یادداشتی از محبوبه نیاورانی

پیروزی میدان

کد خبر: 1280694

در شرایطی که جنگ غزه یک نوع «عقب‌گرد راهبردی» برای آمریکا محسوب می‌شود و یک «پیروزی راهبردی» برای ایران؛ در چنین شرایطی ایران در صورت دیپلماسی صحیح می‌تواند اهداف خود را به خوبی جلو ببرد.

پیروزی میدان

گروه سیاست سایت فردا - محبوبه نیاورانی در یادداشتی که سرمقاله «صبح نو» است، نوشت: در سالی که گذشت ایران توانست در رویدادهای منطقه‌ای متفاوت قدرت خود را به نمایش بگذارد و پیروزی راهبردی خود را در غرب آسیا تثبیت کند که مهم‌ترین آن به اذعان رسانه‌های غربی؛ مختل شدن روند عادی‌سازی است تا جایی که روزنامه آمریکایی «دیلی بیست» در توصیف سیاست منطقه‌ای ایران نوشته است: «ایران از لحاظ راهبردی  خود را چیره‌دست‌تر از واشنگتن نشان داده است.» این رسانه آمریکایی اعتقاد دارد: «جنگ اسرائیل - حماس تنها به تقویت جایگاه ژئوپلیتیک ایران منجر شده؛ چراکه این جنگ موجب افزایش فشارهای بین‌المللی بر اسرائیل برای پذیرش فلسطین غیرنظامی‌ شده به‌عنوان تنها راهکار ممکن برای پایان دادن به معضلات کنونی شده است.» طوفان الاقصی توانست «شکست غیرقابل‌ترمیم» هم از لحاظ نظامی و هم از لحاظ سیاسی به رژیم صهیونیستی وارد کند و قدرت «نیروهای مقاومت» را به رخ بکشاند. وقتی ارتش سست و پوشالی رژیم صهیونیستی از حماس این‌گونه ضربه می‌خورد، اگر نیروهای مقاومت، توان و ظرفیت خود را برای یک هدف مشترک جمع کنند، قطعا به آسانی به هدف خود خواهند رسید و رویارویی دشمن نیز با آنان سخت و پرهزینه خواهد بود. همچنان‌که یمن یک‌تنه در برابر رژیم ‌صهیونیستی و حامیان آن ایستاده و در این راه هیچ باکی ندارد و وحدت خون، میدان و هدف با فلسطین را به معنی واقعی کلمه به نمایش گذاشته است و درس شجاعت را به مسلمانان مخابره می‌کند. یمن کشوری که سال‌ها درگیر جنگ و قحطی بود، توانست از تمام ظرفیت‌های خود برای جلوگیری از کشتار مردم مظلوم فلسطین استفاده کند و قدرت نظامی‌اش در برابر مستکبران، چشم‌های جهان را به خود خیره سازد و سطح پیشرفته‌ای از مهارت‌های رزمی را در نبرد با متجاوزان و اشغالگران به نمایش بگذارد.از‌این‌رو مجموعه حوادث و رخدادهای 1402 کارت‌های بازی ایران برای برای تأثیرگذاری در معادلات منطقه‌ای را افزایش داده است و توانسته این برتری خود را تثبیت کند که آخرین نمونه آن، نوع پاسخ آمریکا به کشته شدن سربازهایش در پایگاه نظامی در اردن بود. در چنین شرایطی، موقعیت خوبی برای نقد کردن این پیروزی راهبردی است که می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان باشد و قدرت آن را در چانه‌زنی بالا ببرد.

 همچنان‌که در روزهای اخیر خبرهایی از مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا به گوش می‌رسد؛ مذاکراتی که همین قدرت منطقه‌ای ایران، آمریکا را به پای میز آن کشانده تا به ادعای خود از ایران برای جلوگیری از تنش‌ها در منطقه کمک بخواهند.

خبرگزاری دولت هم ضمن تأیید ضمنی مذاکرات ایران و آمریکا، درباره این مذاکرات هم این‌گونه توضیح داده که «تبادل پیام‌ها و گفت‌وگوهای غیرمستقیم صرفا محدود در چارچوب مذاکرات رفع تحریم است و پیامی درباره تحولات دریای سرخ مبادله نشده است. تبادل پیام با طرف‌های مقابل با هدف انتقال شفاف مواضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه ادامه داشته است.» 

حال موضوع مذاکرات هر چه باشد حاکی از قدرت منطقه‌ای ایران است که تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز باید از موقعیت جدید ایجاد شده به‌عنوان امتیاز برای رفع تحریم‌ها از آن بهره بگیرد. همچنان‌که جامعه اطلاعاتی آمریکا اخیرا در گزارش سالانه خود از ایران به‌عنوان قدرتی منطقه‌ای نام برده که همراه با کشورهایی همانند چین، روسیه و بازیگران غیردولتی، برتری آمریکا در این چارچوب را به چالش می‌کشند.  در این گزارش عنوان شده که ایران با حمایت از گروه‌های مقاومت در منطقه به دنبال تثبیت موقعیت خود و کاهش احتمالی درگیری با آمریکا است. در بخش نظامی و سایبری نیز از ایران به‌عنوان یکی از قدرت‌های مهم در این دو حوزه نام برده است که در بحث نظامی به دلیل استفاده  از قدرت ترکیبی مورد توجه کارشناسان و تحلیلگران قرار گرفته است.

در شرایطی که جنگ غزه یک نوع «عقب‌گرد راهبردی» برای آمریکا محسوب می‌شود و یک «پیروزی راهبردی» برای ایران؛ در چنین شرایطی ایران در صورت دیپلماسی صحیح می‌تواند اهداف خود را به خوبی جلو ببرد.

 

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها