ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با «فردا» تشریح کرد:

بازار ارز در سال ۱۴۰۳

کد خبر: 1281286

یک تحلیلگر‌ مسائل اقتصادی گفت: احتمال ثابت نگاه داشتن نرخ ارز در سال پیش رو کم است و سال پر نوسانی را در این حوزه شاهد خواهیم بود‌.

بازار ارز در سال ۱۴۰۳

گروه سیاست سایت فردا: یکی از پرسش‌های مهم عمومی در ابتدای سال جدید این است که سال ۱۴۰۳ از نظر ارزی چگونه خواهد بود؟ پر نوسان یا با ثبات؟

ابوذر ندیمی، تحلیلگر مسائل اقتصادی، درباره این موضوع به «فردا» گفت: «سال ۱۴۰۳ سالی پر نوسان در حوزه ارز و طلا خواهد بود. در ماه رمضان و محرم و صفر به دلیل پایین‌آمدن مسافرت‌ها شاخص‌ها دچار رکود می‌شود و در ایام تعطیلات و جشن‌های به دلیل افزایش تقاضا نرخ ارز بالا می‌رود. عوامل دیگری مانند انتخابات آمریکا و احتمال روی کار آمد ترامپ هم بر نرخ ارز اثرگذار خواهد بود».

او ادامه داد: «مسئله دیگر به سیاست‌های ارزی مرتبط است. از قبض نقدینگی گرفته تا اینکه دولت به سمت سیاست انقباضی می‌رود یا نه و مدیریت ارزی و بانکی چگونه باشد همه و همه در نرخ ارز تأثیرگذار خواهد بود».

این تحلیلگر مسائل اقتصادی همچنین بیان کرد: «بخشی از موضوع هم به خود مردم برمی‌گردد؛ اینکه چه تصوری درباره عملکرد دولت، مجلس و بانک مرکزی دارند. اگر تصور کنند باید برای حفظ سرمایه خود به خرید ارز و طلا مبادرت کنند طبیعتا چنین واکنشی به بازار ارز در مغایرت با سیاست‌های دولت قرار می‌گیرد و علاوه بر موضوعات بین‌المللی این مسئله هم به نوسانات ارز دامن می‌زند».

ندیمی در پایان گفت: «به طور کلی احتمال ثابت نگاه داشتن نرخ ارز کم است و سال پر نوسانی را شاهد خواهیم بود‌؛ به‌خصوص اینکه همچنان تحریم‌ها به قوت خود باقی است و امکان بازگشت ارز به طور عادی به کشور وجود ندارد و برای مثال عراق که در همسایگی ما قرار دارد می‌گوید به دلیل تحریم‌ها امکان پرداخت ارز نداریم. مدیریت اقتصادی هم مزید بر علت است که به نوسانات دامن می‌زند».

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها