«فردا» گزارش می‌دهد:

چرا باید از دوقطبی‌شدن جامعه جلوگیری‌ کرد؟

کد خبر: 1281284

اعتلای انقلاب اسلامی در گرو انسجام ملی است و هر امری که این انسجام را برهم‌ بزند و باعث دوقطبی‌شدن جامعه شود، نکوهیده است.

چرا باید از دوقطبی‌شدن جامعه جلوگیری‌ کرد؟

گروه سیاست سایت فردا: اتفاقی که یکی از بیمارستان‌های قم رخ داد؛ یعنی فیلم گرفتن فردی روحانی از یک خانم باعث شد بسیاری نظارت متفاوتی را مطرح کنند. برخی فردی که فیلم گرفته بود را مقصر دانستند و برخی دیگر به دلیل عدم رعایت حجاب، آن خانم را دارای تقصیر‌ معرفی کردند. همه اینها اما فرای اصل موضوع که چه بوده است نشان از یک رخداد خطرناک اجتماعی است؛ دوقطبی شدن جامعه.

پر واضح است که رعایت حجاب علاوه بر آنکه فریضه‌ای دینی است، یک قانون صریح در ایران است و مانند هر قانون دیگری شهروندان باید آن را رعایت کنند و طبیعی است در صورت نقض قانون با برخورد قانونی مواجه می‌شوند اما در عین حال به نظر می‌رسد اقداماتی که منجر به تنش اجتماعی و البته سوءاستفاده دشمنان شود، مشکل را دو چندان می‌کند. به این معنی که اقدامات خودسرانه نه‌تنها باعث بسط قانون حجاب نمی‌شود بلکه کشمکش‌ها در سطح جامعه را بالا می‌برد و از همه مهم‌تر جامعه را دو قطبی می‌کند.

همواره دلسوزان نظام و ایران بر ضرورت ایجاد وحدت میان مردم سخن گفته‌اند به ویژه حالا که ایران از سوی دشمنان تحت فشارهای بی‌سابقه‌ای است. در همین انتخابات اخیر توصیه‌های بسیاری بر انسجام ملی ابراز شد که واضح بود انسجام ملی نه فقط برای برگزاری انتخابات است بلکه برای تحکیم نظام‌ اسلامی است. با این وصف هر حرکتی که باعث دوقطبی‌شدن جامعه شود می‌تواند پیامدهای منفی گسترده‌ای داشته باشد؛ از جمله مردم علیه مردم شدن، التهاب اجتماعی، افزایش فشار روانی بر مردم در شرایط بحرانی اقتصادی و البته بدبینی بخشی از مردم نسبت به مسئولان زیرا چنین تلقی می‌شود که برخورد کنندگان به نوعی نماینده بخشی از تصمیم‌سازان‌اند در صورتی که از قضا تصمیم‌سازان در هر جایگاهی که قرار دارند برایشان اولا برخورد فرهنگی با مقوله فرهنگی حجاب است و ثانیا در حوزه قانونی راهکار مقابله با تخطی از قانون را موکول به همان قانون می‌کنند زیرا در قانون کم‌هزینه‌ترین‌ شکل برخورد با خاطیان را مشخص کرده است.

به هر روی مسلم است که اعتلای انقلاب اسلامی در گرو انسجام ملی است و هر امری که این انسجام را برهم‌ بزند و باعث دوقطبی‌شدن جامعه شود، نکوهیده است؛ البته همان‌طور که نقص قوانین هم مورد تقبیح است. با این اوصاف به نظر می‌رسد بهترین راه آن است که هم‌ همه مردم به رعایت قوانین کشور اهتمام بورزند و هم آنکه برخورد با متخلفان بر عهده قانون و ضابطان باشد تا علاوه بر آنکه هرج و مرج اجتماعی ایجاد نشود، زمینه سوءاستفاده به دمشنان نظام هم داده نشود.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها