یادداشتی از مهدی سعیدی؛

تقوا در میدان لغزنده انتخابات

کد خبر: 1272701

بازی در چارچوب‌های یاد شده است که می‌تواند صحنه انتخابات را در عین حالی که پرشور و هیجانی است، پاک و تمیز نگه دارد و اعتماد عمومی به بازیگران سیاسی را نیز افزایش دهد.

تقوا در میدان لغزنده انتخابات

گروه سیاست سایت فردا - مهدی سعیدی در یادداشتی نوشت: کمتر از یک ماه تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده و سرنوشت نامزد‌های تأیید صلاحیت شده مشخص است و بیش از ۱۳ هزار نفر برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی بهارستان امکان رقابت دارند. 

کمتر از یک ماه تا برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده و سرنوشت نامزد‌های تأیید صلاحیت شده مشخص است و بیش از ۱۳ هزار نفر برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی بهارستان امکان رقابت دارند. 

طبیعی است در مدت باقی مانده شاهد رونق فعالیت‌های انتخاباتی خواهیم بود تا تلاش شود آرای مردم به سمت افراد جلب شود و آنکه بیشترین اقبال را داشته باشد، بیشترین سهم از قدرت را نیز داشته باشد. اما آنچه در این میان قابل ملاحظه است، چگونگی تنظیم قواعد رقابت است. آنچه می‌تواند انتخابات در کشور را در چارچوب مصالح نظام اسلامی قرار دهد و مطلوبیت انتخابات را بالا ببرد، تلاش برای تحقق رقابتی سالم، برابر، منصفانه، اخلاقی و قانونی است. بازی در چارچوب‌های یاد شده است که می‌تواند صحنه انتخابات را در عین حالی که پرشور و هیجانی است، پاک و تمیز نگه دارد و اعتماد عمومی به بازیگران سیاسی را نیز افزایش دهد. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره تلاش داشته صحنه انتخابات را مبتنی بر شاخص‌های برشمرده تنظیم و همه بازیگران را به رعایت اخلاق دعوت کند. معظم‌له در دیدار مردم خوزستان و کرمان خطاب به نامزد‌های انتخابات فرمودند: «تبلیغات بایستی همراه با اخلاق و دیانت باشد. تبلیغات غیر از تهمت زدن است، غیر از دروغ گفتن است، غیر از وعده خلاف دادن است. تبلیغات یعنی انسان نظرات خودش را برای مردم بیان کند؛ تبلیغات این است و باید ان‌شاءالله برای همه فراهم باشد.» (۲/۱۰/۱۴۰۲)

اگر بخواهیم برای تحقق چنین انتخاباتی، عوامل و ریشه‌ای در درون بازیگران بیابیم، باید از کلید واژه تقوای سیاسی یاد کنیم. بدون شک پایبندی به انصاف و عدالت و اخلاق، بدون آنکه شعله هدایتی در درون افراد و جریان‌های سیاسی نباشد، در میدان فعالیت سیاسی تجلی نخواهد یافت. ریشه پایبندی به اصول برشمرده، تقوایی است که به بزرگی و عظمت فرد متقی منجر شده و رفتار ایشان را در معرکه‌های سیاسی بزرگی، چون انتخابات تنظیم خواهد کرد. 

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار علما و روحانیون بود که بحث تقوای سیاسی را باز و اذهان عمومی را به «پرهیز از گناه‌های سیاسی» توصیه کردند. ایشان با یادآوری این حقیقت که همه باید سیاسی باشند، یعنی در دنیای اسلام، منطقه غیرسیاسی وجود ندارد و اسلام یک دین سیاسی است، فرمودند: «سیاست یک میدان لغزنده‌ای است؛ اگر چنانچه تقوا وجود نداشته باشد، انسان خطا می‌کند، می‌لغزد. با تقوا و خویشتنداری و چشمِ باز در راه زندگی سیاسی، می‌شود انسان از این لغزش‌ها جلوگیری کند.» (۲۶/۱۰/۱۴۰۲)

امروز جامعه ما نیازمند بازیگرانی است که با همه وجود به تقویت تقوای سیاسی در درون خویش باور داشته باشند و به احزاب سیاسی که این ملکه را در درون اعضای خویش تقویت کنند. بدون شک افکار عمومی وقتی شاهد آن باشند که نامزد‌های انتخاباتی آنچنان خودساخته‌اند که برای رسیدن به صندلی قدرت متمسک به هر ابزاری نمی‌شوند، امیدوار خواهند بود که نمایندگان منتخبشان پس از تکیه زدن به قدرت نیز امانتدار خوبی از بیت‌المال بوده و قدرت را به فرصتی برای تاراج ثروت یک ملت بدل نخواهند کرد. ایشان مطمئن خواهند بود که چنین افرادی در برابر زیاده‌خواهی دشمن نیز خواهند ایستاد و اجازه دست درازی به منافع ملی را نخواهند داد. چنین نمایندگانی از دادن وعده‌های توخالی پرهیز خواهند کرد و حرفشان برای مخاطبان حرف خواهد بود. در این شرایط است که مردم توضیح نمایندگان در مورد محدویت‌ها و ناکامی‌ها را نیز خواهند پذیرفت و به معنای واقعی کلمه تا پایان مدت دوران نمایندگی، رابطه وکالت موکلان و وکلا برقرار خواهد بود. مجلس برآمده از چنین شخصیت‌هایی نیز مجلسی کارآمد و معتبری خواهد بود که هم در برابر مردم پاسخگو بوده و هم تحقق مطالبات مردم را با همه توان دنبال خواهد کرد. 

نماینده مجلس دوازدهم باید متصف به چنین اوصافی باشند، و در این صورت است که فردای انتخابات همه آن‌هایی که در انتخابات شرکت کرده‌اند، از آنچه رقم خورده احساس رضایت خواهند داشت.

 

منبع: روزنامه جوان

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها