اعتراض قزاق‌ها به فروش زمین به خارجی‌ها

کد خبر: 520829

اعتراضات مردم قزاقستان به فروش زمین به خارجی‌ها، سفر رئیس‌جمهور ترکمنستان به عربستان و مصادره ۵ مسجد در تاجیکستان توسط دولت این کشور بخشی از مهم‌ترین اخبار آسیای مرکزی در هفته گذشته است.

خبرگزاری فارس: در دوشنبه،اعتراضات مردم قزاقستان به فروش زمین به خارجی ها، سفر رئیس جمهور ترکمنستان به عربستان و مصادره 5 مسجد در تاجیکستان توسط دولت این کشور ، بخشی از مهمترین اخبار آسیای مرکزی در هفته گذشته می‌باشد.
سفر رئیس جمهور ترکمنستان به عربستان سعودی
اوایل هفته گذشته، «قربانقلی بردی محمد اف» رئیس جمهور ترکمنستان برای دومین بار عازم «ریاض» شد و با پادشاه سعودی ملاقات کرد.
امضا یک توافقنامه امنیتی میان ترکمنستان و عربستان به همراه درخواست کمک عشق آباد از ریاض در تکمیل و راه اندازی پروژه خط لوله گاز تاپی از جمله مهم‌ترین اخبار پیرو انجام این سفر 3 روزه بود. البته اظهارات ضد ایرانی پادشاه سعودی در دیدار با بردی محمد اف نیز بازتاب بسیاری در رسانه‌های منطقه داشت.
از دیگر نکات مرتبط با این سفر، مراجعه سریع «رشید مرداف» وزیر خارجه ترکمنستان به تهران پس از پایان سفر بردی محمد اف به عربستان بود.
موضوعی که شائبه‌هایی در خصوص نوع قرارداد امنیتی میان «عشق‌آباد-ریاض» و خطرات احتمالی که ممکن است حضور نیروهای عربستانی در مناطق مرزی ایران برای این کشور ایجاد کند را افزایش داد.
دیدار با «عباس آخوندی»، وزیر راه، مسکن و شهرسازی و ملاقات با «محمد جواد ظریف» از جمله برنامه‌های حضور 2 روزه مرداف در تهران بود.
از نکات قابل توجه در همین رابطه نیز، سفر یک هیئت عالی رتبه چینی به عشق آباد پیش از سفر بردی محمد اف به عربستان بود. این هیئت ارشد امنیتی، نتیجه ملاقات با مقامات ترکمنی را راهبردی ارزیابی کردند.
گفته می‌شود در طی سالهای آینده کشورهای صادر کننده و وارد کننده انرژی همچون چین و عربستان، بر نوع روابط خود با عشق‌آباد حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند و سیاست درهای باز ترکمنستان به رقابت قدرت‌ها پیرامون انرژی ترکمنستان افزوده است.
اعتراضات مردم قزاقستان به فروش زمین به خارجی ها
از دیگر اخباری که طی هفته گذشته، جنجال بسیاری در رسانه‌های منطقه در پی داشت، شکل گیری موج خفیفی از اعتصابات و اعتراضات مردمی در کشور قزاقستان بود. طی هفته گذشته، تصمیم دولت قزاقستان برای به مزایده گذاشتن 1. 7 میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی بهانه برای راه افتادن تظاهرات علیه فروش آن به سرمایه گذاران خارجی را فراهم کرد.
نخستین تظاهرات در منطقه «آتیرائو» اتفاق افتاد و در‌‌‌ همان روز «نورسلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان رسما اعلام کرد که زمین به خارجی‌ها فروخته نخواهد شد. با وجود این، طی روزهای آینده، در مناطق «سمیپالاتینسک»، «آکتوبینسک» و «آکتاو» باز هم صد‌ها نفر معترض به میدان‌ها آمدند که حاکی از جدیت موضوع بود.
در همین حین، رئیس‌جمهور قزاقستان با اشاره به تجمعات اعتراض‌آمیز اخیر در این کشور، نسبت به احتمال تکرار «سناریوی اوکراین» در این جمهوری هشدار داد.
پس از سخنان «نور سلطان نظربایف» رئیس جمهور قزاقستان، برخی کار‌شناسان نسبت به سناریوی استفاده کشورهای بیگانه از ظرفیت بی‌ثباتی در این کشور تاکید کردند و نسبت به هرگونه ادامه دیگری‌های قومی و ناسیونالیستی که پایه اعتراضات اخیر را تشکیل می‌داد، هشدار دادند.
اوایل هفته جاری نیز، وزیر کشاورزی قزاقستان به دلیل اعتراضات مردم این کشور به فروش و اجاره زمین‌های کشاورزی به خارجی‌ها استعفا کرد.
انتقاد رئیس حزب نهضت اسلامی از دولت تاجیکستان
بیانیه تند و انتقادی رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان خطاب به دولت این کشور، از دیگر مهم‌ترین رویدادهای خبری هفته گذشته بود. در این بیانیه، تکتازی حکومت، زیر پا گذاشتن سازش‌نامه صلح و برهم‌زدن وحدت ملی، گسترش فساد مالی و رشوه خواری در ادارات دولتی، حاکم شدن روحیه خانواده محوری در امور مدیریت کشور، مبارزه با فرهنگ و ارزش‌های ملی و دینی، تقلب در انتخابات و سرکوب مخالفان، از علل بروز بحران سیاسی فعلی در تاجیکستان ذکر شده است.
حزب نهضت اسلامی از حدود 6 ماه پیش بطور رسمی ممنوع الفعالیت و اکنون همگی اعضای شورای رهبری این حزب به جز «محی الدین کبیری» در بازداشت و در انتظار محاکمه بسر می‌برند.
خنثی شدن عملیات تروریستی داعش در تاجیکستان
اعلام خنثی شدن نقشه ترور «امامعلی رحمان» از سوی داعش، از خبرهای دیگری بود که طی هفته گذشته بازتاب بسیاری در رسانه‌های تاجیکی داشت. دادگاهی در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان روز جمعه اعلام کرد: گروه شبه نظامی داعش سال گذشته قصد ترور امامعلی رحمان رئیس جمهوری این کشور را داشته است.
تصاحب 5 مسجد توسط دولت تاجیکستان
در ادامه سیاست‌های ضد اسلامی دولت تاجیکستان، دادگاه ناحیه «سینای» شهر دوشنبه حکم مصادره ساختمان 5 مسجد را به بهانه ساخت و ساز غیرمجاز به نفع دولت در این منطقه اعلام کرد.
تغییر کاربری مساجد، ممنوعیت پخش اذان، عدم استفاده از پوشش اسلامی زنان در میادین عمومی، ممنوعیت حضور جوانان در مساجد و تعطیلی مراکز دینی متعدد، تنها بخشی از مهم‌ترین اقدامات ضد اسلامی رحمان طی سالهای اخیر بوده است.
در ادامه فشار مراکز و دولت‌های کشورهای اروپایی به تاجیکستان، این هفته نیز، رئیس دفتر اتحادیه اروپا در تاجیکستان، محدودیت آزادی بیان در این کشور را مانعی برای ارائه کمک‌های اقتصادی بین‌المللی به دوشنبه اعلام کرد.
نزدیکی به روسیه در اعمال خواسته‌های این کشور، از جمله مهم‌ترین دلایل انتقادات حقوق بشری اتحادیه اروپا نسبت به دوشنبه اعلام شده است.
تاجیکستان به ایران برق صادر می‌کند
تاجیکستان قصد دارد پس از اتمام ساختمان نیروگاه برق آبی «راغون» برق اضافی خود را از خاک ازبکستان و ترکمنستان به ایران انتقال دهد. بنا به اعلام کمیته سرمایه گذاری و اموال دولتی تاجیکستان، طرح ساخت خط برق با ولتاژ بالای 500 کیلو وات که باید توسط مسیر «راغون- ریگر- گوزر- قراقل- چارجو- مرو- مشهد» به ایران منتقل شود، 166 میلیون و 500 هزار دلار برآورده شده است.
طول این پروژه خط انتقال نیروی برق حدود 250 کیلومتر را تشکیل می‌دهد. بخشی از این پروژه از «مرو» ترکمنستان تا «مشهد» ایران در حال حاضر ساخته شده است. مهلت اتمام این پروژه تنها پس از انجام مطالعات فنی و اقتصادی آن اعلام خواهد شد. در حال حاضر جستجوی سرمایه گذاران برای این پروژه ادامه دارد.
۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها