی» با فرماندهی خلیقه حفتر عملیات نظامی را برای تصرف طرابلس آغاز کردند. نیرو‌های موسوم به «دولت وفاق ملی» هم‌اکنون کنترل طرابلس را در دست دارند.

در بخش دیگری از بیانیه مایک پمپئو آمده است: «ما به صورت روشن اعلام کرده‌ایم که مخالف عملیات نظامی نیرو‌های خلیفه حفتر و خواستار توقف فوری این عملیات علیه پایتخت لیبی هستیم».

پس از مرگ معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی چندین سال است که این کشور شاهد درگیری‌ها و شورش‌های خونین بوده و دولت مرکزی واحدی در آن تشکیل نشده است. پارلمان مستقر در شهر طبرق که سال ۲۰۱۴ انتخاب شد و از حمایت «ارتش ملی لیبی» برخوردار است بر شرق این کشور حکومت می‌کند. این در حالی است که دولت وفاق ملی که سال ۲۰۱۵ تشکیل شد کنترل بخش‌های غربی لیبی، از طرابلس به بعد را به عهده دارد.

اختلافات میان دو طرف درگیر در لیبی با وجود مذاکراتی که در ماه فوریه انجام شد همچنان ادامه دارد و در روز‌های اخیر بالا گرفته است. این درگیری‌ها از پنج‌شنبه گذشته زمانی‌که ژنرال خلیفه حفتر اعلام کرد قصد دارد طرابلس را از وجود «تروریست‌ها» پاکسازی کند، شدت یافت.

در مذاکرات ماه فوریه، فائز السراج، نخست‌وزیر لیبی و رئیس دولت وفاق ملی این کشور که دولتش از سوی سازمان ملل حمایت می‌شود با ژنرال خلیفه حفتر توافق کردند که نهاد‌های دولتی را متحد سازند و تا پایان سال جاری میلادی انتخابات ملی برگزار کنند. شواهد حاکی از آن است که این توافق‌ها چندان پایدار نبوده است.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها